• ۱۳۹۵/۰۵/۲۱ ۱۴:۲۰:۰۸
  • در معماری و طراحی داخلی خانه
  • توسط argan2
  • بازدید: 1289
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۱۹:۲۳:۴۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
خانه ویچیتا

خانه ویچیتا

 

خانه ویچیتا

به گزارش ارگان معماری: در سال 1944 کارکنان کارخانه های هواپیمایی آمریکا با احتمال پایان جنگ جهانی دوم و بیکاری در آینده، به فکر استخدام در جاهای دیگر افتادند.

خانه ویچیتا

این خطر وجود داشت که قبل از یافتن کاری جدید از کارخانه رانده شوند؛ اما اگر آنها متقاعد به این امر می شدند که کارخانه باید به تولید محصولات زمان صلح بپردازد؛ امید ادامه کار در زمان پس از جنگ نیز همچنان به قوت خود باقی می ماند و اگر این محصولات، خانه هایی بودند که کارکنان کارخانه به شدت محتاج آن بودند، انگیزه ادامه کار در کارخانه قوی تر می شد.

خانه ویچیتا

اما چه کسی بهتر از ریچارد باکمینستر فولر (Richard Buckminster)))مخترع و آینده نگر می توانست آنها را متقاعد کند و منبع الهامشان باشد؟ در سال 1928 فولر، اختراع خانه دایم اکشن را که یک خانه فلزی شش گوشه آویخته شده از یک دکل مرکزی بود را ثبت کرد. البته وارد مرحله تولید نشد. اما از سال 1940 چندین هزار نمونه از آن که به عنوان انبار کشاورزی استفاده می شدند، برای استفاده پرسنل ارتش به عنوان محل استقرار رادار تولید شد. دیگر وقت آن بود که این ایده ها به کار برده شود. پس یک کنج از کارخانه هواپیمایی بیچ در شهر ویچیتای ایالت کانزاس آمریکا برای این طرح تخصیص داده شد و فولر، آخرین مراحل طرحی به نام خانه ویچیتا را آغاز کرد.

خانه ویچیتا

این طرح، یک پلان دایره ای شکل و مقطعی آیرودینامیک برای کم کردن فشار باد و اتلاف انرژی داشت. کلیه خدمات مکانیکی شامل دو حمام دایم اکشن در یک هسته مرکزی متمرکز شده بودند؛ در غیر اینصورت پارتیشن های شعاعی که ابزارهای ذخیره دواری بودند، پلان را مانند یک کیک به پنج قسمت شامل نشیمن، دو اتاق خواب، آشپزخانه و هال ورودی تقسیم می کردند. اجزای تشکیل دهنده کل خانه می توانستند با یک کامیون حمل شوند. همچنین تخمین زده شده بود که یک تیم شش نفره می توانست آن را یک روزه در زمین خود نصب کند.

خانه ویچیتا

دو نمونه از آن ساخته شد ولی به علت سرمایه هنگفتی که برای تجهیز کارخانه لازم بود، و در عین رغبت دیگر همکاران، فولر از ادامه کار دلسرد شد و عاقبت از آن منصرف شد. بنابراین خانه آینده در آینده باقی ماند؛ اما این اقدام به نوبه خود موثر بود و خروج دسته جمعی کارکنان از کارخانه متوقف شد. به این صورت طرح این خانه، قبلا به هدف خود رسیده بود. یکی از گونه های آزمایشی این طرح که کاملا مرمت شده است، در موزه هنری فورد در دیربورن در میشیگان وجود دارد.

خانه ویچیتا

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.