• ۱۳۹۵/۰۶/۰۲ ۰۰:۰۱:۳۴
  • در اطلاعات رشته عمران
  • توسط argan2
  • بازدید: 1968
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۲۰:۴۵:۳۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

سقف وافل

سقف وافل


سقوف مشبک, قابلمه ای و یا همان سقف های وافل نوع دیگری از سقف ها هستند که برای پوشاندن قسمت زیادی از سقف که بار کمتری به آن اعمال میگردد اجرا می شود.

این سقف که مانند دال دوطرفه عمل است یعنی در هر 4 طرف خود تکیه گاه دارند و باربری آنها در دو سو انجام می شود برای کاهش وزن مرده سقف در آن حفره هایی ایجاد می شود ولی در اطراف ستونها توپر ساخته می شود و حتی در مواردی در امتداد تیر نیز توپرساخته می شود.

دارای هزینه اجرای نسبتا بیشتری در مقایسه با اجرای دیگر سقف ها میباشد اما در این نوع سقف نیازی به میلگردهای تقویتی و اتصال آنها به تیرها نمیباشد بنابراین میتواند از زمان اجرای کمتری نیز برخوردار باشد.

سیستم قالب بندی این نوع دال قابلمه ایست و این سقف دارای وزن کمتری نسبت به بقیه دالها میباشد.

این نوع دال برای پوشاندن دهانه های وسیع مناسب است و چون دو طرفه میباشد در هر چهارطرف خود دارای تکیه گاه میباشد.

در آیین نامه بتن ایران فصل دالها در مورد این نوع دال بتنی توضیحاتی در مورد خصوصیات و نحوه اجرا ارایه شده است.

در این نوع اجرا برای کاهش بار مرده سقف در آن حفره هایی ایجاد میگردد اما در انتهای ستونها و در بعضی موارد در انتها و در امتداد تیرها نیز توپر میگردد.

از آنجا که این سقف دال دو طرفه میباشد در دو سو باربری انجام میگردد.

برای اجرا زیر سقف در قسمت حفره های مربعی قالبهایی قرار میدهند و پس از بتن ریزی روی سقف و بعد از 28 روز که بتن به مقاومت نهایی خود رسید قالب ها باز میگردند.

سقف وافل

بلوک جدید سقفی وافل متفاوت با کلیه بلوک‌های موجود در بازار می‌باشد.
مزیت های سقف وافل: 

کاهش چشمگیر بار مرده در سقف و حاصل از آن بهینه‌سازی مصرف میلگرد و صرفه‌جوئی بارز در مصرف بتن نسبت به انواع سقف‌های بتنی دیگر با استحکام، مقاومت و بارکشی بیشتر سقف به دلیل ثبات و تقویت شدن جان تیرچه.

کم شدن هزینه‌ها در مواردی مانند خرید انواع بلوک‌ها که شامل بلوک فومی و سیمانی، سفالی و غیره تا 95 درصد، و رقم‌های چشم‌گیر صرفه‌جویی در میلگرد در بتن، در حمل و نقل، در زیر و بندسازی و ...

3ـ این طرح با توجه به نوع سازه‌ای که دارا می‌باشد در حمل و نقل و انبار کردن یک پنجم وزن و حجم انواع بلوک‌ها و فوم را اشغال می‌کند.

4ـ عدم تهیه انواع بلوک‌های ماندگار در سقف : (و لازم به ذکر است تلورانسی که در فوم و انواع بلوک‌های دیگر در جان تیرچه در بعضی مواقع تا بیش از 70 درصد ایجاد می‌شود در این طرح به زیر 5 درصد می‌رسد.)

استفاده مکرر از جک‌های مخصوص تا بیش از صد مرتبه و از دیگر تجهیزات بیش از 25 تا 30 مرتبه و اینکه سازنده مواردی را که در حین کار خراب شده با هزینه کمی تعمیر کرده تا استفاده مجدد شود و پس از مستهلک شدن درصدی بیش از قیمت روز بازار ضایعات از مصرف کننده خریدار است در نهایت صد درصد بازیافت می‌شود و در نتیجه دارای ارزش افزوده و صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

اضافه بر سهل‌الوصول بودن در اجراء سقفی یک پارچه، منظم و مقاوم، بعد از خارج شدن آن از سقف، جان تیرچه بدون تلورانس اکسپز شده و با توجه به اینکه منحصراً روی تیرچه سوار می‌شود و نیاز به زیربندی ندارد در نتیجه حداقل با بیش از 20 تا 30 درصد زیرسازی و شمع بندی، دست و پاگیری کمتری که از مزایای مهم این طرح می‌باشد.

به دلیل نوع سازه طرح مذکور و جک‌های ویژه‌ای که دارا می‌باشد، در زمان تعبیه از استحکام بیشتری برخوردار می‌باشد و بدون بازشدن زیر و بندی سقف با فاصله یک روز در تابستان و دو روز در زمستان پس از بتون‌ریزی بدون درگیر بودن با زیرسازی بتون به راحتی می‌توان از سقف باز یا خارج نمود و بلافاصله در ساختمانی دیگر یا قسمت‌های دیگر همان پروژه استفاده کرد.

عبوردادن انواع تأسیسات ساختمان از کانال‌های ایجاد شده با پیش‌بینی مسیر در زمان اجراء و حذف پله‌ها و کف‌سازی جهت عبور تأسیسات که خود شامل شکستن هزینه‌ها و وزن‌های اضافه و کم کردن مقداری از مشکل تراکم در ارتفاع را دارد.

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.