• ۱۳۹۵/۰۹/۲۹ ۰۰:۴۰:۰۰
  • در معماری ایرانی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1720
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ۱۲:۴۸:۰۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کلاه فرنگی ملیجک

کلاه فرنگی ملیجک

 کلاه فرنگی ملیجک

به گزارش ارگان معماری:کاخ چهل ستون قزوین، معروف به عمارت کلاه فرنگی ملیجک، بنایی در شهر قزوین می باشد. کلاه فرنگی ملیجک به سال 1313  هجری قمری ساخته شد. این کلاه فرنگی در حال حاضر جز ساختمان های مجلس شورای اسلامی است و به عنوان ساختمان شماره پنج مجلس شناخته می شود.

عمارت چهل ستون در دو طبقه به مساحت تقریبی ‎ 500 مترمربع بنا شده ‌است. این عمارت در بهمن ماه سال 1334 به شماره 389 در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شد.

معماری کلاه فرنگی ملیجک از یک معماری دورگه ی ایرانی و فرنگی تشکیل شده است، به عبارتی دیگر معماری بنا مفهومی فرنگی ولی بیانی ایرانی دارد. عمارت به صورت کوشکی برون گرا با تاکید بر پله های اصلی ساختمان طراحی و ساخته شده است. ساختمان در دو دوره تاریخی متفاوت ساخته شده و به خوبی می توان دوره الحاقی آن را در اتاق های سمت شمال شرقی بنا، که باعث گردیده حجم اصلی دو طبقه گردد، مشاهده کرد.


عمارت

کلاه فرنگی ملیجک دارای تزیینات غربی و ایرانی است، با این نکته که تزیینات غربی در بنا به مراتب بیشتر از تزیینات ایرانی است. عمده تزیینات بنا در موتیف ها، تزیینات سنگی، آجری، سرستون های گچی و نرده های فلزی و سنگی بیشتر به چشم می خورد. طرح اولیه بنا به صورت ساختمانی یک طبقه بوده ولی در دوره بعدی با ساخت اتاق هایی در سمت شمال شرقی به صورت دو طبقه در آمده است.

در طبقه همکف، اتاق های شمالی شبیه هم طراحی نشده اند و به احتمال زیاد در بازسازی و الحاقات بعدی، این اتاق ها از حالت تقارن خارج شده اند. بام ساختمان با شیروانی پوشیده شده و سازه آن ترکیبی از خرپاهای ایرانی و فرنگی است. خرپاهای فرنگی باربر هستند ولی خرپاهای ایرانی بیشتر نقش شکل دهنده به شیروانی ساختمان را داشته اند.

نقاشی های دیواری طبقه اول نمونه ای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت جهانی است. این دیوارهای مزین به نقاشی و دیوار نگاره ها در نوع خود منحصر به فرد بوده و وجود سه لایه دیوار نگاره حاکی از گذشت ادوار مختلف تاریخی بر آن است. تعداد نقاشی‌ های دیواری این بنا مشخص نیست، اما طبق گفته‌ های "عبدالملک شیرازی" و "قاضی احمد حقی"، این نقاشی‌های دیواری از آب طلا بوده اند. مکتب حاکم بر این نقاشی ها از تغییر و تحولات سیاسی نیز تاثیر گرفته، به ‌نحوی که ظهور نادرشاه و مکتب افشاریه در چهل‌ ستون دیده می شود. همچنین ظهور قاجار نیز در سومین لایه نقاشی های کاخ چهل ‌ستون دیده می شود که به مرور زمان از میان رفته است.


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.