• ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۰۰:۲۰:۴۴
  • در طراحی و دکوراسیون ویلا
  • توسط argan2
  • بازدید: 3071
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۲۱:۱۵:۳۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
ویلا ساوا

ویلا ساوا

 

ویلا ساوا

به گزارش ارگان معماری: ویلا ساوا آخرین و بهترین ویلای سبک پیوریست، برای جلوه دادن اختراعاتی که لوکوربوزیه قبلا در موضوعات متعدد تست کرده و تصحیح کرده بود، در حومه شهر پاریس فرانسه، طراحی شد.

ویلا ساوا

آنچه که لوکوربوزیه به عنوان پنج نکته در معماری جدید ذکر کرده بود، یعنی پیلوت، باغچه بام، پلان باز، نمای آزاد و پنجره های کشیده، همگی در این طرح همراه با دو عنصر دیگر؛ رمپ پیاده و فضای گردش اتومبیل، وجود دارند.

ویلا ساوا

ویلا ساوا

همه ی این عناصر با مهارت طراحشان در حرفه ی خود با یکدیگر به خوبی ترکیب شده اند. او می خواست پس از طراحی این خانه به کارهای دیگر و ایده های جدید بپردازد. با کارفرمایی روشنفکر و متمول و یک سایت بدون محدودیت، تمامی شرایط برای خلق یک شاهکار آماده بود. چیدمان اصلی فرم ها و فضاها بسیار ساده است: یک مکعب کم ارتفاع و تقریبا مربعی شکل در پلان، دارای پنجره های طولانی در چهار سمت خود بوده و توسط پیلوت از روی زمین بالا آمده است.

ویلا ساوا

ویلا ساوا

ویلا ساوا

اندازه این مکعب توسط دو عامل ثابت تعیین می شود: حداکثر شیب رمپ پیاده و حداقل شعاع گردش اتومبیل، باید در قابی که توسط مکعب کلی طرح تعریف می شد جای می گرفتند. روش استادانه ترکیب فضاهاست که طراحی را چنین جذاب کرده است؛ رمپ نکته کلیدی در این طرح است که از هال ورودی تماما شیشه ای برخاسته و با طی کردن دو سطح، به طبقه اصلی ساختمان می رسد؛ جایی که رمپ به تراس می رسد و از آنجا دو طبقه دیگر تا رسیدن به اتاق آفتابگیر طبقه بالا ادامه می یابد؛ عنصر همراه این رمپ که یک پلکان مارپیچ می باشد، اگرچه عنصری زیباست اما فقط برای استفاده خدمه و بعنوان میانبر بکار می رود.

ویلا ساوا

راه مناسب برای لذت بردن از فضا طی فرآیندی متداوم، آهسته و تشریفاتی از طریق رمپ پیاده صورت می پذیرد. علی رغم کوشش های بسیار برای کاهش هزینه های ساخت، صورت حساب نهایی پیمانکار، دوبرابر مقدار تخمین زده شده بود.این ساختمان همچنین از کاستی های بسیاری که کارفرما تا سال های سال پس از ساخت بنا از آن شکایت داشت رنج می برد. هم اکنون این ساختمان با شرایط بهتری نسبت به دهه 1930 به مکانی برای بازدید معماران از سراسر جهان تبدیل شده است.

ویلا ساوا

برای دیدن ادامه تصاویر به همراه پلان به گالری رجوع کنید

ارگان معماری دنیای اطلاعات معماری


 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.