• ۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۰۰:۴۰:۵۱
  • در نمای مینرال
  • توسط argan2
  • بازدید: 2764
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ۲۳:۱۷:۵۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
نمای مینرال

نمای مینرال - گرانولیت سری سوم

 مینرال :

اَرگان معماری می نویسد: این متریال، قابلیت چسبندگی بر هر سطح صافی را دارد، بنابراین استفاده از آن به جای سنگ، آجر، سیمان، ایرانیت، شیشه و... در نما امکان پذیر است و معایب هر کدام از مصالح ذکر شده را نیز ندارد. نه سنگینی و خطرسازی سنگ ، آجر و... را دارد و نه با مشکلاتی عدیده نمای شيشه‌ای بخصوص در هنگام نصب و در دوره نگهداری دست به گریبان است.

این نوع نما حتی برای پوشش دیواره‌های داخلی نیز قابل استفاده است، نمای مینرال به سادگی می‌تواند جایگزین رنگ و سفید کاری شود که هزینه‌های نگهداری، تعویض و تغییر فرم آنها را نیز ندارد.

مینرال یکی مقاوم ترین مصالح مورد استفاده در نما، در برابر خطر بزرگ زلزله است که ویرانگری سنگ و برندگی شیشه را نیز ندارد.

یکی دیگر از ویژگی های مینرال، تنوع رنگ و فرم‌های ویژه برای نماهای خارجی و داخلی منزل است که دست معماران را برای خلق فضاهایی بدیع و آرامش بخش باز می‌گذارد.

جهت سفارش طراحی ، همکاری با ما تماس بگیرید:  09168185790-  09391846114

 

نمای مینرال - گرانولیت

:برخي از ویژگیهای نمای مینرال

 

1- اجرای سریع وصرفه جویی در زمان و نیروی کار.

2- قابلیت اجرا در کلیه سطوح صاف از جمله سیمان ، دیواره کنفی و هر سطح صاف. 

3- جلوگیری از پرت هزینه و زمان.

4- آنتی استاتیک و ضد الکتریسیته ساکن (ضدگردوغبار).

5- غیرقابل اشتعال در هنگام آتش سوزی.

6- بادوام و مقاوم و بیخطر بودن در برابر خطرات زلزله.

7- عایق رطوبتی و مقاوم در برابر نفوذ آب.

8- وزن سبک ، این نما صرفه جویی قابل توجهی در وزن ساختمان و صرفه جویی در هزینه فونداسیون و غیره در صورت محاسبات سازه ای دارد (هرمترمربع 3 كيلوگرم).

9- قیمت ارزان در مقایسه با سنگ و آجر.

10- تنوع منحصر بفرد در رنگ (دارای 30 رنگ مختلف سنگ طبیعی).


11- قابلیت جایگزینی این پوشش بجای سنگهای خطرساز و آجر در نماهای بیرونی.

موارد اجرا :

 قابل اجرا در سطوح خارجی که با مواد معدنی ساخته شده است . مانند سیمان ـ بتن ـ آهک ـ پنل های سیمانی ـ بتنی و غیره و سطوح رنگ شده قدیمی و همچنین تزیین سطوح داخلی.

نمای مینرال - گرانولیت

اطلاعات عمومی :

 

ترکیبات: امولسیون اکرلیکی

رقیق کننده : آب

رنگ بندی: در 30 رنگ اصلی طبیعی موجود است.

بافت: سنگهاي گرانيتي و مرمريت ميكرونيزه شده.


اطلاعات اختصاصي :

دمای مناسب اجرا: 35ـ5 درجه سانتیگراد

زمان لازم برای خشک شدن : بعد از 6 ساعت سطح آن خشک می شود

(دمای پایین هوا یا رطوبت زیاد آن زمان خشک شدن را افزایش می دهد.)



میزان مصرف: بسته به بافت مورد نظر

ریز دانه 2.5 کیلوگرم بر متر مربع

 متوسط 2.5 _ 3 کیلوگرم بر متر مربع

ابزار مورد نیاز اجرا: ماله فلزي ضد زنگ

قابلیت تراوایی (Permeability): حدود 0.150 (DIN 52615)

مقاومت سطحی(AFNORT 30706 )(kgf) 2.5 < :(Peeling Strength )

میزان جذب آب : 0.500_0.100

مقاومت در برابر تغیرات دمایی : از  50-  تا 80+ سانتیگراد

نمای مینرال - گرانولیت

عناصر پراهمیت در نما :

 

ورودی یکی از عناصر حایز اهمیت نما در ساختمان است که محل و اهمیت طراحی آن به شکل مستقیم نمایانگر نقش و عملکرد ساختمان است. در ورودی نشانه گذر از فضای عمومی خارجی به فضای خصوصی داخلی و یکی از مهم ترین عناصری است که می‌توان به عنوان نشانه ساختمان از آن نام برد.

لیکن به‌دلیل اهمیت اقتصادی که سطوح ساخته شده داخلی برای سازندگان دارند، اغلب ورودی‌ها به فضاهای کم اهمیتی تنزل یافته اند. سرمایه گذاران ساختمانی هم فقط به رعایت ضوابط ضروری طراحی ساختمان بسنده می‌کنند.

بیشترین مشکل زمانی است که ورودی وسایل نقلیه به حیاط پارکینگ با ورودی خود ساختمان یکی شود. در این حالت فرد وارد شونده به ساختمان فقط یک راه باریک کنار دیوار برایش باقی می‌ماند. گاه نیز ورودی یک ساختمان مسکونی بیش از حد پرتجمل است، به‌نحوی که عملکرد ساختمان را دگرگون می‌سازد. زمانی هم ورودی به یک بنای بزرگ تنها با روزنه‌ای امکان پذیر می‌شود. تناسب ورودی و حجم ساختمان می تواند نقش مهمی در توجیه عملکرد و شکل ساختمان داشته باشد.

از آنجا که طبقه همکف ساختمان قسمت اتصال به زمین یا کف پیاده رو است، به صورت قابل توجهی در معرض دید قرار می‌گیرد. طبقه همکف اهمیت ویژه ای در زندگی شهری دارد، به این علت که عابران پیاده این قسمت را به‌طور مستقیم می‌بینند. از این رو نمای این قسمت پر اهمیت است و مصالح مورد استفاده در این قسمت باید نسبت به بقیه ساختمان با دوامتر و مستحکم تر باشد تا عابر در نگاه به نمای ساختمان احساس ثبات کند. ساختمان‌هایی که طبقه همکف آنها عملکرد تجاری دارد، به‌دلیل تغییر دکوراسیون واحدهای تجاری دایما دستخوش دگرگونی می‌شوند. همین موضوع موجب می‌شود که ساختمان مذکور شخصیت ثابت خود را از دست داده و دارای نمای شناخته شده ثابتی نباشد.



تراس‌ها چشم اندازهای جدیدی نسبت به فضاهای بیرون برای ساختمان فراهم می‌آورند. بالکن‌ها نباید حالت موقت و ناپایداری که در بیننده تصور به‌راحتی جدا شدن از بدنه ساختمان القا شود را داشته باشند.

لبه بام حد و مرز ساختمان و آسمان است و از نظر بصری بام انتهای نماست. بام پوسته‌ای است که بر سر ساختمان قرار دارد. بنابراین لبه بام نمی‌‌تواند بدون تفاوت با دیگر قسمت ها در آسمان رها شود.

صورت ظاهر ساختمان و آنچه که در برابر دید عموم قرار دارد، در واقع پر اهمیت ترین قسمت ساختمان در برابر عابران و سایر افراد غیر استفاده کننده از ساختمان است. همان‌طور که عنوان شد نمای ساختمان‌ها، نمای شهری را ایجاد می کند، اما به‌دلیل ضعف قوانین موظف کننده طراح و سازنده در این ارتباط، نمای ساختمان در کمترین اهمیت قرار گرفته است.

در بسیاری از شهر های بزرگ جهان، ضوابط و مقررات ویژه‌ای در ارتباط با سیما و کالبد شهر وجود دارد و گروهی از برجسته‌ترین افراد با تخصص‌‌های مرتبط هنر زیبا سازی و زیبایی شناسی به کنترل طرح های بزرگ و کوچک معماری و شهری از نقطه نظر هماهنگی نمای بیرونی ساختمان‌ها و محیط شهری یعنی از جنبه های رنگ، حجم، مصالح مناسب، فضای پر و خالی نما، رعایت اصول هماهنگی و تناسبات و…میپردازند


عوامل موثر در نما سازی ساختمانهای مدرن :

  _ نحوه و میزان دسترسی سازندگان و مالكان ساختمانها به مصالح ساختمانی.

 _ نوع و شیوه اجرایی كه در احداث ساختمان بكار گرفته می‌شود.

 _ نوع كاربری ساختمان یا فضای مورد نظر (اداری ، مسكونی ، آموزشی و....)

 _ شرایط و وضعیت محل یا منطقه احداث ساختمان(آب و هوا، میزان رطوبت، زمین شناختی و....)

 _ مسایل اقتصادی از نظر میزان بودجه و اعتبار اختصاص یافته برای احداث سازه مورد نظر (در پروژه های دولتی) و میزان توان مالی افراد در ساخت منازل شخصی.

 _ رعایت اصول زیبایی شهری یا روستایی و مد نظر قرار دادن هماهنگی ظاهری و نمایی ساختمان با سازه و ساختمانهای مجاور.

 _ جهت وزش بادهای زمستانی و نیز جهت و نحوه تابش آفتاب بر سطح نما.

 _ و درنهایت گسترش علم و فناوری ارتباطات، برای بهره گیری از وسایل وتجهیزات مدرن و مصالح نوین و نیز ایده گرفتن از نماسازی سایر كشورهای دارای سبكهای خاص و پیشرفته در معماری ساختمان، البته متناسب با شرایط محیطی و اقلیمی‌منطقه مشابه در كشور.

 
نكاتی كه در نماهاي مينرال بايد رعايت كرد :

 اجراي آسترسيماني با عيارمناسب صورت گيرد وسطح كارشمشه گيری، كرمبندي شود.


جهت عايق كردن سطح كار و افزايش مقاومت زير سازي از پرايمر آكريليك استفاده شود- هر یک كيلو 10 متر

_ استفاده از سیمانهای ضد سولفات در نماهای بتنی، سیمانی برایمقابلهباحمله سولفاتها و جلوگیری از آسیب دیدگی و تخریب نما در كل ساختمان لازم است.

_ نصب آبچكانها و قرنیزهای شیبدار ( شیب به داخل) برای ممانعت از نفوذ آب و رطوبت بداخل ساختمان.

_ اجرای همزمان و هماهنگ دیوار چینی در نما در تمام ارتفاع ساختمان و لابند كردن آجرها.

_ استفاده از مينرال پردوام و با مقاومت بالا در برابر یخ زدگی و شرایط نا مساعد جوی و محیطی ( نور خورشید، آب و رطوبت )، با بافت و شكل مطلوب، بدون ترك خوردگی و خلل و فرج و مهمتر اینكه از نظر قیمت دارای صرفه اقتصادی باشد.


_ سنگدانه ها و به طور كلی مواد اولیه مصرفی در تهیه مصالح و تركیبات لازم برای كار نماسازی باید تمیز و عاری ازهر گونه نا خالصی اعم از خاك، گل و لای، ناخالصیهای معدنی و مواد زاید بوده و در عین حال دارای مقاومت بالا و شكل و بافت مطلوب و مناسب باشند. البته آب مصرفی در بتنها و ملاتها نیز باید عاری از انواع ناخالصی ها باشد (مثل آب آشامیدنی یا آبهای كاملاً تصفیه شده).

در صورت وجود خرابی و نقصان در سطح زیر كار باید آسیب دیدگی های آن به طور كامل بر طرف شود و بعد كار نما سازی روی آن صورت گیرد زیرا در غیر این صورت این خرابیها به مرور زمان به نما هم منتقل شده و باعث آسیب دیدگی آن می‌شود.

 _ در صورت نیاز استفاده از عایقهای رطوبتی و حرارتی در نما و ممانعت از نوسانات شدید دمایی در مصالح نما خصوصاً در زمان گیرش آنها امری كاملاً اجباری است.

 _ رنگ آمیزی و ضد زنگ كردن شبكه های فلزی كه در ماتریسها و ملاتهای سیمانی یا آهكی و یا گلی قرار می‌گیرند، ضروری است.

 _ كاستن از فاصله زمانی و مكانی بین ساخت بتن و ریختن آن در قالب مورد نظر و متراكم كردن آن در نماهای بتنی لازم است.

 _ باید سعی شود كه دمای آب مصرفی برای ساخت بتن یا ملاتها، در مراحل مختلف یكنواخت باشد.


جهت سفارش طراحی ، همکاری با ما تماس بگیرید:  09168185790-  09010992192

 

نمای مینرال - گرانولیت


:چند نكته درباره نما 
 

• نما در واقع يك سطح صاف و تخت نيست، بلكه سطحي انتقالي بين فضاي داخل و خارج است كه با عقب نشستگي و پيش‌آمدگي، تراس و... با فضاي داخل مسكن ارتباط پيدا مي‌كند. 

• براي اينكه نماي ساختمان حريم خصوصي ساكنان خود را حفظ كند، بايد نسبت به خيابان بسته‌تر و محفوظتر باشد.

• نماي ساختمان بايد به‌دنبال خلق يك كليت هماهنگ به‌وسيله تناسب خوب پنجره‌ها، بازشوهاي در، سايبان و محدوده سقف‌ها،‌ سازه عمودي و افقي، مصالح، رنگ، عناصر تزييني و... باشد. پنجره‌ها همراه با ديگر عناصر ديوار، مي‌توانند ‌سطوح باز و بسته، تيره وروشن، صاف و ناهموار را به وجود آورند.

• در ساختمان‌هاي چند طبقه، به علت تكرار دوره‌اي پنجره‌ها، نظم كاملي به چشم مي‌خورد. اما گاه به‌علت افزايش نور، تعداد پنجره‌ها در طبقات بالاتر كاهش داده مي‌شود و اين نظم آهنگ خود را از دست مي‌دهد.

• تناسبات عناصر ساختمان، لازم است با كل ابعاد ساختمان مطابقت داشته باشد.به عنوان مثال، در ساختمان‌هاي كوتاه عريض، ابعاد عرضي غالب خواهد بود و در ساختمان‌هاي بلند، عناصر باريك برتري خود رانشان مي‌دهند.

 • در و پنجره و نعل درگاه‌ها، تاثير خاصي در نما مي‌گذارند. ناودان‌ها، سايه بانها، پيش‌آمدگي‌هاي سقف و بالكن‌ها باعث ايجاد سايه‌هاي خاصي بر روي نما مي‌شوند.

 • تفاوت سطح‌ها بايد در نما مشخص باشد. براي مثال بايد بين طبقه همكف، ساير طبقات و طبقه انتهايي تفاوتي اساسي وجود داشته باشد. تركيب كلي نما در واقع نظم در اين تفاوت‌ها است.

 

دلایل آسیب دیدگی نمای ساختمانها :

نمای ساختمانها در اثر عوامل زیر دچار خرابی هایی از قبیل طبله كردن، ترك خوردگی، شوره زدگی، آلوئك، لكه دارشدن، پوسته پوسته شدن، كنده شدن سنگدانه ها ، تغییر رنگ و ظاهر اولیه نما و ... می‌شوند:

_ نشست جزیی یا كلی ساختمان 


_ یخبندان و انجماد آب یا رطوبت اضافی موجود در نما یا سطح زیركار


_ انقباض و انبساط هاو یخ و آب شدنهای متوالی و با اختلاف دمای شدید 


_ شوره زدگی یا سولفاته شدن نما در اثر استفاده از آب حاوی سولفاتهای محلول در آب مصرفی برای ساخت ملاتهای سیمانی و گچی و... و نیز بتن مصرفی در آستر بتني، البته این مواد سولفاتی ممكن است در تركیبات دیگر ملاتها هم وجود داشته باشند 


_ ترك خوردگی و به طور كلی آسیب دیدگی سطح زیر كار 


_ اختلاط نادرست تركیبات و اجزا در نماهای بتنی و سیمانی و نیز ملاتهای مصرفی 


_ استفاده از نوسان بالای دما برای گیرش سریع اندودها و ملاتهای بكار رفته در نما سازی بعنوان مثال استفاده از وسایل گرم كننده.استفاده از چسب هاي آكريليك ضعيف در نماهاي مينرال ، استفاده از سنگدانه هاي رنگ شده در نماي مينرال .


  یكی دیگر از اهداف نما سازی برای ساختمانها علاوه بر حفظ دوام و پایداری آن، زیبایی و جلوه ظاهری مناسب و مطلوب ساختمان است، كه هم موجب دلپذیری و جذابیت بیشتر ساختمان می‌شود و هم در نهایت افزایش وزن بصری وزیبایی كلی منطقه محل ساخت آنرا در پی خواهد داشت. این چنین نمایی مسلماً اثر مطلوب‌تر و بهتری بر دید و روحیه ساكنان و بینندگانِ ساختمان خواهد داشت. بنابراین نكات بر شمرده فوق راهكارهایی هستند كه بیشتر به منظور دوام، مقاومت و كارایی بیشتر و افزایش عمر مفید و پر بازده نما كارایی دارند و در زیبایی نما نقش كمرنگ تری را ایفا می‌كنند. بنابراین برای اینكه نمای ساختمان جلوه و دید بصری درخور توجهی داشته باشد، علاوه بر دستورالعملهای سازه‌ای فوق، باید بارعایت ضوابط معماری و بكارگیری رهیافتهای مربوط به افزایش جذابیت و صمیمیت ساختمان در نما تلاش كرد تا حد امكان علاوه بر اینكه ساختمان از نظر سازه ای دارای مقاومت كافی در برابر نیروهای داخلی و خارجی است، با رعایت ضوابط فوق و صد البته با بكارگیری خلاقیت ها و نوآوری های فردی معمار و حتی بنا البته ضمن حركت در چارچوب ضوابط معماری خارجی ساختمان و نما سازی، دارای ظاهری مطلوب و ایده‌ال باشد. از جمله؛ آرایه دادن به پنجره ها با بكار گیری میلگردها و چارچوبهای شكیل با رنگها و خم و راستهای زیبا و مناسب. 

نمای مینرال - گرانولیت

_ استفاده از روكشهای بازتابی و منعكس كننده خصوصاً در نمای ستونهایی كه در كنار ورودی ها قرار می‌گیرند. چراكه این كار باعث كاهش حجم ظاهری ستون شده و از طرفی هم جنبه مانع بودن آنرا از بین می‌برد. 

 

 _ ایجاد شیارهای تزیینی در سطح دیوارها، كه نه تنها اثر منفی در خصوصیات عایق صوت و حرارت بودن ان ندارد، بلكه موجب كاهش ضخامت ظاهری دیوار و در نتیجه دید بصری بهتر آن ودر كل نمای زیباتر ساختمان می‌شود. 

 _ ایجاد انحنا در بالای ورودی ساختمان كه ضمن تاكید بر وجود ورودی اهمیت، جذابیت و صمیمیت نما را بیشتر می‌كند.


_ وجود اندود سفید در نما خصوصاً در قسمت ورودی ساختمان كه در واقع نوعی نورپردازی محسوب می‌شود، كه باعث جلب توجه و زیبایی بیشتر نمای ساختمان می‌شود.


_ بكار گیری رنگ تیره تر و سنگین تر(مثلاً استفاده از طرح هاي گرانیتی ) در قسمت پایین و رنگهای روشنتر در بالای نما، موجب افزایش وزن بصری و جذابیت قامت سازه شده و هم به نوعی استقامت، پایداری و استحكام را در نما و خود ساختمان به بیننده القا می‌كند و همین باعث می‌شود كه فرد احساس اطمینان و آرامش بیشتری بكند. در واقع این كار باعث می‌شود كه سازه به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شود كه همین امر باعث می‌شود كه ارتفاع و در كل حجم ظاهری ساختمان كمتر به نظر برسد. ترفند دیگری كه در زیباتر شدن نما می‌تواند موثر باشد، بكار گیری خطوط سفید( چارچوب یا نمای سفید ) به دور پنجره ها خصوصاً پنجره های دایره‌ای شكل و یا با شكلهای نزدیك به آن است. زیرا این كار تركیب بندی رسمی‌تر و اندازه ظاهری مناسبتری به آنها می‌دهد.نما در واقع واسطه و بهتر بگوییم زبان گویای ساختمان با محیط اطراف آن محسوب می‌شود. بنابراین اجرای صحیح و اصولی آن بمفهوم تقویت و تحكیم ساختمان و قدرت بیان آن مي باشد.



همکاری ویژه به خصوص در جنوب کشور
 

جهت سفارش طراحی ، همکاری با ما تماس بگیرید:
  09168185790-  09010992192


شرکت معماری و ساختمان ارگان معماری

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.