• ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۰۰:۰۰:۰۱
  • در طراحی معماری مجتمع تجاری
  • توسط argan2
  • بازدید: 37125
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ۱۱:۰۰:۰۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
مرکز خرید مثلثی منچستر

مرکز خرید مثلثی منچستر

 مرکز خرید مثلثی منچستر



در قلب منطقه تجاری توسعه یافته شهر منچستر انگلستان، مرکز خریدی با هندسه ای سه ضلعی قرار دارد که در سال 1903 ساخته شده است.

در سال 1996 در اثر انفجار بمبی در همسایگی این ساختمان، خسارات وسیعی به این بنای با قدمت وارد گردید. با توجه به اهمیت بنا، بلافاصله و در طی مسابقه ای طرح بازسازی این مجموعه به دفتر معماری Benoy سپرده شد. اکنون و در نتیجه بازسازی این ناحیه و اتصال آن به قلب تپنده تجاری شهر منچستر انگلستان، این مرکز به مرکزی فعال و پر مخاطب در شهر تبدیل شده است.

از جمله ایده های اصلی در بازسازی این بنا، خلق روحیه سرزنده و تجاری در درون مجموعه، نفوذ آن به همسایگی های پیرامون و به نوعی تعریف  گشایشی به سوی عموم شهروندان بود که این امر جذب مخاطب و کمک به ارتقاء کیفیت فضای شهری و باز زنده سازی این بنای با قدمت را در پی داشت. در راستای پاسخ به این نیاز پروژه همچون پلی تعریف شده است که سایت های همجوار واقع در شمال و جنوب بنا را به یکدیگر پیوند می دهد. در ضلع شمالی بنا، ورودی اصلی با ارتفاعی قابل توجه رو به میدانی شهری گشوده شده و امکان دید به فضاهای درونی پروژه را میسر ساخته است.

 مرکز خرید مثلثی منچستر

نمای پروژه که قدمتی صدساله دارد و شامل ساختاری ریتمیک و آجرکاری هایی زیبا می باشد به همان صورت اولیه حفظ و مرمت گردیده است. در نمای بیرونی بنا، دو طبقه نخست که کاربری تجاری برای آن تعریف شده است، پنجره ها فرمی طاقی شکل دارند و در طبقات بالاتر که به کاربری اداری اختصاص داده شده است، بازشوها از فرمی ساده و راست خط برخودارند. نورپردازی ساختمان در شب شکوه و عظمت خاصی به آن می بخشد، از یکسو معماری سنگین و باوقار مجموعه به سبب قدمت صدساله و از سوی دیگر روحیه پر جنب و جوش آن به لحاظ نوع عملکرد، جذابیت خاصی به محیط پیرامون و فضای شهری اطراف بخشیده است.

دسترسی به مجموعه از هر سه ضلع آن ممکن می باشد. فضاها و واحدهای تجاری حول آتریومی مسقف ساماندهی شده اند و در سه کنج طبقات تجاری، نمایندگی ها و واحدهای تجاری کلان جانمایی شده اند.


 مرکز خرید مثلثی منچستر

در فضای داخلی، رستوران بسیار شاخصی با ساختاری مدرن بنا شده. دسترسی به این بخش از طریق دو پل در طبقه اول و پلکانی با فرم مارپیچ تعریف شده است.

 مرکز خرید مثلثی منچستر

رستوران مذکور، ورودی جدید و نماد طراحی شده که همگی ساختاری مدرن دارند، به گونه ای ساماندهی شده اند که هر سه از میدان شهری خارج بنا در ضلع شمالی قابل درک هستند. این بدان معناست که مخاطب در این میدان شاهد ساختمانی با نماهای قدیمی است که سلسله ای از عناصر مدرن از دل آن به بیرون نفوذ  کرده اند. در این تسلسل، عناصری در فضای داخلی رستوران، فضای میانی  ورودی و فضای خارجی نما، سعی در برقراری ارتباط میان برون و درون و در حقیقت برقراری پیوند میان سنت و مدرنیته دارند.


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.