• ۱۳۹۵/۰۷/۲۹ ۰۰:۳۰:۰۰
  • در طراحی و معماری کلیسا
  • توسط argan2
  • بازدید: 1649
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ۱۱:۲۸:۲۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کلیسای والر

طراحی کلیسای والر با توجه به سنت و فرهنگ کشور نروژ

معماری

کلیسا

 در سال (2009) در کشور نروژ کلیسایی به نام والرآتش گرفت و ویران شد. در آن زمان (سال2009) به دلیل نیاز شدید مردم و دیگر اعضای کلیسا به مکانی برای عبادت ، اعضای انجمن کلیسای والر (Valer) تصمیم به برگزاری مسابقه ای با موضوع بازسازی کلیسای والر ، گرفتند. دفاتر معماری "دی ام  تی دبلیو" (DMTW Architects)یک نقشه ی پیشنهادی را معرفی کردند ، که این نقشه اشاره ای بر سنت کشور نروژ داشت.

معماری

دایره ها ، مربع ها و شکل های چلیپایی ، فرم های مقدسی برای کلیسا هستند و در طول سالیان سال ، از اصول های کلی در طراحی کلیسا به شمار می رفتند. نوشته های معمار کلیسای والر (دفتر معماری دی ام  تی دبلیو ): دایره نشان دهنده ی حس وحدانیت ، خلوص ، نظم کامل الهی و عالم روحانی است. تمام نقاط بر روی دایره از مرکز دایره به یک اندازه هستند و در مقیاس انسانی ، به عنوان یک فرم صمیمی و مایه ی آسایش می باشد.

معماری کلیسا

ما در زندگی خود ، جمعی از دوستان یا محفلی از خانواده را داریم و به این جمله می رسیم که دایره تاکیدی بر واژه ی "یکی شدن و اتحاد " را دارد. فرم دایره فضاهای درجه دوم را برای کلیسا ساماندهی می کند و این فضاها ی درجه دوم را به سه قسمت : فضای عمومی ، فضای خصوصی (اتاق کشیش ها ، اتاق معاون کشیش )و فضای پرستشگاه تقسیم می شوند. فضای سوم که همان فضای پرستشگاه در کلیسا است یک حکمت بسیار زیبایی دارد که این حکمت حاکی از یکی بودن همه در برابر خدا و در مکان پرستشگاه می باشد.

نمونه موردی کلیسا

فرم صلیبی شکل در سقف این کلیسا ساخته شده است این فرم صلیبی ، فضای عبادتگاه را با فضای بیرون متصل میکند ؛ به گونه ای که از طریق صلیب روی سقف یک نور روشن و زیبایی از بالا به فضای عبادتگاه می فرستد. این نور به وجود آمده از طریق روزنه ی سقف ، مانند این است که خدا این نور را مقرر داشته است. دلیل اصلی کج ساختن قسمت شرقی سقف کلیسای والر این است که بتوانند فرم صلیبی شکل را بر روی فضای قربانگاه به وجود آورند.

کلیسای والر

ستون عمودی این صلیب نشانه ای از رابطه ی خدا با انسان است و ستون افقی این صلیب نشانه ای از رابطه ی انسانها با یکدیگر است.  در نهایت به برج ناقوس کلیسا می رسیم. ایجاد برج ناقوس در این کلیسا از کلیساهای دیگر گرفته شده است و آن به دلیل حفظ هویت کلیسا بودن آن است.

عکس کلیسا

حجم کلیسا

نقشه کلیسا

روند طراحی کلیسا

پلان کلیسا

طراحی کلیسا
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.