• ۱۳۹۵/۰۵/۱۰ ۰۵:۴۰:۱۹
  • در آثار تاریخی ایران
  • توسط argan2
  • بازدید: 2096
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ۱۹:۲۷:۲۴
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کاخ خورشید

کاخ خورشید

 

کاخ خورشید

به گزارش ارگان معماری: کاخ خورشید در سال 1151 ه.ق به دستور نادرشاه، جهت اقامت و خزانه برای جواهرات و غنایم در شهر کلات، استان خراسان رضوی ساخته شد. این بنا مربوط به سال های آغازین به قدرت رسیدن نادرشاه افشار می باشد.

کاخ خورشید

کاخ خورشید

عملیات ساخت عمارت کاخ خورشید در تمام طول پادشاهی نادر ادامه داشته و حتی تا آخرین سال های حیات نادرشاه یعنی سال 1160 ه.ق در دست ساخت بوده و کتیبه ثلث بسیار زیبای سوره نباء که در قسمت دور تا دور فضای گنبد نوشته شده به همین تاریخ اشاره دارد.

کاخ خورشید

کاخ خورشید

این عمارت در وسط باغ بزرگی قرار دارد که شامل یک بنا در سه طبقه است. ارتفاع آن در گذشته حدود 25 متر بوده، اما در حال حاضر به علت خرابی طبقه سوم، ارتفاع آن بیش از 20 متر نیست. طبقه اول آن 8 ضلعی است که آن را روی چهار ردیف پلکان به شکل هرم بر پا کرده اند. ورودی های کاخ، در اضلاع هشتگانه قرار دارد که به سالن اصلی کاخ منتهی می شود. این کاخ مجموعاً دارای 12 اتاق است که داخل هر اتاق نیز تزئیناتی از نقاشی و گچ بری دیده می شود. در میان این تزئینات، تصاویری از شاهزادگان نادری نیز به چشم می خورد.

کاخ خورشید

کاخ خورشید

در وسط این بنای هشت ضلعی، برج استوانه ای مانند، در دو طبقه قرار دارد که محل اقامت شاه و خانواده اش بوده. زیبایی این کاخ نیز بیشتر در آرایش نمای خارجی ساختمان و همین بخش استوانه ای شکل است که در وسط بنا قرار دارد. این برج استوانه ای از سطح پشت بام و به صورت برجی مدور با ترک های شبیه نیم ستون و کنگره دار، معروف به خیاری و به سبک معماری مغولی-هندی احداث شده.

کاخ خورشید

کاخ خورشید

حصار كلات نیز كه در فاصله 180 كیلومتری شمال مشهد واقع شده، مانند دره ای است كه توسط دو رشته كوه مرتفع محاصره گردیده باشد و دارای طول و عرض تقریبی 35 و 10 كیلومتر می باشد. این رشته کوه ها بنا به گفته مردم محلی همان منطقه، به کوه های 77 معروف است و از یک دهنه که 7 آن بسیار بزرگ تر است نادرشاه وارد منطقه می شده و امروزه در همان کوه تونلی با عرض کم و بسیار خطرناک ایجاد شده و تنها محل رفت آمد و ورود و خروج مردم کلات می باشد.

کاخ خورشید

کاخ خورشید

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.