• ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ ۰۵:۵۹:۳۰
  • در طراحی و معماری مقابر
  • توسط argan2
  • بازدید: 1452
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ ۱۹:۵۵:۲۹
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
امام زاده ابوالفتوح

امام زاده ابوالفتوح

 


امام زاده ابوالفتوح

امام زاده ابوالفتوح

 

 

به گزارش ارگان معماری امامزاده ابوالفتوح در جاده گلپایگان- خوانسار، استان اصفهان و در روستای وانشان قرار گرفته است. این امامزاده مربوط به دوره صفوی است و در تاریخ 5 اسفند 1341 با شماره ثبت 435 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امام زاده ابوالفتوح

وانشان (Vanesha  ) روستایی از توابع شهرستان گلپایگان واقع در استان اصفهان است. این روستا در 12 کیلومتری جنوب شهرستان گلپايگان و 15 کیلومتری شمال خوانسار قرار دارد. در این روستا محصولات باغی نظیر انگور، سیب، هلو و گلابی و همچنین محصولات سیفی نظیر خیار و سبزیجات کاشته می شود. گردو و بادام نیز یکی از محصولات این روستا است. کوه تیر یکی از معروفترین قله های مجاور این روستا می باشد.

امام زاده ابوالفتوح

کتیبه های بر لوح روی مرقد و صندوق آن مورخ به 962 و 963 و 990 است. بر اساس کتیبه بقعه، شاه زاده سلیمان ابوالفتوح از فرزندان امام موسی کاظم (ع) بوده است. بر در قدیمی بنا، نام واقف آن، جلال الدین امیربیک روانشانی و سازنده اش، استاد حسین بن قاسم خوانساری دیده می شود. بانی صندوق مرقد شاه حسین فردونشکوه بوده است.

امام زاده ابوالفتوح

بخشهای مختلف این بنا به صورت آشفته و نامنظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که حاکی از شکل گیری تدریجی آن است. گنبدخانه مربع شکل این بنا هسته مجموعه است که با توجه به کتیبه های موجود، متعلق به قرن دهم هجری قمری است. این گنبدخانه گنبدی دو پوش دارد که پوش خارجی آن به صورت هرمی دوازده وجهی خودنمایی می کند.

امام زاده ابوالفتوح

گنبد پوشیده از کاشی فیروزه ای رنگ بوده و گریو (دهانه) آن تزیینات کاشی با طرح معقلی داشته است. امروزه فقط بر قسمتی از رأس گنبد و یکی از تـرک های آن، این پوشش کاشی باقی است.

امام زاده ابوالفتوح

شبستانی در سوی شرقی و قسمتی از ضلع جنوبی بنا قرار دارد که در تعمیرات دوره معاصر، بخشهایی از آن با اسکلت فلزی و سقف آجری بازسازی شده و سقف بخشی دیگر با تیر چوبی باقی است. این بنا بارها مرمت شده است، از جمله در سال 1350 شمسی، به همت انجمن آثار ملی و سال 1367 شمسی.

امام زاده ابوالفتوح

امام زاده ابوالفتوح

 


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.