• ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ ۰۰:۰۰:۰۱
  • در طراحی و دکوراسیون کتابخانه
  • توسط argan2
  • بازدید: 1646
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ۱۲:۰۴:۵۳
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کتابخانه مرکزی فونیکس

کتابخانه مرکزی فونیکس

 کتابخانه مرکزی فونیکس

به گزارش ارگان معماری:آثار ویلیام برودر را در سبکی از معماری می توان طبقه بندی نمود که مختص معماران جنوب غربی ایالات متحده آمریکا و همخوان با شرایط جغرافیایی و طبیعت خاص این منطقه می باشد.

نیاز به گسترش فعالیت های فرهنگی و ایجاد بستری در جهت تعاملات اجتماعی در شهر فونیکس در نیمه دهه نود میلادی پس از آن که شهر به مدت یک دهه به یکی از پرشتاب ترین شهرهای آمریکا در جهت رشد و توسعه تبدیل گشته بود، پر رنگ گردید. یکی از موفق ترین کارهای این دوره کتابخانه مرکزی فونیکس است که از لحاظ عملکردی با نیازهای موجود و از لحاظ اقلیمی با شرایط خاص ایالت آریزونا نظیر تابش شدید آفتاب و دمای 50 درجه تابستان کاملا تطابق دارد. شاخصه برجسته این بنا تنوع نورگیری های افقی و عمودی است که در سطوح نما جهت کنترل تابش مستقیم خورشید نصب شده اند.

نمای کتابخانه

کتابخانه در پنج طبقه سامان دهی شده است که طبقه همکف شامل فعالیت های عمومی نظیر تجاری، سالن تئاتر و کافه است. تاثیرگذارترین فضای داخلی مجموعه فضای مطالعه در طبقه پنجم با مساحت چشم گیر چهار هزار متر مربع است که به دلیل چشم اندازش معمار از آن بعنوان اتاق شهر نام برده است.

کتابخانه

در مرکز بنا آتریومی عظیم قرار دارد که ارتباط عمودی اصلی بنا در آن قرار گرفته است و ویلیام برودر از آن بعنوان دره کریستال نام برده است. سیستم شبکه ستون ها به نحوی است که امکان گسترش پروژه در آینده می باشد.برودر طبقه همکف را به مرکز تجاری کوچکی تشبیه کرده است که نیازهای فرهنگی روزمره مردم عادی را برآورده می کند. طبقه دوم کتابهای مرجع، رایانه های در دسترس عموم و اسناد دولتی و طبقه سوم شامل دفاتر مدیریت و خدمات پشتیبانی سایر فضاهای غیر عمومی است.در طبقه چهارم کلکسیون های خاص و امکانات سخنرانی جانمایی شده است. تابش  خورشید از شمال شرقی و شمال غربی توسط پارچه های سفید رنگ که همانند بادبان بر روی بدنه شمالی نصب شده و جلوه های متفاوت در این نما را ایجاد می کنند کنترل می شود. در جبهه شمالی نیز سایبان های آلومینیومی قرار دارند که حرکت آنها توسط برنامه های کامپیوتری کنترل شده و زوایای آنها متناسب با مسیر تابش خورشید تغییر می کنند.

سالن مطالعه کتابخانه
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.