• ۱۳۹۵/۰۵/۰۱ ۱۴:۲۰:۰۴
  • در طراحی معماری رستوران
  • توسط argan2
  • بازدید: 1178
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۱۹:۴۲:۳۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
رستوران ایکس

رستوران ایکس


رستوران ایکس

به گزارش ارگان معماری: گروه معماری 212 بر این باور است که طرحی که صرفا پاسخی بر خواسته های پروژه ارائه می کند، راه را در تعامل با مخاطب بسته و خود را بر وی دیکته می کند، در حالی که طرحی بر پایه سوال، گفتگویی با مخاطب برقرار و وی را به مباحثه و مکاشفه دعوت می کند.

رستوران ایکس

در رستوران ایکس طرح سوال بر بیان پاسخ، ترجیح داده شده است. همنشینی عادات و تجربیات، مصالح و عملکرد، کلیات و جزییات و در نهایت تقابل شهر با فروشگاهش، ذهن مخاطب را به چالش کشیده و وی را به تفکر وا می دارد.

رستوران ایکس

رستوران، بلندترین طبقه برج "گلدن هرن" با سبک معماری آرت نوو را در قلب باستانی شهر استانبول به خود اختصاص داده و منظری از فراز و نشیب تپه ها، آبی دریا، بافت متراکم شهری و مجسمه و یادمان های فرهنگی منطقه را بر روی مهمانان خود گشوده است. برخلاف انتخاب شیوه تعامل با چنین منظری گروه طراحی راه تقابل را در پیش گرفتند تا طرحی که برای رستوران در نظر دارند در تضاد با منظر پیرامون ساختمان شاخص گردد. این دفتر معماری، به مدیریت معمار ترک " نازلی گوننسای" توانسته است موفقیت های چشمگیری در مقوله طراحی داخلی بدست آورده و تفکرات ساختار شکنانه این گروه آنان را به عنوان معمارانی خلاق و خوش فکر به جهانیان معرفی نموده است.

رستوران ایکس

گوننسای در مورد رستوران ایکس می گوید: " فرآیند طراحی، گروه را به استفاده از هندسه مثلث هدایت کرد، هندسه ای که به تنهایی در تناقض با آرامش و راحتی است درحالی که هرگاه مجموعه ای از آنها در قالب فرم به کار گرفته می شوند، محیطی پویا، دوستانه و صمیمی خلق می کنند." طرح سقف حاصل چیدمان تصادفی پانل های مثلثی است و در کنار عملکرد سنتی فضا و ساختار کلاسیک شهر معنا و مفهوم کاملا متفاوتی به خود گرفته است. کف، ستون ها و مبلمان مشکی رستوران، در بستری از خاموشی شهر، حذف شده وصحنه نمایش را برای خودنمایی سقف خالی نموده اند.

رستوران ایکس

هرچند کالبد شهر استانبول به صراحت از قدمت و پیشینه تاریخی شهر حکایت می کند، پویایی، بی نظمی و آشفتگی روح مدرن در رگ های این شهر در جریان است. به گفته طراحان، پروژه "رستوران ایکس" تلاشی برای عینیت بخشیدن و انعکاس این پارادکس است.

رستوران ایکس

نمای شیشه ای رستوران و انعکاس تصویری از شهر بر روی دیواره های آن بر تضاد ذکر شده تاکید دارد. پرواز مرغان دریایی در افق دید، فراز و نشیب تپه ها و درخشش گلدن هرن با ظرافت تمام بر المان های داخلی حکاکی شده است.

رستوران ایکس


رستوران ایکس

رستوران ایکس

رستوران ایکس


 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.