• ۱۳۹۵/۰۵/۱۱ ۱۴:۲۰:۵۹
  • در خانه افراد مشهور
  • توسط argan2
  • بازدید: 1571
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ۱۹:۵۶:۴۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
خانه جیکوبز

خانه جیکوبز

 

خانه جیکوبز

به گزارش ارگان معماری: فرانک لوید رایت در آخرین مرحله از زندگی حرفه ای خود از اواخر دهه 1930 به بعد، 26 خانه شخصی ارزان قیمت را که خانه های یوسونیا نامید، طراحی کرد.

خانه جیکوبز

منشا این نام واضح نیست اما یوسونیا برای رایت، نوعی آرمان شهر محسوب می شد؛ شهری ایده آل که در آن هر خانواده در یک خانه ییلاقی مجزا زندگی می کرده و صاحب یک اتومبیل بودند. خانه جیکوبز بهترین خانه آرمان شهری رایت و واضح ترین راه حل او برای مشکل خانه های کوچک است؛ که در مدیسون پایتخت ایالت ویسکانسین آمریکا قرار دارد.

خانه جیکوبز

خانه جیکوبز

خانه جیکوبز به شکل L، یک طبقه و قرار گرفته در کنج سایت و پشت کرده به خیابان، تا اینکه بتواند باغچه خود را دست نخورده نگهدارد. به همین صورت معماری داخلی نیز مبتکرانه است. آشپزخانه که می توانست از انظار عمومی مخفی شود اما به محل استقرار مهم ترین شخص خانه یعنی بانوی خانواده تبدیل گردید. در نتیجه این فضا، یک موقعیت مسلط در مرکز ثقل پلان، میان دو بال نشیمن و اتاق خواب به خود گرفت.

خانه جیکوبز

خانه جیکوبز

رایت بطور غریزی به جای تقسیم کردن فضاها، خواستار یکی کردن آنها بود، تا اینکه بتوانند آزادانه در داخل یکدیگر جریان داشته و تنها توسط شومینه ای آجری از هم جدا شوند.

خانه جیکوبز

خانه جیکوبز

خانه های یوسونیا (مدینه فاضله رایت) تنها تا حدی کوچک و ارزان بودند و نه برای کارگران کارخانه بلکه برای کارفرمایانی از طبقه متوسط طراحی شده بودند که ارزش مادی و معنوی داشتن خانه ای را که رایت طراحی کرده می دانستند. با این حال رایت یکی از معدود معماران قرن بیستم بود که در سلیقه مردم تاثیر گذاشت. طرح های او معمولا در مجله های خانه سازی منتشر می شد.

خانه جیکوبز

پس از جنگ مشخصات خانه های آرمان شهر رایت، شامل پلان باز، کمدهای توکار، تراس سقفی و محل پارک ماشین، تبدیل به سمبل عینی فرهنگ حومه شهری در آمریکا گردید.
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.