• ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ ۱۴:۱۰:۰۱
  • در طراحی و معماری مقابر
  • توسط argan2
  • بازدید: 1512
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۱۹:۲۰:۵۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
امامزاده سهیل بن علی

امامزاده سهیل بن علی

 



به گزارش ارگان معماری: امام زاده سهل بن علی در روستای کرج در 40 کیلومتری شهر اراک، استان مرکزی قرار گرفته که پس از دوره صفویان، به "آستانه" معروف گشته.

امامزاده سهیل بن علی

بر اساس کتیبه مرقد، این بنا مزار امام زاده سهل بن علی بن ابی طالب است. مرقد طالب بن علی در گنبدخانه دیگری در شمال مجموعه قرار دارد. از بانی و دیگر متولیان ساخت بنا اطلاعی در دست نیست.

امامزاده سهیل بن علی

بنای کنونی امام زاده متعلق به دوره شاه عباس اول صفوی است. پیش از این دوره، بنایی متعلق به قرن نهم هجری قمری در این محل وجود داشته که به تدریج ویران گردیده و بنا و گنبد فعلی برجای آن احداث شده است.

تزیینات این بنا، شامل نقاشی ها و قطاربندی ها و کتیبه های گچ بری و همچنین پنجره های چوبی مشبک و صندوق چوبی نفیس روی مرقد جالب توجه است. گنبد و تزیینات خارجی آن را در سالهای اخیر مرمت کرده اند. این اثر با شماره ثبت 323 در تاریخ 20 بهمن 1318 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده سهیل بن علی

پس از ویرانی روستای آستانه در زمان حمله مغول به ایران، وجود این امامزاده مهمترین دلیل توجه صفویان به آستانه و بازسازی این شهر و نوسازی آن به حساب می آید. در شهر آستانه، 3 امامزاده تاریخی سهل بن علی، جعفر بن علی و طالب بن علی وجود دارد که از نوادگان امام سجاد محسوب می شوند که بنابر دلایل نامعلومی به ایران مهاجرت کرده اند. بر روی سنگ قبر امام زاده سهل بن علی، تاریخ 772 ه.ق درج شده، که تاریخ وفات سهل بن علی می باشد. بنای این امامزاده دارای صحن، رواق، گنبد بزرگ و کتیبه ای است که بالای در ورودی وجود دارد و متعلق به اوایل سده 12 هجری قمری می باشد.

 


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.