• ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ ۰۰:۲۵:۰۷
  • در طراحی معماری و دکوراسیون هتل
  • توسط argan2
  • بازدید: 1294
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۱۲:۱۲:۵۹
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
اطلاعات معماری هتل - سری سوم

اطلاعات معماری هتل - سری سوم

نام آوران كيش:

رجال تاريخي:

1- شمس الدين محمدبن احمد، حكيم كيشي از حكماء وعرفاء بزرگ دوره 7 ه.ق است. وي دانشمندي صوفي مشرب وعارفي نيكو سيرت و جامع معقول و منقول بود. مولانا قطب الدين مصلح شيرازي نويسنده كتاب «دره التاج»  شرح كليات قانون ابن سينا و... از شاگردان او بوده و در شرح كلياتش از او با احترام ياد كرده است. شمس الدين، از اهالي جزيره كيش بود، ولي تمام عمر را درعراق، اصفهان و شيراز بسر برده است. با خاندان جويني مربوط ودوست بود و با خواجه نصيرالدين طوسي معاصر بوده است و با وي مكاتبه داشته و از مسائل حكمت پرسشهايي كرده است. كيشي، در شعر و شاعري، استاد بود و به زبانهاي عربي و فارسي شعر مي سرود و كتابي بنام "الهادي في الغو" كه مختصر و مفيد است، تاليف كرد. رساله اي نيز در شرح گفته حسين بن منصورحلاج بيضاوي نوشته است.

2- سعدالدين ارشد:

به گزارش اَرگان معماری: امام سعدالدين ارشد، از اهالي كيش بود. در ابتداي تشكيل حكومت خاندان بني قصير (در حدود 433ه.ق) امامت جزيره كيش را بعهده داشته و خاندان وي نيز مدتها اين سمت را بعهده داشته اند. امام سعدالدين ارشد، از علما و نويسندگان آن عصر بود و تاريخ خاندان بني قصير را در كتابي بنام «قرآن السعدين» به تفصيل نوشته است.

3- ملك قطب الدين تهمتنملك قطب الدين تهمتن، پسر گردانشاه، امير كيش و هرمز بود. وي پس از درگذشت پدرش درسال 717 ه.ق. به حكومت كيش دست يافت. ملك قطب الدين از امراي مدير، مدبر، نيك سرشت و خيرخواه بود و بخوبي حكومت مي كرد. ابن بطوطه در سفرنامه خود از وي به نيكي ياد كرده و او را فردي متواضع و نيك خوي دانسته و گفته است هرگاه فقيد يا صالح يا سيدي به كيش وارد مي شد، ملك قطب الدين به ديدارش مي رفت و با هر كس در خور قدر و منزلتش رفتارمي كرد. قطب الدين تهمتن در سال 747 ه.ق. درگذشت.

4- ساير بزرگان: در حال حاضر، در جزيره كيش بزرگان و سفيد ريشان متدين، سخت كوش، خيرخواه و وطن دوستي بسرمي برند كه برخي ازآنان عبارتند از: حاج ملاعبدالرضا فضلي، محمد دريابر، صمدي، بوشهري، ابراهيم سعيدي، حسيني، يوسف يوسفي، وطن خواه، حاج عبدالعزيزخردمند و..... .



فرهنگ و تمدن ایران زمین در کیش

فرهنگ و تمدن ايران زمين به قديمى ترين ادوار زندگى بشر در سطح كره زمين مى رسد فرهنگ و تمدن دير پايى كه ريشه هاى آن را مى توان در جاى جاى اين سرزمين پهناور جستجو كرد . ذوق و خلاقيت هنرى مردمان اين ديار كهن كه با اعتقادات و رسوم آنان در هم آميخته ، در آثار هنرى آنان نمود پيدا كرده است . سرزمين ما آثار ارزشمند بسيارى را در دل خاك خود جاى داده ، آثارى كه هر كدام به تنهايى مى تواند برگ زرينى بر تمدن هر سرزمين باشد . امروزه حراست از اين ميراث گذشتگان نيازمند عزم ملى است تا با جلوگيرى از تخريب اين آثار ارزشمند ، نياكان خويش را و آثار ماندگارشان را بيشتر به جهانيان و حتى خود ايرانيان معرفى كنيم . در ميان هزاران اثر تاريخى كشورمان ، آثار باستانى كيش نيز همچون شهر تاريخى حريره از جمله آثارى است كه در سالهاى اخير با معرفى آن به يك ميليون گردشگر داخلى و خارجى بازديد كننده از آن، جايگاه ويژه اى پيدا كرده است .

امپراطورى بزرگ ايران از شرق به ارتفاعات حاشيه سند ( چين امروزى ) و از غرب تا كرانه هاى شرقى قاره آفريقا و قلب اروپاى امروز گسترده بود و اقوام اصيل ايرانى مناطق وسيعى از اين امپراطورى را به خود اختصاص داده بودند . خليج فارس و جزاير آن در طول تاريخ همواره جزء جداناشدنى اين امپراطورى وسيع و محل اتصال راه هاى دريايى شرق و غرب جهان و در مسير قديمى ترين جاده تجارى ( جاده ابريشم ) قرار داشت . بندر سيراف در حاشيه جنوبى خليج فارس يكى از شهرهاى مهم زمان خود بود . در سال سيصد و پنجاه و شش هجرى قمري(چيزى بيش از هزار سال قبل) زلزله اى در اين شهر اتفاق افتاد كه به مدت يك هفته ادامه داشت و اين شهر را ويران كرد ؛ به طورى كه اين شهر به كلى ويران شد . بعد از اين تاريخ ، جزيره كيش جاى سيراف را گرفت . در قرن پنجم تا اواسط قرن دهم هجرى ؛ در عصر غزنويان ، سلجوقيان ، خوارزمشاهيان و مغول به عنوان مهم ترين مركز تجارى و بازرگانى منطقه خليج فارس شناخته شده و نقش اساسى را در برقرارى ارتباط بين اقوام و ملل مختلف ايفا مى كرد . مورخينى كه در اين دوره از كيش ديدن كردند همگى از عظمت و آبادانى و زيبايى كيش سخن گفتند .

بنا به روايت متون تاريخى مانند تحرير تاريخ و صاف ، شيرازنامه و ... نام كيش در دوره ايلخانان مغول پيوسته با اسامى ولايات مهمى چون بغداد و شيراز و بحرين و هندوستان آورده مى شد و هميشه پيشوند دولتخانه قبل از اسم كيش ذكر مى شده است .



ياقوت حموى نويسنده مشهور كه در اوايل سده هفتم هجرى اين جزيره را ديده چنين مى گويد :

 "شهرى كه در جزيره كيش ساخته شده و بسيار زيبا و اطراف آن را عمارات عالى و باغ هاى دلگشا احاطه كرده است و كشتى هايى كه بين هندوستان و خليج فارس رفت و آمد مى كنند ، در آنجا توقف مى نمايند . چند آب انبار بزرگ براى ذخيره كردن آب باران و پنج بازار معمور در آنجاست ".


همزمان با حكومت اتابكان ( قرن شش و هفت هجرى قمرى ) كيش در اوج رونق و عظمت به عنوان خزانه اتابكان فارس شهرت يافت و حداقل تا دو قرن بعد از آن هم مورد توجه خاص حكومت مركزى بود . در منابع تاريخى و جغرافيايى قرون گذشته كه از كيش سخن گفته شده نامى از حريره نيست .بلكه همه از شهر كيش سخن گفته بودند . حريره نامى است كه بوميان سينه به سينه آن را به دوران جديد منتقل كردند . بوميان معاصر كه هميشه حريره را به صورت خرابه ديده اند ، معتقدند آنجا محل زندگى جن است . آنها مى گويند كه در گذشته در مسير آبراهه هايى كه به طرف دريا مى رفت تكه هاى كوچك طلا پيدا مى شد . كارشناسان ميراث فرهنگى در سال هزار و سيصد و هفتاد با كمك مالى سازمان عمران كيش به بررسى باستان شناسى حريره پرداختند . برهمين اساس وسعت شهر را تقريباً صد و بيست هكتار تعيين كردند كه به صورت تپه هايى در كنار هم وجود دارد . طى عمليات كاوش ، سه مجموعه مستقل اما نزديك به هم : "خانه اعياني"،"حمام" و "بخش كارگاهى و صنعتي" نامگذارى شدند .




خانه اعيانى :

 از كاوشهاى انجام شده در عمارت اعيانى مقدار زيادى اشياء سفالى و تزئينات بدنه از جمله گچ برى و كاشى لعابدار به دست آمده كه عموماً مربوط به قرن هفتم و هشتم هجرى مى باشند . اين قطعات سفالى قرمز و نخودى و خاكسترى رنگ ساده دوره اسلامى و سفالهاى لعاب دار متعلق به قرون هفتم و هشتم بودند . كاشى هاى ستاره اى شكل زرين رنگ و لاجوردى و فيروزه اى دوره ايلخانى نيز در اين مجموعه يافت شد كه مانند سفالهايى بود كه زينت بخش بناهاى مهم دوره ايلخانى ايران مثل تخت سليمان و سلطانيه بوده است . در يك چاه گمانه مشخص شد كه سازندگان اين بنا براى اينكه از مقاومت ساختمان مطمئن شوند ، تا عمق پنج مترى از كف را خاكبردارى كرده بعد ساختمان را بر روى صخره مى ساختند . ديوارهاى بنا با سنگ هاى قواره شده مرجانى و ملات گل آهك ساخته شده است . خانه اعيانى يادآور خانه هاى چند خانوارى قديمى در داخل فلات و در شهرهايى چون يزد ، اصفهان ، كاشان ، قزوين و تهران است . اگر اين خانه يك مجموعه چند خانوارى باشد ، يكى از نمونه هاى قديمى مسكن جمعى در خليج فارس محسوب مى شود .


عمارت اعيانى ، حمام ، مجموعه بندرگاه شهر تاريخى حريره و مسجد كهن آثارى است كه تا كنون در اين شهر تاريخى شناسايى و از دل خاك بيرون آمده  است . ساكنان باستانى كيش براى تأمين آب شرب مورد نياز خود چندين رشته قنات حفر كرده بودند كه در سال هزار و سيصد و هفتاد دو اين قنات ها كشف و با سرمايه گذارى مشترك سازمان منطقه آزاد كيش و بخش خصوصى مرمّت و  بازسازى گرديد و در حال حاضر تحت نام كاريز به يكى از مكان هاى تفريحى و گردشگرى كيش تبديل شده است . در سالهاى اخير با مطرح شدن صنعت گردشگرى به عنوان گزينه اى مهم در برنامه هاى توسعه فراگير كيش و اختصاص بيش از پنجاه درصد از طرح جامع اين منطقه به امر سياحت ، آثار تاريخى جزيره كيش كه داراى استعداد هاى بالقوه خاصى بود مورد توجه ويژه قرار گرفت . توجه به فعاليتهاى بنيادين و مطابق با استانداردهاى روز و اهميتى كه فعاليتهاى پژوهشى در آثار باستانى كيش دارد سازمان منطقه آزاد كيش را بر آن داشت تا با تأسيس واحد مستقل و جذب نيروى متخصص در زمينه ميراث فرهنگى و گردشگرى زمينه هاى پژوهشى ، مرمّت و ساماندهى آثار تاريخى و فرهنگى كيش  را فراهم كند .

با توجه به لزوم حراست از اين آثار باستانى و ادامه كاوش ها در سال های اخير سازمان منطقه آزاد كيش سالانه با تخصيص اعتبارات لازم گام اساسى را براى حفظ و صيانت از اين آثار برداشته است . به تازگى نيز در پى همكارى هاى مشترك سازمان منطقه آزاد كيش و سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى طرح مرمّت مسجد تاريخى ماشه تصويب و كارگاه مرمّت اين اثر باستانى در دست تجهيز قرار گرفته است . اين مسجد تنها بناى به جاى مانده از محله ماشه قديم است كه طبق كتيبه موجود در سال هزار و سيصد و نوزده هجرى قمرى ساخته شده و علاوه بر داشتن ارزش هاى پژوهشى و مطالعاتى در شناخت مشخصه هاى معمارى بومى و باستانى جزيره ، (به دليل داشتن موقعيت ايده آل مكانى) توان تبديل شدن به مركزى فرهنگى و آموزشى مانند موزه را دارد . در طرح پيشنهادى اوليه اقدام سازمان منطقه آزاد كيش در جهت حفظ جاذبه هاى گردشگرى كيش و شكوفايى اقتصادى منطقه سبب شده است كيش نگين گرانبهاى خليج فارس پس از ساليان دراز شكوه و عظمت دوباره خود را باز يابد و نقش تأثير گذار خود را در منطقه ايفاء كند .

 

هتل ارم 5 ستاره کیش


هتل 5 ستاره ارم در بلندترین منطقه سیاحتی شمال شرقی جزیره زیبای کیش واقع گردیده که مشرف به دریای نیلگون خلیج فارس با یکصد هزار متر مربع عرصه واعیان می باشد.


هتل بزرگ ارم مجهز به سیستم تهویه مطبوع مرکزی ومحیطی سر سبز با درختان نخل وگل وگیاه ومحوطه سازی زیبا وآبنماهای پر طراوت است که می توان از آبنمای سرامیکی آن برای شنا استفاده نمود.


برای استفاده میهمانان از سایر امکانات از جمله باغ پرندگان،دلفیناریم ،کلوپ مریم وپایاپ جزیره کیش غواصی وقایق رانی وآموزش در دریای زیبای خلیج فارس وماهیگیری وقایق سواری استفاده از امکانات دور جزیره با کشتی های زیبا مذاکره گردیده وتخفیف های لازم برای میهمانان گرفته شده است.

اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

از ويژگى هاى منحصر به فرد اين مجموعه مشرف به دريا بودن 70 درصد از اتاق ها آن است.


اتاقهاي هتل ارم کیش :

 


يك تخته ( سينگل ) : 20 واحد

دو تخته ( توئين ) : 120 واحد

دو تخته ( دبل ) : 60 واحد

سه تخته ( تريپل ) : 10 واحد

سوئيت يک خوابه : 10 واحد

سوئيت دو خوابه : 10 واحد

سوئيت رويال : 8 واحد

پريزيدنت سوئيت : 2 واحد

سوئيت دو تخته : 20 واحد

سوئيت آپارتمان ( يك خوابه ) : 8 واحد

سوئيت آپارتمان ( دو خوابه ) : 60 واحد

سوئيت دوبلكس ( يك خوابه ) : 2 واحد




همچنين هتل ارم کيش داراى چهار رستوران با مشخصات زير مى باشد :

-رستوران برگ سبز با ظرفيت 450 صندلى در طبقه زيرين هتل .

- رستوران رويال با ظرفيت 450 صندلى در طبقه همكف هتل .

- رستوران داماد در طبقه هشتم كه  داراى امكانات يك سالن چند منظوره مناسب جهت استفاده جشنهاو  ميهمانى ها ميباشد.

- رستوران گردان در آخرين طبقه با ظرفيت 120 نفر

- فست فود در محل سالن كلوپ تفريحى .




امکانات رفاهى هتل ارم کیش شامل :

خشك شويى تمام اتوماتيك ,قنادى ,نانوائى,آرايشگاه آقايان,آرايشگاه بانوان,كفاشى,گل فروشى,صنايع دستى,اجاره اتومبيل,دفتر خدمات مسافرتى,كلوپ تفريحى ,فروشگاه لوازم فرهنگى,بانك ,شيرينى فروشى و خشكبار,بوتيك,لوازم آرايشى و بهداشتى

سالنى به مساحت 1.200 متر مربع جهت برپايى گالرى و نمايشگاه,سالن سينما و آمفى تأتر به ظرفيت 450 صندلى.

 

هتل پنج ستاره شایان کیش

Shayan Hotel Kish

در بین هتل های 5 ستاره کیش هتل شایان یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین هتل های جزیره کیش میباشد. ازويژگى هاى منحصر بفرد اين هتل که به لحاظ موقعيت مکانى آن است که نزدیک به بازاها و ساحل جزیره کیش می باشد  همچنین اماکن عمومی هتل، شیک و زیبا بوده و امکانات رفاهی عالی، لوکس و فراوانی را در اختیار میهمانان قرار داده است.قيمت هتل شايان کیش با توجه به امکانت و خدمات اراءه شده بسیار مناسب میباشد.

از دلایل انتخاب هتل: هتل شایان کیش هتلی مجلل و با امکانات خوب اقامتی در بهترین موقعیت جزیره و نزدیک به ساحل و بازاهای جزیره زیبای کیش.

اطلاعات کلی هتل شایان کیش:

تاریخ تاسیس: 1388

مساحت: 55000 متر مربع

تعداد اتاق: 195

 اتاق‌های رو به دریا و رو به جزیره

سوئیت معمولی ۴ تخته

رویال سوئیت یک خوابه ۱۲۰ متری

رویال سوئیت دو خوابه دوبلکس ۲۲۰ متری

دوبلکس‌های لوکس

سوئیت‌های ساحلی ۲،۳ و ۴ تخته

اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

فضاهای اصلی

 

 

برنامه توزیع فضا

جلوتر نمونه کاربرد آمار در یک هتل تیپیکال تجاری با 100 اتاق، به عنوان راهنما ارائه شده است(جدول 1). اطلاعات و مشخصات کلی هتل را نشان می دهد. در پی آن، اطلاعات مشخ تر مربوط به تخصیص فضاها آمده است. برآورد اولیه 59 درصد فضای مفید و 41 درصد فضای غیر مفید را نشان می دهد که نسبت به آنچه عملا" وجود دارد مناسب تر است.

در مرحله اولیه طراحی، ممکن است تصمیم بر این باشد که 1500 فوت مربع به کافی شاپ اختصاص یابد که باعث حذف اتاق غذا خوری اصلی و کاهش متراژ آشپزخانه اصلی به حدود 250 فوت مربع می شود. تالار ضیافت با سه اتاق جانبی آن ممکن است حذف شود یا در صورت اطمینان از وجود تقاضا، در زیرزمین قرار گیرد. رختشویخانه احتمالا" حذف می شود، گرچه در برنامه پیش بینی شده است.


از نظر کارآیی، بهتر است تقزیبا" همه بخشها در طبقه همکف باشند. گرچه برای برابر شدن تقریبی همکف و زیرزمین، بخشهای B برای زیرزمین در نظر گرفته شده اند.


بنابراین همکف با احتساب 500 فوت مربع برای پلکان و آسانسورها و با حذف کافی شاپ 800 فوت مربعی و کاهش 250 فوت مربع از آشپزخانه اصلی، به 10590 فوت مربع بالغ می شود. این رقم در مقایسه با تخمین اولیه 10 هزار فوت مربع برای همکف رضایت بخش است.


زیرزمین شامل تالار ضیافت، با حذف رختشویخانه و اختصاص 250 فوت مربع به راهروها، جمعا" به 10440 فوت مربع مساحت می رسد که تقریبا" با همکف برابر است.

هر طبقه 17 اتاق مهمان دارد و به اضافه 2 پلکان،شفت آسانسور و رختکن خدمتکارها که معادل 3 اتاق است، در مجموع فضایی به اندازه 20 اتاق می خواهد. با در نظر گرفتن 10 اتاق در هر طرف راهرو با عرض فرضی تقریبا"12 فوت،طول هر طبقه در مجموع حدود 120 فوت می شود. عرض هر طبقه هم معمولا" 50 فوت است و در نتیجه، مساحت هر طبقه 6 هزار فوت مربع می شود که برآورد قبلی با عنوان «اطلاعات کلی» آن را تایید می کند. تقسیم فضاها به اختصار به ترتیب زیر است.


اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

تقسیم فضاها

 


6 طبقه تیپیکال مهمان،هر کدام 6 هزار فوت مربع 36 هزار فوت مربع

طبقه همکف،10590 فوت مربع 10500 فوت مربع

زیرزمین،10440 فوت مربع 10500 فوت مربع

جمع کل تقریبی زیربنا 57 هزار فوت مربع



شامل:


ـ فضاهای اتاقها

ـ فضاهای عمومی شامل: سرسرا، فضاهای سرو غذا و نوشیدنی، فضای ملاقات

ـ فضای پشتی شامل: آشپزخانه، رختشویخانه و فضای سرویس


سطوح زیربنا در سه بخش مشخص شده اند: زیرزمین(
B)،همکف(G) و طبقات اتاقهای مهمان(T).



طبقات مهمان


هدف طراحی کارآمد: حداکثر فضا برای اتاقهای مهمان

برای حداکثر سوددهی، تیم طراحی باید درصد سطوح زیربنای طبقات مهمان را به حداکثر و فضای سیرکولاسیون و خدماتی(محوطه آسانسور،انبار ملافه ها، شوتهای زباله و قسمت دستگاههای فروش ماشینی نوشیدنی و تنقلات) را به حداقل برساند. مسائل زیبایی شناختی را نمی توان نادیده گرفت. اما مقایسه ساده ای میان آلترناتیوهای مختلف با درصد فضاهای اختصاص یافته به اتاقهای درآمدزای مهمان، اغلب می تواند به انتخاب راه حلاهای پر درآمدتر بیانجامد(جدول 2).



تحلیل موارد مختلف هتلهای بلند مرتبه نشان می دهد که شکل ظاهری برخی از آنها کاراتر است. انتخاب یک شکل در مقایسه با شکل دیگر می تواند به معنای 20 درصد صرفه جویی در فضای کلی اتاقهای مهمان و حدود 15 درصد در کل ساختمان باشد.به عنوان مثال، در سه نوع نقشه هتل ـ با دو ردیف اتاق در هر طبقه، برجهای چهارگوش و آتریوم ـ با اتاقهای یک اندازه، مساحت هر اتاق می تواند از 460 تا 575 فوت مربع متغیر باشد.



مطالعات همچنین نشان می دهد که تصمیمات کوچک بعدی هم بر کارایی گروه بندی نقشه های استاندارد اتاقهای مهمانف سیرکولاسیون یک یا دو ردیفه، دسته بندی آسانسورهای عمومی و خدماتی و دسترسیهای مناسب به اتاقهای انتهایی یا در گوشه(که مشکل ترین مساله طراحی است) تاثیر می گذارد.از آنجایی که اتاقهای مهمان بخش عمده هتل را تشکیل می دهند، طراح باید معیارهای کمی را برای طراحی کارآمد آنها در نظر بگیرد.



کارایی نسبی طبقات مهمان را می توان مستقیما" با محاسبه درصد کل زیربنای تخصیص یافته به اتاقهای مهمان سنجید که از کمتر از 60 درصد در نقشه غیر کارای آتریوم تا بیش از 75 درصد در نقشههایی با دو ردیف اتاق بسیار فشرده در هر طبقه متغیر است.بی تردید هرچه این درصد بیشتر باشد انتخابهای بیشتری برای سازنده و معمار فراهم می شود، مثلا" اتاقهای مهمان اضافی و اتاقهای بزرگتر با سرمایه یکسان می تواند ساخته شود؛ یا کیفیت مبلمان و سیستمهای خاص ساختمانی بهتر شود؛ یا سایر فضاهای عملکردی هتل بزرگتر شود؛ یا کل هزینه پروژه و ساخت به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد.



بخشهای بعدی شامل توضیحاتی درباره اشکال اصلی اتاقهای مهمان و تصمیماتی است که بیشترین تاثیر را درطراحی نقشه های مقرون به صرفه برای اتاقهای مهمان دارند. این تصمیمات در برخی نقشه ها شامل تعداد اتاقها در هر طبقه و در بعضی دیگر مثلا" محل قرار گیری حفره آسانسور است، در حالیکه در برخی موارد، شکل ساختمان مهمترین موضوع است و در مجموع، کاراترین اشکال آنهایی اند که حداقل فضای سیرکولاسیون را دارند،یعنی سازه هایی با دو ردیف اتاق در راهروی هر طبقه یا برجهایی با هسته مرکزی فشرده.


اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.