• ۱۳۹۵/۰۹/۲۵ ۰۰:۴۰:۰۰
  • در معماری و طراحی داخلی شهرک
  • توسط argan2
  • بازدید: 1702
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ۱۲:۳۳:۴۹
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
مجتمع مسکونی وایکیم

مجتمع مسکونی وایکیم

 مجتمع مسکونی وایکیم

به گزارش ارگان معماری: گروه معماری Emre Arolat Architects مجموعه مسکونی وایکیم (Vicem) را در فضایی با زیربنای 9500 مترمربع در کشور ترکیه طراحی و اجرا نمود. این گروه با هدف حفظ بافت طبیعی منطقه و عدم دخالت در طبیعت بکر آن، این مجموعه مسکونی را در حد فاصل جاده ساحلی و دریا طراحی کردند. مجموعه مسکونی وایکیم بر روی نوک یک صخره در امتداد خط ساحلی واقع شده است.

 مجتمع مسکونی وایکیم

امروزه اهمیت و ضرورت توجه به شرایط اقلیمی در طراحی و ساخت ساختمانها، بویژه ساختمانهایی كه بطور مستقیم مورد استفاده انسان و موجودات زنده قرار می گیرند از دو نظر حائز اهمیت می باشد. یکی اینکه، ساختمانهای هماهنگ با اقلیم و یا ساختمانهایی که با طراحی اقلیمی از نظر آسایش حرارتی انسان كیفیت بهتری دارند. شرایط محیطی اینگونه ساختمانها بهتر است و تنوع و تغییر روزانه و فصلی نور، حرارت و جریان هوا در این ساختمانها فضاهای متنوع و دلپذیری ایجاد می كند. و دیگر اینکه، هماهنگی ساختمان با شرایط اقلیمی موجب صرفه جوئی در مصرف انرژی مورد نیاز برای كنترل شرایط محیطی اینگونه ساختمانها می شود.

 مجتمع مسکونی وایکیم

در برخی اقلیم ها می توان شرایط داخلی ساختمانهای هماهنگ با اقلیم را در تمام طول سال بطور طبیعی و بدون نیاز به سیستم های مكانیكی حرارتی در حد آسایش انسان تنظیم كرد. برای دستیابی به شرایط آسایش، بكارگیری راههای تامین آسایش در ساختمانها مهمترین عامل می باشد. برای تداوم مبارزه با محیط در احداث ساختمانها شرایط و مواردی باید رعایت شوند. در نهایت بایستی "طراحی ساختمان متناسب با محیط" و "انتخاب مصالح و مواد متناسب با محیط " به صورت ویژه بررسی شود. محیط  و طبیعت معمولا مواد و مصالح مورد نیاز و سازگار با افلیم را در اختیار انسان قرار می دهد.

 مجتمع مسکونی وایکیم

مثلا در مناطق كویری و بیابانی رس بسیار زیاد است پس خشت و یا آجر حاصل از آن، در ساخت بنا مورد استفاده قرار می گیرد و ضمن عایق بودن در مقابل تغییرات حرارتی از نظر استحكام نیز گاه با تیر آهن رقابت می كند. همچنین در مناطق مرطوب جنگلی، جنس مصالح بكار رفته در بناها باید بگونه ای باشد كه در برابر رطوبت و خورندگی ناشی از آن (عمل هوازدگی شیمیائی و فیزیكی) مقاومت بیشتری داشته باشد. بطور كلی یك ساختمان می بایست برای مقابله و مقاومت در برابر نیروهای حاصل از عناصر و عوامل آب و هوایی نظیر افت و خیزهای درجه حرارت، تغیرات رطوبت، باران،‌ بار سنگین برف و یخ و همچنین نیروی باد و فشار طراحی شود.

 مجتمع مسکونی وایکیم

درجه حرارت از عناصر اقلیمی بسیار مهم است كه باید در احداث ساختمان مورد توجه قرار گیرد بویژه در مورد مصالح فلزی كه تغییرات دما باعث انبساط و انقباض آنها می شود در این مورد استفاده از رنگها كه بخش وسیعی از انسولاسیون خورشید را منعكس می كند به كم كردن این گونه مسائل و مشكلات كمك می كند. بطور كلی درجه حرارتهای بالا و تغیرات ناگهانی درجه حرارت مشكلات زیادی را ببار می آورند.


 مجتمع مسکونی وایکیم

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.