• ۱۳۹۵/۰۵/۲۰ ۱۴:۲۰:۱۷
  • در آثار تاریخی ایران
  • توسط argan2
  • بازدید: 1357
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۱۹:۲۲:۰۲
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
شهر سوخته

شهر سوخته

 

شهر سوخته

به گزارش ارگان معماری: شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در 56 کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل- زاهدان در شرق ایران، استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

شهر سوخته

شهر سوخته در روی آبرفتهای مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی ساحل آن رودخانه بنا شده بوده است. زمان بنای این شهر بزرگ در دوره برنز تمدن جیرفت یعنی استان سیستان و بلوچستان امروزی در ایران باستان می باشد و ایرانیان حدود 6000 سال پیش در این شهر زندگی می کرده اند. گفته می شود، شهر سوخته پیشرفته ترین شهر جهان قدیم بوده و حتی بسیار پیشرفته تر از دولت شهر کرت که سینوهه در کتاب خود از آن یاد کرده است.

شهر سوخته

به اعتقاد برخی باستان شناسان اگر بخواهیم به معنای کامل و دقیق شهر توجه کنیم، این شهر را باید از قدیمی ترین آن ها در دنیا دانست، چرا که معدود شهرهایی پیش از آن، از نظر امکانات و اصول شهرنشینی با آن قابل مقایسه هستند.

شهر سوخته

کلنل بیت، یکی از ماموران نظامی بریتانیا از نخستین کسانی است که در دوره قاجار و پس از بازدید از سیستان و بلوچستان به این محوطه اشاره کرده و نخستین کسی است که در خاطراتش این محوطه را شهر سوخته نامیده و آثار باقیمانده از آتش سوزی را در آن دیده است. پس از او سر اورل اشتین، با بازدید از این محوطه در 1937، اطلاعات سودمندی در خصوص این محوطه بیان کرد. سپس شهر سوخته توسط باستان شناسان ایتالیایی به سرپرستی مارتیسو توزی از سال 1346 تا 1357 مورد بررسی و کاوش قرار گرفته است. پس از آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان تا به امروز مسئولیت کاوشگری در این بخش از سیستان و بلوچستان را به عهده دارد.

شهر سوخته

بر مبنای یافته های باستان شناسان، شهر سوخته 151 هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می دهد که این شهر دارای پنج قسمت اساسی بوده که شامل بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر سوخته؛ بخش های مرکزی؛ منطقه صنعتی؛ بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند. هشتاد هکتار از شهر سوخته را بخش مسکونی تشکیل می داده است.

شهر سوخته

شهر سوخته

شهر سوخته

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.