• ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ ۰۰:۵۹:۰۰
  • در طراحی معماری مجتمع تجاری
  • توسط argan2
  • بازدید: 1525
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ۱۲:۰۶:۰۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
مجتمع تجاری پابلیکیس

مجتمع تجاری پابلیکیس

 مجتمع تجاری پابلیکیس

به گزارش ارگان معماری:مجتمع تجاری پابلیکیس در یکی از قدیمی ترین و با اهمیت ترین مناطق تجاری و توریستی شهر پاریس فرانسه، در سال 2002، توسط دفتر معماری Michaele saee طراحی و ساخته شد.

یکی از دلایل موفقیت مجتمع تجاری publicis، پیوند و ارتباط بنا با عابرین پیاده در پیرامون سایت و همچنین توجه به لزوم شاخص بودن مجتمع تجاری در منطقه ای کاملا تجاری و مملو از نمونه های مشابه می باشد. در طراحی این بنا شفافیت جداره ها به منظور انعکاس جنب و جوش درون مجموعه بوده و از دیگر راهکارهای معمار برای ایجاد ارتباط میان شهر، شهروندان و پروژه می باشد.


مجتمع تجاری

در طرح بازسازی این بنا نه تنها جداره های آن که متعلق به دهه پنجاه میلادی بوده اند به طور کامل تغییر نموده اند؛ بلکه پلان طبقات اول و همکف کاملا بازسازی شده و چهار طبقه در زیرزمین به بنا اضافه شده. در همسایگی این بنا که در حاشیه بلواری عریض قرار دارد، ساختمان هایی قدیمی با نماهایی از جنس سیمان قرار دارند. در طرح جدید، پوسته ای مواج از میله های فولادی و صفحات شیشه ای به نمای ساختمان الحاق شده است. این پوسته که در کنج بنا و بر فراز ورودی اصلی، بسیار شاخص می باشد یکی از نکاتی است که نمای جدید مجتمع را از سایر بناهای پیرامون آن متمایز می کند. در پس این پوسته جدید، ستون های قدیمی ساختمان با دهنه هایی وسیع حفظ شده و قابل رویت می باشد. شفافیت، ایده اصلی در بازسازی بنا بوده و در شهر پر جنب و جوشی همچون پاریس، حضور مخاطبان درون مجموعه در سطوح مختلف که به سادگی از خارج بنا قابل رویت می باشند به پویایی و سرزندگی این بنا افزوده است.

مجتمع تجاری

در طبقه همکف این مجتمع، دیواره ای مواج؛ پلان همکف را به دو قسمت کاملا مجزا تفکیک نموده. قسمتی از این طبقه به فضاهای تجاری و قسمت دیگر به فضاهای ورود و خروج کارمندان واحدهای اداری ساختمان اختصاص دارد. همچون جداره های خارجی و در جهت پیوند فضاهای داخلی، بسیاری از دیواره های جدا کننده میان راهروها و واحدهای تجاری شفاف و از جنس شیشه و فولاد می باشند.

برخلاف دیگر آثار که که غالبا دارای آتریوم مرکزی می باشند، این بنا فاقد ویدی عظیم بوده و در عوض پلکان مواجی که به خوبی توسط رنگ آمیزی و نورپردازی شاخص گردیده است فضاهای تجاری همکف را به طبقات پایین تر متصل می سازد. در طبقات زیرزمین علاوه بر فضاهای تجاری-فرهنگی، چندین سالن سخنرانی، جلسات، نمایش و یک سالن سینما با دسترسی هایی مستقل از خارج بنا قرار دارند. همچنین تمامی قسمت های تاسیساتی و خدماتی ساختمان نیز به صورت مجزا در زیرزمین گنجانده شده اند. در دو طبقه بالایی بنا که اندکی نسبت به جداره خیابان عقب نشسته اند نیز رستوران ها و کافی شاپ هایی با فضای پذیرایی روباز قرار دارند که چشم انداز مناسبی به بافت قدیمی شهر دارند. تنوع کاربری های درون این مجموعه و ارائه خدمات متنوع؛ علاوه بر جذب مخاطبان بیشتر، موجب می شود تا مخاطبان ساعت های طولانی را در این مجتمع بگذرانند.
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.