• ۱۳۹۷/۰۱/۰۳ ۰۶:۱۵:۵۷
  • در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب
  • توسط argan2
  • بازدید: 3685
  • اخرین ویرایش: -/-
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
چیدمان اتاق خواب کودک، ایده

چیدمان اتاق خواب کودک، ایده

ایده های برای چیدمان اتاق خواب کودک

زمانی که قصد خرید وسایل برای چیدمان اتاق کودک خود را دارید همواره در ذهن داشته باشید که در بازار وسایلی وجود دارد که تنها مخصوص کودکان و برای استفاده آن‌ها در سن کودکی طراحی و ساخته شده‌اندو این موضوع در خصوص تمام وسایل برای اتاق کودک صدق می‌کند اما برخی از والدین تمایل دارند وسیله و لوازمی را برای اتاق کودک خود خریداری کنند که به نوعی پابه‌ پای فرزندشان رشد کند یا به عبارت دیگر وسیله‌ای را خریداری کنند که با رشد کودک نحوه و مورد استفاده آن نیز عوض شود و تغییر کند و یا اینکه وسایلی را ترجیح می‌دهند که از دوران کودکی تا نوجوانی فرزندشان را پاسخ گو باشد و نیازی به تعویض نداشته باشد.

این کار نادرست نیست و جنبه اقتصادی دارد اما مهم این است که علاوه بر جنبه اقتصادی نکات و مواردی را که لازم است یک وسیله که در اتاق کودک قرار گیرد ویژگی‌ها و شرایط ایده‌آل آن‌ها نیز باید مدنظر قرار داد.

در این مطلب قصد داریم نکات و اطلاعات لازم را که باید در خصوص وسایل اتاق کودک بدانید برایتان مطرح کنیم و در مطالب آتی کمی جزئی‌تر در خصوص گروه‌بندی‌های سنی و انواع مناسب وسایل اتاق کودک بحث خواهیم کرد.

مواردی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم عبارتند از: وسایل مربوط به خواب و استراحت کودک، قفسه‌بندی و نوع قرارگیری آن‌ها.

وسایل خواب در اتاق کودک

نوزادان برای خواب نیاز به یک تخت کاملا امن دارند که سایز و بزرگی آن تنها باید به اندازه‌ای باشد که نوزاد به راحتی در آن جای گیرد و از آنجایی که یک نوزاد در هنگام خواب جنبش و حرکت چندانی ندارد نیازی نیست که سایز تخت او از این حد بیشتر باشد پس از گذشت چندماه که نوزاد کمی توان حرکت پیدا کند و بتواند بغلتد لازم است تخت او کمی بزرگ‌تر شود اما همراه دارای حفاظ و ایمن باشد.

با شروع سن 2 سالگی کودک آمادگی این را دارد که برتخت خواب معمولی بدون حفاظ یا با حفاظ نیمه بخوابد. البته این توانایی ممکن است در برخی از کودکان کمی دیرتر ایجاد شود و این کاملا نرمال و طبیعی است. شما به راحتی می‌توانید با کمی دقت در وضعیت جسمانی و خواب فرزند خود پس از سن 2 سالگی دریابید که زمان این کار فرا رسیده یا خیر.با ارگان معماری همراه باشید

یکی از علایم و مشخصه‌هایی که با مشاهده و دریافت آن والدین می‌توانند برای فرزند خود تخت نوجوان خریداری کنند این است که کودک بتواند خودش براحتی از تخت خواب پایین بیاید و بالا برود.

هیئت ایمنی وسایل اتاق کودک در این خصوص توصیه و پیشنهادی را ارائه کرده‌اند و آن این است که زمانی که قد کودک به 88 سانتی‌متر برسد والدین مجاز هستند برای او تخت نوجوان خریداری نمایند. زمانی که اقدام به خرید تخت برای فرزند خود می‌کنید در خصوص انتخاب تخت و تشک آن بسیار دقت کنید زیرا نوع این دو وسیله می‌تواند میزان آرامش و ایمنی فرزند شما را هنگام خواب تعیین کنند.



تخت‌ خواب‌ها و تشک‌ها:

علاوه بر تغذیه مناسب و ورزش و تحرکف خواب سالم و راحت در شب نیز برای سالم و شاداب بودن فرزند شما لازم و ضروری است.



زمانی که کودکی در خواب است بسیاری از اتفاقات مهم در بدن و ذهن او رخ می‌دهد برای مثال تولید سلول‌های جدید، رشد جسمی، انرژی‌رسانی به ماهیچه‌ها و ارگان‌های مهم بدن، سازمان یافتن آموخته‌ها در روز گذشته و ارتقای ظرفیت ذهن و یادگیری برای آموختن در روز بعد و بسیاری دیگر از اتفاقات مهم دیگر از این‌رو خواب نقش و اهمیت بسیار مهم و پررنگی برای سلامت روحی و جسمی کودک دارد. اگر کودکی خواب راحت و آرام نداشته باشد در طول روز خسته و کسل است و آمادگی و توانایی لازم را برای بازی و یادگیری نخواهد داشت. یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای اینکه مطمئن شوید که فرزند خواب راحتی دارد یا خیر توجه به تخت خواب و تشک آن است.

فراموش نکنید که همیشه قیمت نشان‌دهنده و تعیین‌کننده کیفیت نیست و نمی‌توان گفت جنسی که گران است حتما با کیفیت است و جنسی که ارزان است حتما بی‌کیفیت. همانطور که گفتیم کیفیت تشک تخت از اهمیت زیادی برخوردار است. در این بخش نکاتی را برایتان مطرح می‌کنیم که با کمک آن‌ها بتوانید تشکی با کیفیت مطلوب و ایده‌آل را شناخته خریداری نمائید.



ویژگی‌های یک تشک با کیفیت و مناسب:

1)بنا برگفته‌ هیئت خواب راحت، یک تشک خوب باید ستون فقرات و گودی کمر طبیعی آن را حمایت کند و به عبارت دیگر بیش از حد سفت و خشک یا نرم نباشد. توصیه می‌کنیم هنگام خرید تشک برای تخت فرزند خود، خود او را نیز به همراه ببرید و فرزند خود را روی تشک مورد نظر به صورت طاق باز بخوانید و یک بالش نیز زیر سر او قرار دهید، سپس دست خود را به داخل گودی کمر او فنر دهید، اگر دست شما به راحتی وارد فاصله بین گوی کمر کودک و تشک شد یعنی تشک سفت و خشک است و اگر به سختی این کار را کردید یعنی تشک بیش از حد نرم است.

2)به جنس پوشش تشک و هم چنین موادی که با آن تشک پرشده نیز توجه کنید. جنس رویه و پوشش تشک می‌تواند تعیین‌کننده میزان راحتی و احساس لطافت تشک باشد و هم‌چنین الیاف و موادی که با آن‌ها تشک پرشده است نیز در میزان راحتی خواب تاثیر زیدای دارد. بهترین و البته گران‌ترین نوع تشک تشکی است که دارای پوشش‌های فیبردار باشد و هم‌چنین بهترین تشک‌هایی که انتخاب آن‌ها را توصیه می‌کنیم انواعی است که با فوم، پنبه یا پشم با کیفیت و چگالی (تراکم) بالا پر شده باشد.

3)مطمئن شوید که تشک مورد نظر شما دست اول و در بسته‌بندی کارخانه‌ای است و از خرید تشک دست دوم و تعمیر شده جدا خودداری کنید.

4)تشکی را خریداری کنید که دارای استانداردهای تولید و هم‌چنین ضمانت پس از فروش باشد. این ضمانت نامه لازم نیست سال‌های زیادی را تحت پوشش دهند زیرا طبق استانداردهای جهانی هر تشک باید حداکثر پس از 7 سال تعویض شود بنابراین به دنبال تشکی استاندارد با ضمانت نامه معتبر و زمان مناسب باشید.



اخیرا برخی از والدین ترجیح می‌دهند تخت خواب کودک دو نفره برای اتاق فرزند خود خریداری کنند حتی اگر دارای یک فرزند باشند ویا نباشد کودک با خواهر یا برادرش هم اتاق شود.

این کار با مرور زمان دو جنبه مفید دارد یکی اینکه کودک می‌تواند از نیمه دیگر تخت به عنوان تخت مهمان استفاده کند و اگر دوست او قصد داشت شبی را در اتاق او بگذارند جا برای خواب کودک مهمان نیز وجود دارد و دیگر اینه فرزند شما فضایی بیشتر برای لم دادن، دراز کشیدن و تماشای تلویزیون یا نشستن و بازی کردن دار. هم‌چنین چنین تخت‌هایی دارای فضای بیشتری در قسمت زیرین خود هستند که می‌توانید وسایل زیادی را در آنجا قرار دهید.

زمانی که دو فرزند شما با یکدیگر هم اتاق هستند توصیه می‌کنیم در صورت وجود فضای کافی از دو تخت خواب جدا برای هر یک استفاده کنید و اگر با مشکل محدودیت فضا مواجه هستند به شما تخت‌های دو طبقه را توصیه می‌کنیم هم‌چنین در چنین شرایطی استفاده از تخت‌هایی که دارای یک تخت مخفی دیگر در قسمت تحتانی هستند نیز یکی دیگر از راه‌حل‌هاست. در این صورت می‌توانید برای استفاده از تخت دوم آن را به صورت کشویی از زیر تخت اصلی بیرون بکشید که امروزه انواع مختلف این نوع تخت‌ها در بازار موجود هستند.

تخت‌های کودک و نوجوان در انواع و اشکال مختلف و متنوع تولید می‌شود و در بازار موجود است. هنگام انتخاب و خرید تخت‌خواب برای اتاق فرزند خود به فرم و ساختار اصلی تخت توجه کنید و دقت کنید که تخت خوابی که انتخاب می‌کنید دارای ساختار و اسکلنی محکم باشد و هیچ‌گونه قسمت و لبه تیز و آسیب‌رسانی نداشته باشد. بین تشک و بالا و پایین تخت هیچ‌ فاصله‌ای نباید وجود داشته باشد اما تشک از طرفین باید با فرم تخت تنها در حدی که بتوان ملحفه تشک را تنظیم کرد باید فاصله باشد. اگر فرزند شما هنوز خیلی کوچک است اما قصد دارید تختی بزرگ‌تر خریداری کنید که تا نوجوانی از آن استفاده کنید حتما تختی را انتخاب کنید که دارای محافظ‌های جانبی متحرک باشد که در مواقع لزوم بتوانید آن‌ها را نصب و یا از تخت جدا کنید.


اگر از تخت خواب های دو طبقه برای اتاق فرزندان خود استفاده می‌کنید باید بدانید که هیچ صدای ترق و طروقی هنگام استفاده کودکان از تخت نباید به گوش برسد و ساختار تخت باید استوار و محکم باشد. زود به زود آن را تست کنید و در صورت شنیدن صداهای مشکوک به دنبال آن بگردید و پیچ و مهره‌هارا سفت نمائید.

اطمینان حاصل کنید که نردبان کاملا ایمن و مستحکم به تخت بالایی متصل است و زاویه آن طوری است که کودک به راحتی می‌تواند از آن بالا رود.

دقت کنید که فاصله تخت بالایی تا سقف باید قدری باش که کودک بتواند به راحتی و بدون اینکه سرش به سقف بخورد روی تخت بنشیند هم‌چنین فاصله تخت زیرین تا کف تخت بالایی نیز باید به قری باشد که کودک بتواند روی آن به راحتی نشسته و سرش به تخت بالایی برخورد نکند.

برخی از تخت‌ها دارای فضای ذخیره‌سازی از قبیل قفسه یا کشوهایی در قسمت بالا یا قسمت تحتانی خود هستند. کشوهایی که در بخش تحتانی تخت خواب‌ها وجود دارد اغلب دارای عمق و پهنای زیادی هستند که می‌تواند حجم زیادی از وسایل و لوازمی از قبیل ملحفه‌ها و روبالشی‌های یک را در آن‌ها قرار داد و از این رو چنین تخت‌هایی بسیار مفید و کاربردی هستند اما نکته‌ای که در این خصوص قابل توجه است اسن است که کشوهای تعبیه شده در تخت‌ها زمانی که بیرون کشیده می‌شوند فضایی از زمین را اشغال می‌کنند که اگر به این جنبه آن‌ها توجه نشود می‌تواند مشکل‌ساز باشند بنابراین هنگام خرید یک متر به همراه خود داشته باشید تا وقتی کشوی تخت را بیرون می‌کشی فضایی را که اشغال می‌کنند اندازه بگیری و در صورت نبود مشکلی در فضای مور نظر تخت را خریداری کنی.


تاج تخت و قسمت انتهایی تخت:

یک تاج زیبا به همراه و یا بدون قسمت انتهایی هماهنگ با آن می‌تواند آن تخت را دارای سبک و جلوه کند و از آنجایی که در هر اتاق خوابی حتی اتاق کودک تخت خواب به عنوان اصلی ترین و مهم‌ترین وسیله است،توصیه می‌کنیم تختی را برای فرزند خود برگزینید که دارای تاجی شکیل و زیبا باشد مدل و سبک این تاج بهتر است با سبک و رنگ اتاق کودک شما هماهنگی داشته باشد اما اگر هم دارای تضاد چشم‌نوازی باشند اشکالی ندارد.


برای زیباتر و باشکوه‌تر کردن جلوه تخت خواب فرزند خود می‌توانید اقدامات دیگری نیز انجام دهید و این کاملا بستگی به ذوق و سلیقه شما دارد برای مثال می‌توانید از پرده‌های زیبا و شکیل در چهارطرف تخت از سقف بیاویزید یا از روتختی‌ها و کوسن‌های زیبا استفاده کنید البته یک تخت ساده و ظریف نیز زیبایی خاص خود را دارد. در این خصوص همه چیز بستگی به خواسته و سلیقه شما و فرزندتان دارد.


نکته

تشک تخت: زمانی که قصد تعمیر و نوسازی تخت خواب فرزند خود را دارید حتما تشک قدیمی آن را تعویض کنید و یک تشک جدید و نو برای تخت خریداری نمایید این کار می‌تواند در راحتی خواب و سلامت ستون فقرات فرزند شما تاثیر زیادی داشته باشد.



طبقات و قفسه‌بندی در اتاق کودک

قفسه‌بندی و طبقات در اتاق کودک که بتوان در آن‌ها وسایل و اشیاء لازم در اتاق کودک را قرار داد ، سه نوع هستند: نوع اول آن دسته قفسه‌بندی و طبقاتی هستند که در وسایل گوناگون از قبیل تخت خواب یا میز تحریر تعبیه شده‌اند، دسته‌دوم: انواعی هستند که به دیوار به طرق مختلف نصب می شوند و دسته سوم انواعی هستند که به صورت آزاد روی زمین قرار می‌گیرند که به آن‌ها دکور یا بوفه نیز گفته می‌شود.

قبل از اینکه فکر خود را مشغول انتخاب هر یک از این قفسه‌ها و طبقات کنید ابتدا باید فضای اتاق کودک خود را ارزیابی کنید و شرایط آن را بسنجید و ببینید کدام یک از این انواع قفسه‌بندی با شرایط موجود در اتاق فرزند شما سازگارتر است هم‌چنین مقایسه کنید و دریابید کدام یک از این موارد و انواع مختلف برای شما مقرون به صرفه‌تر است و وسایل اتاق دختر یا پسر شما کدامیک از این سه نوع را می‌طلبد. هم‌چنین مدت زمانی که قصد دارید در دکوراسیون اتاق فرزند خود تغییری ایجاد نکنید نیز در انتخاب انواع قفسه‌بندی و طبقه اتاق نقش مهمی دارد.

تعیین کنید که آیا قصد دارید با کمی بزرگ‌تر شدن فرزند خود دکوراسیون آن تغییر دهید یا تمایل دارید. اتاق را طوری دکوراسیون و طراحی کنید که تا دوران نوجوانی پاسخگوی نیازها و توقعات فرزند شما باشد.

چنانچه قسمتی از دیوار اتاق کودک شما دارای فرورفتگی یا قناسی است بهترین فرصت است که از چنین فضایی برای نصب طبقات و قفسه‌ها استفاده کنید و برای این کار می‌توانید از فرد متخصصی بخواهید اندازه فضا را بگیرد و برای ان فضا قفسه‌ها و طبقات به شکلی که شما تمایل دارید بسازید. با این می‌توانید هم این نقص را در اتاق بپوشانید و هم از این نقص به بهترین شکل استفاده کنید.


استفاده از دراورها و بوفه‌های اسپرت و فانتزی از دیگر راه‌ها برای ایجاد فضای ذخیزه‌سازی در اتاق کودک است. در کشوهای دراور می‌توانید لباس‌ها، ملحفه‌ها و اسباب‌بازی‌ها، دستمال‌کاغذی، جامدادی و وسایل دیگر استفاده کنید. در طبقات بوفه می‌توانید اسباب‌بازی‌ها و اشیاء دکوری متناسب با دکوراسیون اتاق کودک را قرار دهید. بهترین نوع بوفه برای اتاق کودک بوفه‌ای است که علاوه بر طبقاتی در قسمت تحتانی دارای سطحی به عنوان میز تحریر نیز باشد. که انواع مختلف و متنوع این نوع بوفه در بازار امروزه وجود دارد.

میز کنار تختی از دیگر وسایل مفید در اتاق کودک می‌تواند باشد که هم می‌توان از کشوهای آن برای قرار دادن وسایل ضروری کودک استفاده کرد و هم می‌توان از سطح آن برای قراردادن آباژور و قاب عکسی از مامان و بابا استفاده نمود.

مواردی که گفته شد دارای انواع و اشکال متنوع و مختلفی هستند و نوع مناسب و کاربردی هر یک بستگی به سایز اتاق، شکل اتاق و ویژگی های فضای اتاق کودک و هم چنین توقعی که شما و فرزندتان از اتاق او دارید ،دارد.



جهت دیدن نمونه های اتاق خواب کودک اینجا کلیک کنید


تهیه و تنظیم: تحریریه معماری اَرگان

کپی با ذکر منبع (لینک) مجاز است

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.