• ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ ۱۴:۲۰:۳۷
  • در آثار تاریخی ایران
  • توسط argan2
  • بازدید: 1597
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ ۲۰:۰۳:۳۴
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
بلديه قزوین

بلديه قزوین

 

بلديه قزوین

بلديه قزوین

به گزارش ارگان معماری: عمارت بلدیه قزوین یا شهرداری قزوین، مربوط به دوره قاجار است و در خیابان شهرداری قزوین واقع شده. این بنا اولین ساختمان شهرداری در ایران می باشد که توسط قوای روس در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شد. ورودی بلدیه قزوین دو پله بلندتر از کف حیاط بوده و به صورت یک ایوان جلو آمده و دارای شش ستون می باشد.

بلديه قزوین

اطاق ورودی که از ایوان منشعب می شود ساده و مربع شکل است و دارای کفی با کاشی هایی به رنگ سیاه و سفید و سقفی ساده و تخت است. اصلی ترین بخش ساختمان اتاق مستطیل شکلی به ابعاد تقریبی 10 متر در 19 متر است، که در این مکان جلسات شهرداری قزوین برگزار می گردد.

بلديه قزوین

مجموعه شهرداری قزوین (موزه بلدیه کنونی) قبل از جنگ جهانی اول توسط شرکت روسی "شوسه" که راه سوشه از قزوین به تهران را راه اندازی کرد، احداث شد و متعلق به این شرکت بوده است که آنها این مجموعه را گسترش داده و با ایجاد منبع آب و کلیسای کانتور که کوچکترین کلیسا در نوع خود محسوب می شود و همچنین استفاده از عمارت شهرداری به عنوان باشگاه در این مکان زندگی می کردند. اما بعد از جنگ موظف به دادن غرامت به ایران شدند و این مجموعه تحویل بلدیه قزوین شد.

بلديه قزوین

بلديه قزوین

این عمارت به تازگی مرمت گردیده و تبدیل به موزه بلدیه (شهرداری) شده. از جمله آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده می توان به زین اسب، دستگاه تایپ و رادیوگرام صدر العلماء، اولین شهردار قزوین، مکاتبات اداری، نامه های مردم، بیش از 2000 سند از حوزه های شهرداری و نیز اسنادی در خصوص شرکت های زیر مجموعه شهرداری مثل شرکت آب و برق به معرض دید گذاشته شده است. این اثر در تاریخ 27 بهمن 1378 با شماره ثبت 2588 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بلديه قزوین

بلديه قزوین


 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.