• ۱۳۹۵/۰۵/۰۸ ۰۵:۵۹:۰۱
  • در آثار تاریخی ایران
  • توسط argan2
  • بازدید: 1831
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۶ ۲۰:۳۱:۰۳
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ بهایی

 

ارگ شیخ بهایی

به گزارش ارگان معماری: ارگ شیخ بهایی در شهرستان نجف آباد استان اصفهان واقع شده است. این ارگ از 6 آثار نادر کشور می باشد و همانند برج های آن را تنها در شهر تبریز می توان دید. این بنا با شماره 3481 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ بهایی در حصار باغی به مساحت 3000 مترمربع واقع شده و هفت برج دارد که شش برج از این برج های بی نظیر در حقیقت کبوتر خانه اند. هر برج حدود 14 متر ارتفاع دارد. این برج ها با دیوار های کاهگلی به ارتفاع 4 متر به یکدیگر وصل شده اند. تقسیم بندی برج ها در زاویه ها و اضلاع دیوارها و نیز سردر ورودی این مجموعه منظره ای زیبا به وجود آورده كه به وسیله هشتی و اتاق هایی در بالا، پایین و زیرزمین، ورودی به ارگ را ممكن می سازد. با تبدیل ارگ به مجموعه فرهنگی و تاریخی شیخ بهایی قسمت های دیگر چون آبنما، چایخانه سنتی، محوطه فرهنگی- تفریحی و فضای سبز به ارگ افزوده شد.

ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ بهایی یا همان "هفت برج خارون"، در گذشته به منظور فراهم كردن كود حیوانی (پرندگان) احداث شده و به جهت مصارف كشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت كه در سالهای اخیر رو به نابودی و تخریب بود. این اثر به وسیله شهرداری و تنی چند از میراث دوستان شهر نجف آباد، به نام طرح گردشگری ارگ شیخ بهایی بازسازی شده است. اعتبار اولیه طرح هفتاد میلیون تومان بود که با هزینه ای بالغ بر سیصد میلیون تومان پس از دو سال تلاش شهرداری نجف آباد جهت ثبت آن در آثار ملی كشور، تكمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.

ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ بهایی

برای دیدن ادامه تصاویر به گالری رجوع کنید
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.