• ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۰۵:۱۸:۲۴
  • در معماری ایرانی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1115
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ ۱۸:۵۰:۲۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
جاذبه تاریخی قلعه گوگد اصفهان- بخش دوم

جاذبه تاریخی قلعه گوگد اصفهان- بخش دوم

 


جاذبه تاریخی قلعه گوگد اصفهان

 

جاذبه تاریخی قلعه گوگد اصفهان- بخش دوم

یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین بناهای اصفهان مربوط به دوره زند – دوره قاجار جاذبه تاریخی قلعه گوگد می باشد که در ۵ کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهر گوگد واقع شده است . ارگ گوگد دومین بنای خشت و گل ایران از نظر وسعت و بزرگی می‌باشد که در حال حاضر از آن به عنوان مهمانسرای سنتی استفاده می‌شود . واژه گوگد به معنی "گاو بزرگ” ترجمه شده است.

جاذبه تاریخی قلعه گوگد اصفهان- بخش دوم

تاریخ و زمان ساخت قلعه گوگد اصفهان را به چهار قرن پیش نسبت می‌دهند و با توجه به اینکه طبق سندی نصف بنای ارگ توسط شخصی به نام "علیخان بختیاری”به عنوان مهریه به همسرش واگذار شده است می توان گفت حداقل قدمت بنا به حدود ۱۳۰ سال پیش بر می گردد .

جاذبه تاریخی قلعه گوگد اصفهان- بخش دوم

معماری قلعه گوگد اصفهان کاروانسرایی است که وجود زیر بنا در اطراف و فضای باز در وسط ، همچنین وجود طبقات پایین و بالا نشان دهنده این موضوع می باشد و با توجه به اینکه در مسیر جاده ابریشم واقع شده در زمانهای صلح به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ یا حمله اشرار به عنوان دژ نظامی استفاده می‌شده است. استر و استربان در طبقه پائین و بازرگانان و افراد شاخص در طبقه بالا مسکن می‌گزیدند.

جالب ترین بخش معماری قلعه گوگد اصفهان سوراخ هائی روی دیوارهای مرتفع بنا است که از آن به عنوان سیستم امنیتی هشداردهنده استفاده می‌گردیده به این صورت که کبوترها را در این سوراخها اسکان می‌داده اند که شب هنگام با بیقراری و سر و صدای این کبوتران،متوجه ورود مهاجمین توسط قلاب و یا نردبان می‌شدند.

جاذبه تاریخی قلعه گوگد اصفهان- بخش دوم

حوض وسط حیاط ارگ که با کاشی‌های فیروز‌های تزئین شده و فضای حیاط ارگ که با انواع درختان مزیین گشته زیبایی این بنا را چندین برابر کرده است .

قلعه گوگد اصفهان مربوط به دوره زند – دوره قاجار می باشد و در گلپایگان، خیابان آیت الله گلپایگانی، کوچه قلعه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.