• ۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۰۰:۴۵:۰۰
  • در معماری و طراحی داخلی خانه
  • توسط argan2
  • بازدید: 1575
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۲۱:۰۹:۳۸
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی

به گزارش ارگان معماری: "خانه اپرای سیدنی" یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم از لحاظ هنر معماری به شمار می رود که در شهر ساحلی سیدنی و در ایالت نیو سات ولز کشور استرالیا قرار دارد. خانه اپرای شهر سیدنی در حال حاضر یکی از مهم ترین اماکن توریستی در کشور استرالیا به شمار می رود.

خانه اپرای سیدنی

از لحاظ هنری، خانه اپرای سیدنی، یکی از مشهورترین اماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی است. البته فقط تعداد اندکی از بازدیدکنندگان با هدف دیدن نمایش به آنجا می روند، زیرا محیط اطراف آن فضایی سرشار از آرامش به ارمغان می آورد. طراحی این سالن با کشیدن طرح های ناهماهنگ آغاز شد، این طرح ها را یورن آتزن(Jorn Utzon) اوریل دهه 1950 کشید. او در حالیکه به قصر السینور، محلی که فیلم "هاملت" در آنجا تهیه می شد، خیره شده بود به این ایده دســت یافت. وی طرح های خود را زمانی ارائه داد که دولت نیو ولز جنوبی مسابقه ای بین المللی برای بهترین طرح به منظور ارائه پرستیژ فرهنگی برگزار کرد. او در این مسابقه پیروز شد و به استرالیا رفت تا کار خود را شروع کند.


خانه اپرای سیدنی

"خانه اپرای سیدنی" بنایی ماندگار است که گام از اندیشه های معماری مدرن فراتر گذاشته و در دهه 60 میلادی چهره جذابی از معماری فرامدرن را معرفی نمود. بنایی برونگرا در شهر سیدنی که در هیات صدف هایی سفید، رو به ساحل و بر سکویی که از زمین با پله های عریضی فاصله می گیرد، قد برافراشته تا خود را بهتر و بیشتر به ناظرین در دور و نزدیک بنماید؛ آن قدر قد برافراشته که دوست داران هنر و معماری، در سال 2003 با اعطای جایزه "پرایتزکر" به معمارش این شاهکار معمارانه را بار دیگر در کارنامه آثار یورن آتزن (Jorn Utzon) تحسین کردند و بدین ترتیب شهرت بنا فراتر از شهر، کشور و قاره، جهان معماری را تحت تاثیر خود قرار داد.


خانه اپرای سیدنی

آتزن در سال 1959 برای شروع فاز اجرای ساختمان به استرالیا رفته و کار خود را آغاز نمود. در حالیکه برای اجرای این پروژه حداکثر 5 سال و هزینه ای معادل با 2 میلیون دلار پیش بینی شده بود، اما در نهایت این پروژه بعد از 14 سال و با مبلغ 102 میلیون دلار به پایان رسید.

آتزن طرح خود را در سه مرحله به اجرا در آورد: نخست اجرای سکو، سپس ساخت پوسته های خارجی و مرحله سوم به  طراحی داخلی پرداخت. در این طرح پلکانی با عرض صد متر بنا را به زمین پیوند می دهد که وام دار معماری باشکوه معابد در معماری کلاسیک است.


فرم بنا، تعابیر گوناگونی را در ذهن برمی انگیزاند؛ تعابیری چون صدف، امواج دریا و یا بادبان های کشتی که همگی در تناسب با محل ساختمان در مجاورت اقیانوس می باشند.

برای طرح پوسته ها، پس از بارها تحلیل و بررسی؛ نهایتا، سنگین ترین سقف دنیا با کمک 2400 دنده بتنی و 4000 قالب که توسط کابلهای استیل نگهداری می شدند، ساخته شد. این سقف بدون درنظر گرفتن وزن بیش از یک میلیون سنگ سفید براق سوئدی که بر روی آن ها نصب شده 2600 تن وزن دارد. این بنا شامل 5 سالن اجرای تئاتر، 5 سالن تمرین نمایشی، سالن اصلی، 4 رستوران و تعداد زیادی فروشگاه است. سالن اصلی 2670 صندلی داشته و بزرگترین
ارگ مکانیکی دنیا در آن قرار دارد. خانه اپرای سیدنی، در سال 2007 به عنوان میراث فرهنگی یونسکو انتخاب شده است.
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.