• ۱۳۹۵/۰۸/۲۰ ۰۰:۰۰:۰۱
  • در معماری و طراحی داخلی خانه سالمندان
  • توسط argan2
  • بازدید: 1768
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ۱۹:۵۴:۰۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
خانه سالمندان دو اوورلوپ

خانه سالمندان دو اوورلوپ

 خانه سالمندان دو اوورلوپ

به گزارش ارگان معماری:سایت خانه سالمندان دو اوورلوپ در درون محله ای مسکونی قرار ندارد، بلکه این سایت واقع در حومه "آلمره هاون" که شهری اقواری پیرامون آمستردام هلند است واقع شده و هیچ بافت شهری آن را حمایت نمی کند، عاملی که می تواند سبب انزوای هرچه بیشتر این مجموعه اقامتی گردد.


حجم خانه سالمندان

این پروژه در بخشی از زمین هایی واقع شده است که توسط سد احداث شده بر روی دریاچه، خشک گردیده و در آن ساخت و ساز آغاز شده است. قرارگیری در فضایی محدود بین پارکینگی شهری، مدرسه و جاده ای که به سمت سد می رود، شرایط نامناسبی را برای این سایت فراهم و معضلاتی از جمله نحوه برقراری ارتباط با پارکینگ مجاور را بوجود آورده بود. خانه سالمندان دو اوورلوپ توسط هرمن هرتزبرگر و در سال 1972 طراحی شد.

در پاسخ به همجواری های نامناسب سایت، ساختمان به صورت توده ی خطی شکسته ای در لبه سایت قرار گرفته و فضایی باز در درون مجموعه به عنوان حیاط مرکزی تعریف شده است. دراینجا ساکنین می توانند علاوه بر پیاده روی ساده ای، از کیفیت فضا به عنوان پارکی کوچک نیز بهره مند شوند. آرایش ساختمان در پیرامون این حیاط به گونه ای است که آن را از وزش بادهای غالب نامساعد در این ناحیه پست ساحلی محافظت می کند.

تصاویر خانه سالمندان

شکل اصلی ساختمان ترکیب بندی متقارنی به نظر می رسد اما این تقارن محض نبوده و هرجا که لازم بوده نقض شده است. این موضوع سبب شده است که هروجه از بنا و هربال تکراری بنا شد و هویت مستقل خود را ارائه کند.

این مجموعه از سه بخش متمایز تشکیل شده است. بخش اول شامل سه بازو که در نقطه ای بهم متصل شده اند و بخش اصلی ساختمان محسوب می شود، فضاهای خدماتی، اداری، اجتماعات و 84 واحد یک اتاقه از طبقه همکف تا دوم و 8  واحد دواتاقه در طبقه سوم را در خود جای داده  است. بخش دوم یک بازوی خطی در امتداد شمال به جنوب و در مجاورت پارکینگ همجوار پروژه است که شامل 20 واحد اقامتی دواتاقه می شود و نسبتا مستقل از ساختمان اصلی ولی در ارتباط با آن می باشد. بخش سوم شامل واحدهای حیاط دار است که به صورت کاملا مستقل در یک فرم U شکل  در بخش جنوب شرقی سایت هم جهت با سد، 18 واحد سه اتاقه را درخود جای می دهد.

در محلی که سه بال بخش اصلی مجموعه به هم می رسند، آتریوم مرکزی به عنوان قلب مجموعه قرار گرفته است که وید بالای آن در امتداد عمودی تمام طبقات ساختمان ادامه می یابد. ساکنین می توانند در این مکان غذا یا نوشیدنی صرف کنند و یا کارهای روزانه خود را انجام دهند و از انزوای واحدهای اختصاصی رها شوند.

در بالاترین طبقه مجموعه، یک سالن اجتماعات چند منظوره بزرگ و روشن به گونه ای قرار گرفته است که بهترین دید به منظره دریاچه "ولوم" کشیده شده در امتداد افق را ارائه می دهد.

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.