• ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ ۱۴:۳۸:۴۸
  • در طراحی و معماری مقابر
  • توسط argan2
  • بازدید: 1907
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ ۲۰:۴۳:۳۰
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
مقبره بابا افضل

مقبره بابا افضل

 

مقبره بابا افضل

مقبره بابا افضل

به گذارش ارگان معماری: مقبره بابا افضل در روستای مرق، در 30 کیلومتری شهر کاشان استان اصفهان قرار دارد و اساس آن را متعلق به دوره مغولان می دانند. این اثر در تاریخ 2 اسفند 1327 با شماره ثبت 373 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مقبره بابا افضل

کتیبه صندوق چوبی مرقد مورخ 912 و قدیمی ترین تاریخ ثبت شده در بناست. ماده تاریخ کتیبه منظوم در بقعه تاریخ 1101 را نشان می دهد و کتیبه ای بر دیوار غربی گنبدخانه تاریخ 1269 دارد.

مقبره بابا افضل

این بنا مقبره افضل الدین محمد بن حسین مرقی کاشانی معروف به "بابا افضل" است. او از علما و عرفای قرن هفتم هجری قمری بوده و از او تألیفات و تصنیفات زیادی به نظم و نثر و عربی و فارسی به یادگار مانده است. در تاریخ وفات وی، اختلاف نظر هست و به احتمال قوی، در سال 667 بوده است. معروف است که خواجه نصیرالدین طوسی خواهرزاده بابا افضل بوده؛ و حکایت کرده اند که در سال 662، مسئله ای از علم کواکب را برای خواجه نصیرالدین طوسی حل کرده است. مزار دیگری در جوار مرقد باباافضل وجود دارد که به یکی از سلاطین زنگبار نسبت می دهند و می گویند که پس از ملاقات با باباافضل، از سطلنت کناره گرفت و به خدمت او در آمد. دو مزار دیگر در مقبره منسوب به پسران باباافضل است.

مقبره بابا افضل

معروف است که صندوق چوبی روی مرقد باباافضل را پادشاه زنگبار وقف کرده است. کتیبه روی صندوق به خط محمود بن حبیب الله و کتیبه دیوار بقعه به خط ابوتراب حسینی است.

مقبره بابا افضل

محراب گچ بری زیبایی در این بقعه وجود دارد که کتیبه هایی به خط کوفی دارد و با گل و بوته های برجسته تزیین یافته و آن را متعلق به قرن هفتم هجری قمری می دانند. با توجه به کتیبه های موجود، در دوره صفویان، کارهای مهمی در مقبره صورت گرفته و صندوق روی مرقد در این دوره ساخته شده است. این بنا در طی زمان چندین بار مرمت شده و هم اکنون گنبد آن در دست بازسازی است.

مقبره بابا افضل

اما در خصوص قدمت روستای مرق، اقوال گوناگونی وجود دارد که هر یک حکایت از سابقه طولانی سکونت در این روستا دارد. عده ای قدمت روستا را به زمان اسکندر مقدونی نسبت می دهند و دلیل آن را سکه های طلای مکشوفه از قبرستان متروکه محله دروازه می دانند. وجود مدفن شاعر صاحب نام و پر آوازه قرن هشتم هجری، حکیم افضل الدین مرقی معروف به (بابا افضل) در این روستا از دیگر دلایل قدمت روستاست. همچنین وجود درخت سرو کهنسال در حیات مسجد جامع که سابقه آن را به پیش از دوران زندگی بابا‌ افضل بر می گردد، گواه دیگری بر قدمت این روستاست. اعتقاد بر این است که درهای مقبره باباافضل را از چوب های این درخت ساخته اند.

مقبره بابا افضل

روستای مرق به لحاظ موقعیت طبیعی خود نیز دارای جاذبه ها و ظرفیت های متنوع گردشگری است، مسیرهای کوهنوردی، ییلاق مرق و چشم اندازهای بسیار زیبای آن، وجود فضاهای اقامتی مناسب در حاشیه رودخانه، پوشش گیاهی روستا و چشم اندازهای عمومی روستا و اعتدال هوا و... از جمله جاذبه های طبیعت گردی این روستا است که موجب شده گردشگران این روستا را به عنوان مقصدی برای گذران اوقات فراغت خود به ویژه در فصل بهار و تابستان انتحاب کنند.

مقبره بابا افضل

مقبره بابا افضل

مقبره بابا افضل


 




اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.