• ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ ۰۶:۰۰:۰۰
  • در کتاب و جزوه معماری
  • توسط argan2
  • بازدید: 1897
  • اخرین ویرایش: -/-
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
آمودهای ایرانی ؛ کتاب معماری

آمودهای ایرانی ؛ کتاب معماری

آمودهای ایرانی ؛ کتاب معماری

عنوان کتاب : آمودهای ایرانی

مولف : زهره بزرگمهری - آناهیتا خدادادی

انتشارات : سروش پایا

این کتاب نوشته مشترک خانم مهندس زهره بزرگمهری و خانم آناهیتا خدادادی بوده و خلاصه تکنیک های تزیینات را همراه با آسیب های مرتبط با هر نوع از تزیینات و روش هایی که برای مرمت آنها وجود دارد، توضیح داده است.

نسبت به کتاب پیشین (آمود، آژند و اندود) مطالب دقیق تری دارد.



در توضیح پشت جلد این کتاب می‌خوانیم:

ایران سرزمینی است که ارمغان­‌های بی­شماری را به جهان معماری عرضه داشته است. به‌منظور شناخت و بهره­گیری از این نغز مایه­‌ها، افراد بسیاری عمر خود را وقف تهیه مدارک و گردآوری آثاری ارزشمند کرده‌­اند. از استاد معماری ایتالیا، پروفسور سن پائولزی گرفته تا استاد بزرگوار، دکتر محمدکریم پیرنیا که با پرداختن به ریشه­‌های معماری ایران، سیر تحول و تغییرات آن، در تبیین جایگاه معماری ایرانی در جهان نقش موثر و ممتازی داشته­‌اند. امروز نیز دانشجویان و فارغ­‌التحصیلان رشته معماری در پیمودن این مسیر اهتمام می­‌ورزند تا به دِینی که نسبت به این مرز و بوم احساس می­‌کنند، پاسخی شایسته دهند.

آنچه در مجموعه پیش رو مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته، آمودهای ایرانی (تزیینات وابسته به معماری) است که با بحثی پیرامون مفاهیم هنر، نور و رنگ در معماری آغاز می­‌شود. سایر بخش­‌های کتاب مربوط به شناخت آمودهای سنگ، آجر، کاشی، شیشه و آیینه، گچ، آهک و فلز است و در ادامه هر بخش، آسیب­‌شناسی، روش­‌ها و فنون مرمت به‌صورتی جامع و قابل استناد نگاشته شده­‌اند. فنون و روش­‌های مرمتی ارائه شده، حاصل تجربه­‌های چندین ساله مهندس زهره بزرگمهری در کارگاه­‌های مرمتی بسیاری از نقاط ایران است که برای بهره­‌مندی دست­‌اندرکاران به رشته تحریر در آمده است. با تحریریه اَرگان همراه باشید

باشد که این کتاب، عظمت بن­‌مایه­‌های بخشی از آثار هنر و معماری ایران را روشن ساخته و ره‌­توشه‌­ای برای پیمودن مسیر پیشرفت، در آینده باشد.




تهیه و تنظیم: تحریریه معماری اَرگان

کپی با ذکر منبع (لینک) مجاز است


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.