اطلاعات معماری هتل - سری پنجم
  • نظرها: 0
  • ۰۰:۲۵:۰۷ | شنبه, ۱۴ / مرداد / ۱۳۹۶
  • در هتل
  • توسط ارگان معماری
  • نمایش ها: 71
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

اطلاعات معماری هتل - سری پنجم

ارگان معماری می نویسد: عرض خالص اتاق بیشترین تاثیر را در نقشه سایر قسمتهای هتل دارد و مدول سازه ای کل ساختمان شامل فضاهای عمومی و خدماتی طبقات پایین تر را شکل می دهد.اندازه 13 فوت به عنوان استاندارد بسیار رایج است. این اندازه زمانی برای جا دادن اثاثیه مورد نیاز در هتلهای کنار جاده ای طراحی شد: 2 تخت دونفره جدا مقابل یک دیوار و جای چمدانها و تلویزیون مقابل دیوار مقابل و فضای بین آنها.اتاقها در 25 سال اخیر تغییر کمی کرده اند و استاندارد امروزی آنها همان است که نخستین بار در مهمانخانه کمون ویلسون بنیانگذار هتلهای holiday inn به کار گرفته شد و پس از آن هوارد جانسون و شرکتهای دیگر فورا" آن را به کار گرفتند.

ابعاد

ارگان معماری می نویسد: عرض خالص اتاق بیشترین تاثیر را در نقشه سایر قسمتهای هتل دارد و مدول سازه ای کل ساختمان شامل فضاهای عمومی و خدماتی طبقات پایین تر را شکل می دهد.اندازه 13 فوت به عنوان استاندارد بسیار رایج است. این اندازه زمانی برای جا دادن اثاثیه مورد نیاز در هتلهای کنار جاده ای طراحی شد: 2 تخت دونفره جدا مقابل یک دیوار و جای چمدانها و تلویزیون مقابل دیوار مقابل و فضای بین آنها.اتاقها در 25 سال اخیر تغییر کمی کرده اند و استاندارد امروزی آنها همان است که نخستین بار در مهمانخانه کمون ویلسون بنیانگذار هتلهای holiday inn به کار گرفته شد و پس از آن هوارد جانسون و شرکتهای دیگر فورا" آن را به کار گرفتند.

تا آن زمان حتی بهترین و جدیدترین هتلهایی که بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شدند،اتاقهایی با ابعاد متفاوت داشتند و اتاقهای تعداد زیادی از آنها باریک تر از 12 فوت استاندارد بود. این هتلها گرچه هنوز فعال اند اما به دلیل کوچکی اتاقهای مهمان محدود شده اند. امروز در آمریکا و کانادا،در هتلهای درجه یک یا هتلهای زنجیره ای(جز هتلهای ارزان قیمت) اتاقی با عرض کمتر از 13 فوت ساخته نمی شوند، مگر در بازسازی برخی هتلهای قدیمی که ابعاد تعداد کمی از اتاقها به دلیل محدودیتهای معماری کوچک تر می شود.

ابعاد اتاق مهمان در انواع متفاوت هتل،در سطوح مختلف، نسبتا" استاندارد شده است(جدول 4). برخی از سازندگان کوشیده اند هتلهایشان در مقایسه با رقیبان، اتاقهای بزرگتری داشته باشد، اما اغلب ابعاد اتاقهای مهمان، کیفیت، و تعداد اتاقها به دلیل هزینه های ساخت و مبله کردن یکسان است.

جانمایی اتاقهای مهمان در تصویر 4، عناصر طراحی استاندارد و راه حلهای ابتکاری بیشتری را نشان می دهد. هتلهای زنجیره ای ارزان قیمت برای کاهش هزینه ساخت و ساز، ابعاد 18*2 فوت را به 14 و 16 کاهش داده اند، این ابعاد برای دو تخت دونفره جدا کافی است. از طرف دیگر، هتلدارانی که اتاقهای شیک تر می سازند، اتاقهای بزرگ تر با حمامهای مجلل را تجربه کرده اند. افزایش عرض مدول اتاق به 3/13 یا 15 فوت، امکان یک تغییر بزرگ در طرح اتاق را به وجود می آورد:دو تخت دونفره به هم چسبیده یا تختدر ابعاد بزرگ می تواند به جای قرار گرفتن در مقابل دیوار کناری، مقابل دیوار حمام قرار گیرد که امکان تغییر چیدمان اتاق را فراهم می آورد. مثلا" برخی طراحان تخت را به جای قرار دادن در مقابل یک دیوار کامل به صورت ضربدر قرار داده اند.

معمولا" افزایش عرض اتاقها به بیش از 14 فوت مزایای زیادی ندارد. حتی کمی افزایش در عرض باعث چیدمان بهتر اتاقها نمی شود و هزینه های ساخت را به دلیل افزایش فضای سیرکولاسیون و دیوار خارجی به طور چشمگیری بالا می برد. با این حال، اتاق با عرض 16 فوت یا بیشتر، امکان چیدمان جدید را به وجود می آورد: مثلا" قرار گرفتن تخت یا تختها در مقابل یک دیوار و فضای نشیمن و کار در مقابل دیوار روبه رو. همچنین معمولا" عرض بیشتر امکان ایجاد یک حمام لوکس با 4 یا 5 وسیله ثابتو ورودیهای بزرگتر را فراهم می کند. بیشتر هتلهای 4 یا 5 ستاره اتاقهایی با عرض 14 یا 15 فوت دارند.

مشکل طراحی اتاقهای سه گوش در برجهای دایره ای، در شکل حمام است.در برجهای کوچکتر راهروی جلویی 4 تا 6 فوت است، در نقشه های بزرگتر 10 فوت منطقی تر است. گرچه بسیاری از این نقشه ها نقاط مثبتی همچون حمام تقسیم بندی شده(برحسب ضرورت)، حداقل فضای ورودی، نشیمن بزرگ و پنجره های بزرگ دارند، با افزایش رقابت در ابعاد اتاقها و استفاده از اثاثیه گران قیمت، ساختن برجهای استوانه ای کوچکتر عملا" منسوخ شده است.

اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

طراحي با نور: در هتل

ايجاد كاربري 24 ساعته، چند گانگي فعاليت‌ها و پيچيدگي فضاهايي كه ممكن است همزمان چندين نقش را داشته باشند در طراحي هتل‌ها تمهيداتي را مي‌طلبد كه يكي از مهم‌ترين آنها نورپردازي است. در تلاقي معماري و طراحي داخلي، نورپردازي جايگاه ويژه‌اي دارد كه گستره‌ي وسيعي از نيازها را پوشش مي‌دهد. اين نور است كه به ميهمانان خوشامد مي‌گويد و به آنها احساس آرامش مي‌دهد، گاهي نمودار تصاوير است، گاهي مشخص كننده‌ي موقعيت‌ها، گاهي هم حريم‌ها را از هم تفكيك مي‌كند و اختلاف كاربري‌ها را مشخص مي‌كند. ضمن آنكه به ميهمانان كمك مي‌كند تا در فضايي ناشناخته سير كنند و به كشف و شهود بپردازند. هر بخش از فضاي يك مهمان خانه يا هتل، ويژگي منحصر به فردي دارد كه با توجه به آن مي‌بايست نورپردازي خاصي صورت گيرد تا معرف آن مشخصه باشد. در ادامه به تعريف اين بخش‌ها و چگونگي طراحي آنها با نور مي‌پردازيم.


هال ورودی: تنظيم چشم‌انداز هتل

هال ورودي جايي است كه ميهمان‌ها در آن جا ثبت هويت مي‌شوند و در عين حال هتل هم براي آنها ثبت هويت مي‌شود! تصوري كه شخص از بيرون ساختمان به دست آورده، در بدو گذر از درهاي ورودي در اين نقطه تقويت يا دگرگون مي‌شود. اين محل بايد براي همه‌ي مهمانان بالقوه و بالفعل جذاب و پذيرا باشد. بايد گرم، راحت، صميمي و در برگيرنده باشد. چگونگي ادراك فضاي داخلي وابستگي زيادي به مقطع زماني دارد. نورپردازي مناسب در فضايي ثابت چنان تنظيم مي‌شود كه اين فضا براي مسافري كه صبح هنگام هتل را به مقصد فرودگاه ترك مي‌كند و تازه واردي كه نيمه‌شب وارد مي‌شود، به يك اندازه خوشايند باشد. صبح هنگام بايد همه چيز پرانرژي و تازه به نظر آيد؛ اما هنگام شب، پس از يك روز فعال، محيطي راحت و مطلوب است كه در عين حال خواب‌آور نباشد. براي اين فضا مناسب است كه در زمينه‌اي از نور محيطي، نورهاي متمركز نقطه‌اي طراحي شود كه در عين ايجاد يك بافت بصري در جهت‌يابي به ميهمانان كمك كند. با كمك نورپردازي ديد را به سمت اشياء مورد نظر و بخش‌هاي طراحي شده هدايت مي‌كنيم. چشم، ناخودآگاه به سمتي توجه مي‌كند كه نوراني‌تر است و در آن ناحيه معطوف به لبه‌ها و كنج‌ها مي‌شود پس بيشتر تاكيد را مي‌توان بر طراحي نورهاي خطي و مشخص كننده لبه‌ها گذاشت. در زمينه‌اي از نورهاي محيطي مي‌توان قسمت پذيرش را با شدت نور متفاوت يا رنگ متفاوت چنان طراحي كرد كه در فضاي هال ورودي بيشترين نظر را جلب كند


طراحی هتل و برخی مصالح آن

طراحی هتل امروزه برای خود تخصصی ویژه به حساب می آید ، چرا که هتل جزو طراحی های پیچیده محسوب می شود ، علاوه بر آن موضوعی اقتصادی است که طراحی آن در جلب مشتری ، یکی از مهمترین نقش ها را ایفا می کند.

امروزه در جهان علاوه بر رعایت ضوابط طراحی هتل ، ابتکارات جالبی برای جذابیت هتل به کارمی برند تا هتل آنها از دیگر هتل ها متمایز بوده و مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کند.


برای مثال :

به تازگی در شهر کایزرسلاترن آلمان ، زندان معروف آلکاتراس رابه هتل تبدیل کرده اند ، و برای جذابیت چندی از اتاق های هتل را به صورت زندان نگه داشته اند تا ، اگر کسی تمایل داشت بتواند شبی احساس یک زندانی را تجربه کند. در این هتل با میله های پنجره ها و سیم خاردارهای بالای هتل ، نمایی از یک زندان را به ما نشان می دهند ، بلکه بر جذابیت های هتل افزوده تا در جلب مشتریان موفق شوند.

برای طراحی یک هتل ، باید علاوه بر اطلاع از فضاهای مورد نیاز ، نکات بسیار زیادی را مد نظر قرار داد ، می شود چرا که هرکدام از فضاها ضوابط خاص خود را دارند و در طراحی هتل و جانمایی باید به نکات بسیار زیادی توجه داشت که موجب کارآمدی و از همه مهمتر سبب هزینه کمتری برای هتلدار گردد.


فضاهای مورد نیاز برای هتل های معمولی :

پذیرش و پیشخوان :

که باید نزدیک به ورودی و در دسترس باشد و وظیفه راهنمایی و پذیرش میهمانان هتل را بر عهده دارد.

انبار چمدانها :

که این فضاهم باید ارتباط بسیار مناسبی با ورودی داشته باشد.


لابی :

لابی هتل معرف شخصیت و تقریبا یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فضاهای هتل یا به عبارتی ویترین هتل است ، که بیشترین هزینه ها را معمولا در این فضا انجام می دهند. واحدهای تجاری ، فضاهای تفریحی و رستوران های هتل ارتباط مستقیمی با لابی دارند ، چرا که لابی مورد توجه است و این ارتباط مستقیم می تواند در جذب مسافران ، به آنها کمک کند. زیرا که همه اینها بازوهای اقتصادی و مخصوصا در شرایط فعلی ایران موجب ادامه زندگی هتل میگردند.



قسمت اداری هتل :

شامل : تلفنخانه ، رزرواسیون ، حسابداری ، مدیریت ، حراست و استراحت کارکنان می باشد .


نمازخانه :

که معمولا در طبقه همکف هتل است و باید دسترسی مطلوبی به لابی و سرویسها داشته باشد.


سرویس :

علاوه بر سرویس هایی که در اتاق های هتل است ، معمولا سرویس عمومی مجزای زنانه و مردانه در هر طبقه قرار می دهند.


مرکز تفریحی و ورزشی :

برای کودکان و بزرگسالان که باید ارتباط خوبی با لابی داشته باشد.


سالن برگزای جلسات :

که بسته به بزرگی هتل می تواند کوچک و بزرگ باشد و باید ازتباط خوبی با لابی و ... داشته باشد.


کافی نت :

که امروزه در هتلها بسیار لازم و ضروریست و این قسمت هم باید ارتباط خوبی با لابی داشته باشد.

رستوران ها و کافی شاپ های هتل که بسته به بزرگی هتل می تواند متعدد و متنوع باشد ، چرا که یک هتل باید پاسخگوی نیاز همه سلیقه ها باشد. در پلان باید یکی از بهترین نقاط مرتبط با لابی را به رستوران اختصاص داد.


آشپزخانه رستوران شامل قسمتهای :

شستشو ، پخت و پز ، آماده سازی مواد اولیه ، سردخانه بالای صفر و زیر صفر درجه سانتیگراد.

* انبار

* بارانداز

* نگهبانی

* غذاخوری کارکنان

* فضاهای تاسیساتی

* اتاق تعمیرات و نگهداری

* رختشویخانه

* خانه داری

اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

اتاق ها :

فضاهای اقامتی هتل که شامل اتاقها و سوئیت های معمولی و ویژه می باشد باید از هر گونه فضاهای خدماتی و جانبی هتل دور بوده و موجب راحتی و آرامش میهمانان هتل را در آنها فراهم کرد.

و تنها بخش خدماتی که در بین اتاقها وجود دارد ، بخش خانه داری است که وظیفه سرویس دهی به تعداد مشخصی اتاق را بر عهده دارد و دارای راه پله و آسانسور مجزا از میهمانان است ؛ به طوری که خدمات دهی و نظافت ، کاملا به دور از چشم مسافران انجام گیرد.
بسیاری از شرکت های گرداننده هتل معتقدند که اتاقهای خواب و دستشویی و سرویس آنها ، تاثیر به یاد ماندنی تری نسبت به هر یک از فضاخهای هتل بر میهمانان هتل می گذارد.


در فضاهاي عمومي مجتمع ها و آپارتمانها و برج هاي مسكوني به جهت وسعت و همچنين تعداد ساكنان، معمولا يك هيئت مديره وجود دارد و در رأس آنها فردي به عنوان مدير ساختمان مسئوليت اصلي را به عهده مي گيرد. اين افراد قوانين محكمي را تدوين مي كنند كه سرپيچي از آنها با توجه به قوانين آپارتمان نشيني پيامدهايي را به دنبال خواهد داشت. در نتيجه نظم بيشتري در ساختمان حاكم است. از آنجا كه خصوصيات فضاهاي عمومي ساختمان تا حدودي، نمادي از موقعيت و خصوصيات افراد ساكن است در ميان قوانين بندهايي نيز به شرايط ظاهري فضا و دكوراسيون محيط هاي عمومي و مشترك و در واقع فضاسازي آنها اختصاص مي يابد.

وقتي وارد يك ساختمان ميشویم، اولين چيزي كه مي بينيم لابي است كه نقطه مشترك اغلب مجتمع ها و برجهاست. امروزه براي آپارتمانهاي پر از واحد نيز لابي در نظر گرفته مي شود. اين مكانها معمولا در طبقه همكف ساختمان واقع شده و جزو فضايي از ساختمان است كه كسي كه قصد ورود به آپارتمان را داشته باشد بايد به اين محيط وارد شود و بعد از عبور از آنجا به واحد مورد نظر خود رجوع كند.



در كل لابي به دوقسمت تقسيم مي شود:

• نگهباني

• نشيمن

از آنجا كه تعداد ساكنين در مجتمع ها و برج هاي اين چنيني زياد است و رفت و آمدهاي زيادي در آنجا صورت ميگيرد، به خاطر چنين مسائلي و حفظ امينيت ساكنين، نگهبان شبانه روزي استخدام مي كنند كه در قسمت نگهباني لابي مستقر مي شود و عبور و مرور افراد را كنترل مي كند. اين قسمت از لابي شامل يك پيشخوان و يا ميز و صندلي و همچنين امكانات مخابراتي براي برقراري ارتباط با تك تك افراد و واحدهاي ساختمان است.

قسمت نشيمن، محيطي از لابي است كه با قرار دادن تركيبي از مبل يا صندلي و ميز، شبيه اتاق نشيمن، به نشستن افراد اختصاص مي يابد. در واقع طبق مقررات برج ها و مجتمع ها شخصي كه به عنوان مهمان وارد مي شود بايد پس از ذكر نام خود و نام ساكن به نگهبان، مدت زمان كوتاهي را در لابي منتظر بماند تا پس از اجازه دادن فرد ساكن، وارد واحد مورد نظر شود و چه بسا كه ملاقاتهاي كوتاه افراد غريبه با ساكنين نيز در لابي ها انجام مي شود.

طبيعتا نياز به وجود لوازم دكوراسيوني براي انجام كارهايي كه ذكر شد، و همچنين بهره مندي مطلوب از فضا، شرايط ساختاري اصولي و ظاهري مطلوب ضروري است. در صورتي كه تمام اين موارد با اصول دكوراسيون و اساسي انجام شود، هم از لحاظ اقتصادي براي ساكنين به صرفه خواهد بود و هم فضايي زيبا و دلپذير تر خواهيم داشت.

يكي از مسائلي كه در لابي بايد به آن توجه زيادي شود كف است. چون لابي محل عبور و مرور همه افراد ساكن و مراجعه كننده هاست، محكم بودن كف از جمله ضروريات يك پوشش است. درميان همه كفپوشها سنگ بهترين انتخاب است. چون هم در مقابل ضربه هايي كه از اسباب كشي و حمل بار ايجاد مي شود، صدمه نمي بيند و هم به راحتي تميز مي شود. نكته قابل توجه اينكه در فضاهايي كه وسعت آنها زياد است از سنگ سياه استفاده نكنيم چون اثر كفش افراد و غبارهاي موجود در هوا هميشه لكه هايي را روي سطح سنگ ايجاد مي كند و ظاهري كثيف پديد مي آورد و ديگر اينكه از كفپوشهايي مثل فرشهاي ماشيني، گليم و گبه و مانند اينها استفاده نكنيم چون دائم در حال ليز خوردن و جابجا شدن مي باشد ولي وجود پادري براي تميز كردن كف كفش ها قبل از ورود به لابي و يا در مقابل در ورودي مجتمع ضروري است.

بعد از كف بايد برويم سراغ ديوارها. براي پوشش ديوارها،‌ بايد ابتدا به وسعت فضاي لابي توجه كنيم. اگر وسعت فضاي ما زياد بود و در هنگام حمل و نقل اثاثيه و بار احتمال برخورد با ديوار وجود نداشته باشد، مي توانيم ديوارها را با رنگ روغني يا كاغذ ديواري هاي مختلف تنوعي زيبا را در محيط ايجاد كنيم. با اين تنوع علاوه بر ايجاد زيبايي ظاهري، وسعت و نور محيط را نيز مي توان افزايش داد. ولي اگر لابي به اندازه اي كوچك باشد كه فضاي كافي براي مانور اثاثيه و بار وجود نداشته باشد بهتر است ديوارهاي محيط را نيز با سنگ بپوشانيم و حتي وسايل دكوري را نيز به يك ميز و صندلي محدود كنيم.



نوع رنگ براي ديوارها بايد با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنين لوازم دكوراسيوني كه بكار رفته، انتخاب شود.

لابي هم مثل هر فضاي ديگر، با وجود يك نورپردازي خوب، صرفنظر از موضوع روشنايي، جلوه زيبا و متفاوتي پيدا مي كند، براي نورپردازي اين محيط ها با توجه به كاربردهاي مختلفي كه دارند، به دو نوع نورپردازي نياز است، يكي نورپردازي وظيفه اي فضاي نشيمن و پيشخوان و ديگري نورپردازي دكوراسيوني.

براي نورپردازي فضاي نشيمن مي توانيم از لوسترهاي آويزي يا سقفي، هالوژن هاي توكار، لوسترها و چراغ هاي ديوار كوب، آباژور و يا انواع چراغهاي روميز و يا پايه بلند ايستاده، استفاده كرد و در شرايطي كه ديواركوب ها و يا لوازم تزئيني ديگر در محيط وجود داشته باشد، نور پردازي آنها، جلوه اي متفاوت را بوجود مي آورد، نكته قابل توجه اين است كه اگر فضاي لابي، راهروها و يا مكانهاي موجود تا آسانسور و پله، به هنگام روز از نور كافي برخوردار باشد، مي توانيم از گياهان طبيعي استفاده كنيم تا روحي تازه به محيط ببخشيم ولي در غير اينصورت بايد از گلها و گياهان مصنوعي استفاده كنيم.

همانطور كه گفتيم لابي داراي دو قسمت اصلي است كه هر كدام از آنها لوازم دكوراسيوني خاص خودش را نياز دارد. البته نوع لوازم دكوراسيوني انتخابي، رابطه مستقيم با وسعت، پلان و موقعيت فضا و همچنين كاربرد آن دارد. در بعضي از لابي ها محيط نشيمن براي قرار دادن نيم ست مبلمان ، يعني يك كاناپه و دو مبل تكي و يك ميز جلوي مبل، و يا تركيب دو كاناپه دو نفره مناسب است ولي در بعضي جاهاي ديگر به دليل كمبود جا، ‌امكان جا دادن يك كاناپه و يک ميز و يا حتي ميز صندلي و يا مبل كوچك وجود دارد.

بطور كل بايد به اين مسئله توجه داشته باشيم كه يكي از خصوصياتي كه لوازم دكوراسيوني در لابي بايد داشته باشد اين است كه محكم و مقاوم باشد چون اين لوازم دكوراسيوني نسبت به لوازم و وسايل كاربردي در منزل، بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند و افراد با فرهنگها و گروه هاي سني مختلف از آنها استفاده مي كنند، به همين دليل احتمال صدمه ديدن آنها افزايش پيدا مي كند. و تعويض هر چند وقت يك بار وسايل با توجه به ايجاد بار مالي براي ساكنين ميسر نيست.

امروزه با توجه به رايج شدن مبلمان فلزي، تركيب فلز، پارچه و يا حتي تركيبي از چوب فلز و پارچه براي اين محيط ها، مناسب است. چون فلز در هيچ شرايطي مورد صدمه ساختاري قرار نمي گيرد و تنها با يك پوشش جديد مثل رنگ، نمايي تازه و متفاوت پيدا مي كند. در نتيجه هم نماي ظاهري آن به راحتي تغيير مي كند و هم هزينه كمي را پرداخت مي كنيم و هم مستحكم است.

به طور كلي انتخاب اين لوازم پس از در نظر گرفتن مقاومت سليقه اي است. بايد سعي كنيم پارچه هايي كه براي استفاده از اين لوازم بكار مي بريم قابل شستشو باشند . چون به دليل استفاده زياد زود كثيف مي شوند و نبايد از پارچه هاي روشن استفاده كنيم. در ضمن موضوع قابل شستشو بودن و دوام پارچه در هنگام انتخاب پرده براي پنجره هاي لابي نيز ضروري است و نبايد فراموش شود.



فنگ شويي در دكوراسيون

ابتدا بايد به بخش هاي مختلف خانه بپردازيم. البته بايد دقت كنيد كه به كارگيري فنگ شويي صبر و حوصله ي خاصي مي خواهد. و پس از انجام هر تغيير در فنگ شويي بايد صبر كنيد و آن تغيير را بررسي كنيد سپس تغيير بعدي را انجام دهيد. و به قول چيني ها مانند جادوگري كه تازه به چوب جادو رسيده است عمل نكنيد. در اصل فنگ شويي پنج اصل دارد كه عبارتند از:‌



فنگ شويي در دكوراسيون

ابتدا بايد به بخش هاي مختلف خانه بپردازيم. البته بايد دقت كنيد كه به كارگيري فنگ شويي صبر و حوصله ي خاصي مي خواهد. و پس از انجام هر تغيير در فنگ شويي بايد صبر كنيد و آن تغيير را بررسي كنيد سپس تغيير بعدي را انجام دهيد. و به قول چيني ها مانند جادوگري كه تازه به چوب جادو رسيده است عمل نكنيد. در اصل فنگ شويي پنج اصل دارد كه عبارتند از:‌


1- فنگ شويي توصيه نمي كند كه قواعد آن بايد مو به مو ايجاد شود. این اصل را در اتاق هایی به کار ببرید که فکر می کنید لازم دارید.

2- به كارگيري فنگ شويي، اضافه كردن وسايل ساخت چين به لوازم منزل نيست.

3- هر وسيله شكسته، خراب و بي استفاده را بازبيني كنيد و شهامت دور ريختن يا تعمير آن را داشته باشيد.

4- هدايا و وسايلي را كه از آنها خوشتان نمي آيد در كمدهايتان انبار نكنيد. كمتري ضرري كه دارند اين است كه بيهوده جاي شما را اشغال كرده است.

5- از بي نظمي بپرهيزيد. هوا را تهويه كنيد و به طور مرتب خانه را نظافت كنيد تا انرژي مثبت آزادانه جريان داشته باشد.

نكته مهم ان است كه ما نبايد عمل فنگ شويي در زندگيمان را دست كم بگيريم. فنگ شويي پيروي از خرافات و موهوم پرستي هاي چين باستان نيست. مديتيشن و تمرين روحي نيست. روشي زودگذر و دوره اي نيست. جادو هم نيست. بلكه هنري است ساده،‌ انعطاف پذير و ملموس براي افزايش نشاط، آرامش و تعادل در زندگي روزمره كه با انواع سبك هاي دكوراسيون در منازل سازگاري دارد.

ورودي، فضاي ارتباطي ميان دنياي بيرون و آشيانه گرم شماست. در اين مكان است كه افراد و انرژي ها داخل و خارج مي شوند و از نظر فنگ شويي در ورودي، دهانه ي خانه است زيرا انرژي (چی) پس از ورود از درب بلافاصله در تمام اتاق ها پراكنده مي شود و در زندگي اشخاص جريان مي يابد.

در فنگ شويي 5 عنصر اصلي وجود دارد كه به واسطه هر كدام مي توان به تعادل و هارموني دست پيدا كرد.

آتش كه نماد اشتياق و انرژي بالاست. و جهت آن جنوب، شمال شرق و جنوب غربي است و رنگهاي مرتبط با آن، قرمز، نارنجي،‌بنفش،‌صورتي، زرد پر رنگ است. زمين نهاد پروردگي، ثبات و پايداري است و جهت آن مركز خانه و رنگهاي مرتبط با آن بژ، زرد كمرنگ و ليمويي است. فلز نماد روشني، قطعيت، شفافيت و با خود صداقت، دقت، لياقت و كفايت را به همراه دارد. جهت آن غرب و شمال است و رنگهاي مرتبط با آن،‌ طوسي، خاكستري و سفيد است. آب نماد آسايش و تازگي و آرامش و فراواني است. جهت آن شمال و شرق است و رنگهاي مرتبط با آن آبي و مشكي است. چوب نماد شادابي، زندگي، نشاط و با خود شفا، حيات، رشد و ثروت را به همراه دارد. جهت آن شرق و جنوب شرق مي باشد و رنگهاي مرتبط با آن قهوه اي و سبز است.

اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

مراحل فنگ شويي

براي شروع بايد از مراحل ساده شروع كنیم. و بعد گام به گام به مراحل پيشرفته تر حركت كنيم. در ابتدا بايد ناهنجاري ها را از بين ببريم يعني كليه ي اشيايي را كه دوست نداشته و علاقه اي نسبت به آنها نداريد از محيط اطرافتان حذف كنيد. البته اين مرحله اجباري است. شبيه نوعي پروسه روان درماني است. دوم اينكه جريان هوا و ميزان نور را تنظيم كنيد. كه اين دو عنصر براي انرژي مثبت (چی) خيلي مهم هستند و سعي كنيد درب ها و پنجره ها را به طور مكرر باز كنيد. براي پاكسازي هوا از دستگاه تهويه استفاده كنيد و تا جايي كه ممكن است نور خورشيد را به داخل خانه راه بدهيد. سوم اينكه طرح انرژي مثبت فنگ شويي (با-گوا) خانه خود را بكشيد كه در هر مكان متفاوت است و مخصوص به همان مكان مي باشد. مثلا جنوب شرقي خانه ارتباط مستقيم با انرژي پول و ثروت دارد. چهارم اين كه در مورد 5 عنصر اصلي كه گفتيم تحقيق كنيم و جهات مرتبط با آن را پيدا كنيم. به طور مثال اگر مي خواهيد در زندگي موفقيت و كامروايي بيشتري داشته باشيد بايد از عنصر چوب و آب در مناطق جنوب شرقي خانه بيشتر بهره بگيريد. آخر اينكه عنصر ولادت فنگ شويي خود را پيدا كنيد. و با استفاده از آن خانه اي بسازيد كه اين عنصر را حمايت مي كند. به عنوان مثال اگر عنصر شما آتش است، بايد از نماد آتش در خانه خود استفاده كنيد و يا مي توانيد از رنگهايي نظير قرمز، نارنجي، ارغواني، زرشكي، و زرد و اشكال سه گوش و مثلثي استفاده كنيد. و همچنين نياز مبرمي به استفاده از عناصر چوبي را در منزل داريد چرا كه چوب آتش را تغذيه مي كند. همچنين بايد سه گانه خانگي فنگ شويي را بشناسيم. يعني هميشه در منزل خود از نظر ذهني توجه دقيقي به مثلث سه گانه ي خانگي فنگ شويي يعني اتاق خواب، حمام و آشپزخانه داشته باشيم.


چند توصيه مهم

ورودي اصلي خانه را نبايد به انبار و محل نگهداري اشياء‌ اضافي تبديل كرد. آسانسور، راه پله ها و راهروي ساختمان بايد روشن و از عرض كافي برخوردار باشد. دقت در كيفيت پوشش كف، راهروها، پوشش ديوراها و نوع روشنايي آن ها بسيار مهم است. ورودي داخل منزل بايد تا حد امكان وسيع باشد و روشن باشد تا انرژي مثبت بتواند آزادانه حركت كند. بنا براين از گذاردن رخت آويز براي آويزان كردن لباس در اين فضا خودداري كنيد. مگر آنكه آن ها را داخل كمد مخصوص آن كار جاي دهيد. كفش ها نيز به همين ترتيب در جا كفشي چيده شوند و اگر ورودي شما كوچك و تاريك است انرژي مثبت براي داخل شدن به بخش هاي مختلف خانه دچار مشكل مي شود. زيرا اين مكان بايد از روشنايي كافي برخوردار باشد.

در صورت امكان نصب يك لوستر با كريستال هاي كوچك باعث افزايش انرژي مثبت و مفيد مي شود. اما اگر با دكوراسيون شما سازگاري نداشت از هالوژن ها يا نورافكن هاي كوچك استفاده كنيد. و نور را به چهارگوشه ورودي پخش كنيد. بهتر است شب ها به ويژه در زمستان چراغ ها روشن باشد. اگر ورودي كوچك است يك آينه بزرگ در اين مكان نصب كنيد ولي مراقب باشيد كه آينه را جلوي در ورودي قرار ندهيد زيرا از نظر فنگ شويي اين كار انرژي مثبت را باز پس مي فرستد. بهتر است روبروي در ورودي اتاق نشيمن باشد و بهتر است مقابل در ورودي يك فرش نرمی پهن شود و در صورت امكان گذاردن يك كنسول و گلدان طرح دار روي آن وسيله اي مناسب است و ديوار روبروي درب ورودي محل مناسبي براي نصب دعاها و نمادهاي مذهبي است.

اتاق خواب يكی از جاهاي مهم و محل استراحت و آرامش و کسب انرژی است. بنابراين هر گونه وسايل اضافي مانند تلويزيون، كامپيوتر، وسايل ورزشي و لوازم كار را حتي اگر داخل كشو هستند از آن بيرون آوريد. هنگام شب، استفاده از نور شمع (وارمر) مناسب است. اگر اين امكان وجود ندارد براي تنظيم نور از سوئيچ كم و زياد كننده (دیمر) استفاده كنيد. طيف رنگي از سفيد تا شكلاتي برا ي اتاق خواب مناسب است. اتاق خواب داراي بزرگترين مبلمان است پس ايجاد تعادل در آن اهميت زيادي دارد. براي اين منظور از دو پاتختي در دو طرف تخت استفاده كنيد. يكي كافي نيست. و روي آنها وسايل تزئيني قرار دهيد تا انرژي كامل شود. بهتر است بالاي تخت لبه دار باشد معمولا جنس چوب كه با پوشش نرم پوشيده شده باشد، مناسب است.

آشپزخانه بايد از نور مناسب، تهويه مطبوع و پاكيزگي برخوردار باشد. آشپزخانه را ساده نگه داريد و وسايل اضافي در آن پر نكنيد. گاز، يخچال و سينك را طوري قرار دهيد كه يك مثلث تشكيل دهد به اين ترتيب بين دو عنصر آب و آتش تعادل برقرارمي شود. استفاده از گلهاي تازه و يك ظرف ميوه يا گلدان با گل هاي طبيعي براي ميز آشپزخانه بسيار مهم است.


سعي كنيد براي عدم تداخل انرژي سرويس بهداشتي، با ساير جاها، درب آن هميشه بسته باشد. استفاده از آينه در كنار عنصر آب حس خوبي به شما مي دهد. انتخاب رنگ سفيد، خاكستري كمرنگ و آبي براي اين مكان مناسب است. انتخاب مواد معطر مانند روغن هاي مختلف با رايحه دلخواه را براي ريختن در آب فراموش نكنيد. و هميشه حمام را گرم نگه داريد.



قسمت های فرعی ساختمان ( بالکن ها، پشت بام، حیاط خلوت )

در آپارتمان ها قسمت هایی وجود دارد که مشترک است و همه ساکنین در آنجا سهیم هستند ولی در آپارتمانها قسمت های دیگری نیز وجود دارد که شخصی است و لی ممکن است در نما و یا جاهای دیگر مشترک باشد. مثل بالکن ها، انباری، درب ورودی ساختمان و غیره.

زندگی در آپارتمان ها بایدها و نبایدهای بسیار دارد. زندگی در آپارتمانهای بلند مقرراتی دارد که باید رعایت شود. در مدتی کمتر از سه دهه، ساکنان شهرهای بزرگ به زندگی در ساختمانهای بلند و یا همان آپارتمان روی آوردند. شتاب گرفتن آپارتمان نشینی در دو دهه اخیر، مانع از آن شده که دوره انتقال فرهنگ زندگی در این ساختمانها نیز در جامعه ما گنجانده شود. از این رو در بسیاری از این ساختمانها شاهد بروز اختلافات گوناگون هستیم. در گذشته نه چندان دور آپارتمان نشینی مختص قشر خاصی بود ولی امروزه تقریباً تمام شهرنشینها رو به آپارتمان نشینی آورده اند. لذا بحث کردن در مورد فضاهایی که مورد توجه نیستند ولی خیلی مهم هستند، ضروری است.

جاهایی که مورد توجه نیستند مثل بالکنها، حیاط خلوت و پشت بام هستند که خیلی ها از لحاظ دکوری و زیبایی به آنها توجه نمی کنند چون فضایی خارج از فضای داخل ساختمانشان هست و همیشه فراموش می شوند. ولی در کل نکته های کلیدی هستند. مثلا در مورد بالکنها صحبت می کنیم در بالکنها نباید هیچ تغییری بدهیم درست است که یک بالکن جزو ملک شخصی هر آپارتمان محسوب می شود ولی تغییر در آن مثل بستن آن به وسیله دیوار و اضافه کردن به خانه و یا زدن سقف (در صورت نداشتن) عوض کردن رنگ بدنه آنها، زدن سایبان، نرده حفاظ، بستن بند برای آویزان کردن لباس، نصب کردن کولر یا هر وسیله دیگر که در بالکن باشد. نصب هر گونه آنتن در بالکن که قابل رؤیت از بیرون باشد. نگهداری هر نوع حیوان مثل پرنده و سگ در بالکن که باعث مزاحمت همسایه ها باشد و خیلی چیزهای دیگر که باعث شود نمای ساختمان عوض شود یا زشت شود و یا حتی مزاحمت برای دیگران ایجاد کند غدغن می باشد و اگر هم بخواهد انجام شود با اجازه تمامی همسایگان و مدیر ساختمان باید انجام شود که اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم بحث خیلی طولانی می شود.

از آنجایی که بالکنها قسمت مشترک حریم داخلی خانه و محیط خارج به حساب می آید، می توانیم با استفاده از دکور صحیح و آگاهانه، جلوه و زیبایی شهر وساختمان خود را دو چندان کنیم و به حفظ روحیه و نشاط همشهریان نیز کمک کنیم. شاید بارها اتفاق افتاده باشد که هنگام گذر از کوچه و خیابان، با دیدن منظره بالکن آپارتمان های مختلف، در مورد شخصیت صاحب هر یک از آن خانه ها فضاوت کرده باشید. بالکن، در حقیقت، نوعی بیان کننده شخصیت ساختمان و ساکنان آن است. یکی با گل و گیاه انس و الفت دارد و دیگری با گذاشتن یک میز و چند صندلی راحتی دور آن را نشان می دهد که به محیط خانواده اش علاقمند است.

برای دکور کردن بالکنها به یک سری نکات باید توجه کنیم. این نکات عبارتند از اینکه هنگام دکور کردن باید حقوق شهروندان دیگر را در نظر بگیریم و بالکن را به صورت انباری درنیاوریم و وسایل اضافی و یا کم مصرف را در آنجا نگذاریم. دکوری که برای بالکن در نظر می گیریم باید با طرح و نقشه بالکن و همچنین موقعیت جغرافیایی آپارتمان هماهنگی و تناسب داشته باشد وسایلی انتخاب کنیم که در چهار فصل سال قابل استفاده باشد. اگر قرار است از بالکن در شب استفاده کنیم به نورپردازی آن بیشتر توجه کنیم بالکنها را طوری دکور کنیم که برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشیم در رنگ آمیزی وسایل دکوری دقت داشته باشیم که وسعت را بیشتر نشان دهد. از استفاده کردن از گل و گیاه دریغ نکنیم چون فضایی که گیاهان در بالکن ایجاد می کنند بی نظیر است استفاده از گل گیاه در بالکن فضای اطراف و نمای ساختمان را نیز زیباتر می کند.



دکور بالکن

اگر شیشه های پنجره بالکن شفاف باشد و ما بتوانیم فضای بیرون را از داخل آپارتمان خود ببینیم دکور بالکن تأثیر بسیار زیادی بر روی دکور داخل ساختمان دارد. مثلاً ما می توانیم با انتخاب مبلمان که با رنگ آمیزی داخل هارمونی داشته باشد آن را حالت ست آپارتمان درآوریم و یا از گیاهانی استفاده کنیم که وقتی از داخل آپارتمان به آنها نگاه می کنیم نیز از زیبایی و طراوت آنها لذت ببریم.


پشت بام

بام بالاترین نقطه ساختمان است و از جمله بخشهای مشترک محسوب می شود. در پشت بام تأسیساتی همچون انبساط حرارت مرکزی دستگاه سردکننده، تأسیسات مربوط به حفظ بنا مثل لوله فاضلاب و انواع وسایل دیگر که اکثراً مشترک محسوب می شوند قرار دارند. علاوه بر اینها قسمت هایی نظیر آنتن تلویزیون یا کولرهای شخصی هر واحد نیز در پشت بام قرار می گیرد.

بعضی فکر می کنند که پشت بام متعلق به بالاترین واحد است و وی می تواند از آن استفاده بیشتری بکند ولی باید بدانیم که پشت بام مربوط به قسمت مشاع می باشد و حق استفاده از آن برای تمام ساکنین یکسان است و از آنجایی که عدم مراقبت بام ساختمان باعث تخریب آپارتمانها به خصوص واحدهای طبقه آخر می شود باید در نگهداری آن مسایل زیادی را مورد توجه قرار دهیم و از آن استفاده بهینه کنیم مثلا می توانیم به عنوان فضای سبز از آن استفاده کنیم.

از لحاظ طبیعی که کلا فضای سبز در هر شهری مورد نیاز است که هم باعث تصفیه هوا می شود ولی از نگاهی دیگر، به دلیل اینکه عایق بندی بهتری در پشت بام ایجاد می شود می توان از آن به عنوان فضای تفریح و استراحت استفاده کرد و در مواردی نیز امکان پرورش گل و سبزیجات و میوه جات می باشد.

معایب بامهای سبز

در بعضی مواقع به دلیل شرایط جوی نامساعد باعث از بین رفتن فضای سبز می شود، ساختمان ممکن است وزن این فضا را تحمل نکند و یا دلایل دیگری .



قسمتهای دیگر آپارتمان:

از قسمتهای دیگر آپارتمان قسمت پاسیو و حیاط خلوت است. نورگیرها معمولا در قسمت انتهایی آپارتمان در جایی که آپارتمان ها پشت به پشت همدیگر هستند، قرار می گیرند. از یک نورگیر ممکن است بیش از دو واحد استفاده کنند که متراژ آن بستگی بر حسب قانونهای موجود در شهرداریهای آن شهر محاسبه می شود. بیشترین استفاده از نورگیرها را واحد همکف می برد که باید نسبت به دکور آن توجه زیادی داشته باشد و آنجا را تمیز و زیبا نگه دارد. در مورد پوشش نورگیرها می توانم بگویم که قبلا به وسیله شیشه پوشیده می شد که با توجه به خطرات احتمالی آن و مشکلات آب بندی شیشه ها و همچنین سختی فرم دهی، آنها با یک سری طلق های روشن و یا مات به صورت رنگی و مشجع جایگزین شده اند. نورگیرها انواع طرحها و فرمهای مختلف را دارند و جهت انتخاب هر نوع از آنها می توانید با کارشناسان مخصوص این کار مشورت کنید و درخواست طراحی نمونه مورد نظر خود را بنمائید.

با رعایت این ضوابط و قانونها آپارتمان شیک و بدون دغدغه ای خواهیم داشت. کلا ما انسانها در هر کاری که بخواهیم انجام دهیم اگر دقت لازم را داشته باشیم و قانون و مقررات آن کار را رعایت کنیم و سعی کنیم که همیشه کمترین خطا را نسبت به سایرین داشته باشیم، می تونیم موفق باشیم و از هر موفقیت خود بهترین استفاده را کنیم و همیشه زندگی آرام و شاد و راحتی را خواهیم داشت.


اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

اشتراک
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Technorati
  • Reddit
  • Yahoo Buzz
  • StumbleUpon

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.