• ۱۳۹۵/۰۵/۰۹ ۱۴:۰۰:۴۳
  • در اثار تاریخی خارجی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1552
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ۱۹:۱۸:۳۸
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
پل بندرگاه سیدنی

پل بندرگاه سیدنی

 

پل بندرگاه سیدنی

به گزارش ارگان معماری: پل بندرگاه سیدنی یکی از نمادهای اصلی و از شریانهای مهم ارتباطی شهر سیدنی در استرالیا است. این پل که بر روی بندرگاه سیدنی احداث شده مرکز شهر سیدنی را با مناطق شمالی این شهر مرتبط می سازد.

پل بندرگاه سیدنی

پل بندری سیدنی همراه با اپرای سیدنی که در دیگر سوی بندرگاه سیدنی واقع شده دو نماد اصلی شهر سیدنی را تشکیل داده اند و قطب گردشگری این شهر به حساب می آیند. پل سیدنی از شاهکارهای مهندسی سازه و معماری جهان است و با نزدیک به پنجاه متر عرض، پهن ترین پل قوسی جهان به حساب می آید. پل بندرگاه سیدنی در سال 1932 افتتاح شد. تا پیش از افتتاح این پل، ارتباط نقاط شمالی سیدنی استرالیا با دیگر مناطق آن از طریق قایق و یا راهی به مسافت بیست کیلومتر در غرب این شهر امکانپذیر بود. نخستین بار در سال 1815 از سوی معماری به نام "فرانسیس گرین وی" پیشنهاد ساخت پلی بر روی بندرگاه سیدنی داده شد اما نخستین طرح های مهندسی برای ساختن پل از اوائل سده بیستم تهیه شد.

پل بندرگاه سیدنی

به دلیل وقوع جنگ جهانی اول ساخت پل به تعویق افتاد. در سال 1912 مهندس جان بردفیلد به سمت مدیریت پروژه ساخت پل بندری سیدنی درآمد و کوشش های وی طی بیست سال منجر به ساخت این پل عظیم شد. وی در سال 1916 طرح کاملی برای ساخت پل ارائه کرد اما به دلیل وقوع جنگ جهانی اول، ساخت این پل به تعویق افتاد. از سال 1922 مراحل عملی ساخت پل شروع شد و ده سال بعد این پل آماده بهره برداری شد.

پل بندرگاه سیدنی

مراسم افتتاح پل در روز 19 مارس 1932 با حضور فرماندار ایالت نیو ساوت ولز، شهردار سیدنی و دیگر مسئولان محلی برگزار شد. قرار بود نوار نمادین افتتاح پروژه توسط فرماندار ایالت بریده شود اما فردی نظامی به نام کاپیتان فرانسیس دو گروت پیش دستی کرد و با شمشیر با ذکر نام پادشاه بریتانیا نوار را برید. وی که بلافاصله دستگیر شد معتقد بود افتتاح این پروژه تنها در شان فردی از خانواده سلطنتی است. با گره زدن دوباره نوار، فرماندار ایالت بطور رسمی پل را افتتاح کرد.

پل بندرگاه سیدنی

پل بندرگاه سیدنی

پل سیدنی از گونه پلهای فلزی است که از قطعات عظیم فولاد ساخته شده است. از نظر معماری پل بندرگاه سیدنی در رده پلهای قوسی قرار دارد. طول آن در مجموع 1149 متر و عرض آن 49 متر است. حداکثر ارتفاع آن 139 متر و فاصله سطح پل تا سطح آب تقریبا 49 متر است. طول دهانه قوس اصلی پل نیز 503 متر می باشد.

پل بندرگاه سیدنی

پل بندرگاه سیدنی دارای دو خط ریلی برای عبور قطار است. در دو سوی پل گذرگاه عابر پیاده و دوچرخه طراحی شده است. بقیه سطح پل به هشت خط عبور خودروها اختصاص یافته است. در دو سوی پل جمعا چهار برج غیر فلزی طراحی شده اند که امروزه به مدیریت پل و گردشگری اختصاص یافته اند.

پل بندرگاه سیدنی

گفتنی است، از سال 1998 صعود گردشگران به پل امکانپذیر شد. هزینه این کار حدود دویست دلار استرالیا است که بسته به زمان صعود می تواند تا سیصد دلار هم افزایش یابد. طول زمان در نوردیدن پل در هر تور نیز معمولا سه و نیم ساعت می باشد.

پل بندرگاه سیدنی

برای دیدن ادامه تصاویر به گالری رجوع کنید

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.