• ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ ۱۱:۲۶:۴۴
  • در طراحی و دکوراسیون کتابخانه
  • توسط argan2
  • بازدید: 1851
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۱۴:۴۱:۰۵
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
معماری کتابخانه

معماری کتابخانه دانشگاه هنر

نمونه موردی کتابخانه

فوجیموتو معمار جوان ژاپنی در سال 1994 از دانشکده معماری توکیو فارغ التحصیل شد و در سال 2000 دفتر شخصی خود را تاسیس نمود. خلاقیت وی با طراحی چندین بنای کوچک مسکونی آشکار گردید و ایده های وی به سرعت توانست توجه مجلات معماری را به خود جلب نموده و جوایز بسیاری را در مدت زمانی کوتاه از آن وی سازد.

نمونه موردی کتابخانه

در حالی که بسیاری از خانه های کوچک وی مورد تحسین منتقدین قرار گرفته بود در سال 2007 برای اولین بار در مسابقه طراحی بنایی عمومی شرکت کرد. در مسابقه طراحی ساختمان جدید کتابخانه دانشگاه هنر موساشینو توکیو ژاپن که برخی دیگر از معماران صاحب نام ژاپنی نیز شرکت داشتند، کانسپت ارائه شده توسط فوجیموتو با عنوان "جنگل کتاب" توجه هیئت داوران را به خود جلب کرده و این معمار جوان به عنوان برنده مسابقه اعلام گردید.

نمونه موردی کتابخانه

به گفته وی طرح اولیه تحت تاثیر کتابخانه دانشگاه تاما اثر تویو ایتو بوده است. این بنا نیز دو طبقه بوده و در ساختار فضایی ساده و روان آن پیوند با محیط و جلب توجه دانشجویان از اهداف اصلی طرح بوده است. نکته حائز اهمیت این طرح، ساختار اسپیرال مانند پلان است، به عقیده طراح، مخاطبین کتابخانه تمایل دارند تا در فضایی مملو از کتاب و اسناد خود را گم کرده و تا حد امکان زمان و مکان را فراموش کنند. شاخصه اصلی بنا دیواره هایی است که همچون قفسه های کتاب به نظر رسیده و به واسطه ارتفاع زیاد 9 متری از نقاط مختلف محوطه دانشگاه قابل دید می باشند.

نمونه موردی کتابخانه

ورودی اصلی بنا نیز از میان یکی از شکاف های دیواره ای که به درون محوطه دانشگاه نفوذ کرده، تعریف گردیده است. این قفسه های خالی که تمامی جداره های داخلی کتابخانه را نیز پوشانده اند به تدریج و با افزوده شدن کتاب های جدید به مخزن کتابخانه مملوء از کتاب گردیده و نه تنها موجب پویایی و تغییر در جداره های بنا می شوند، بلکه به طور غیرمستقیم حکایت از سرعت رشد و افزوده شدن کتب جدید به مخزن کتابخانه دارند.

نمونه موردی کتابخانه

آنچه در داخل بنا بیش از هرچیز جلب توجه می کند، پیوستگی طبقات و فضاهای داخلی است. این کیفیت فضایی خاص به واسطه ویدهایی متنوع از لحاظ شکل و ابعاد و پل هایی کم عرض در ارتفاع بدست آمده که فضاهای داخلی را از یکنواختی خارج ساخته و موجب پویایی و سیالیت بخش های مختلف بنا گردیده است.

نمونه موردی کتابخانه

نمونه موردی کتابخانه

اما بزرگترین درسی که از این معمار جوان می توان گرفت، این است که "نابرده رنج گنج میسر نمی شود؛ مزد آن گرفت جان برادر، که کار کرد". و اینکه معمار حتی اگه خیلی تجربه زیادی نداشته باشد، باز هم با سعی و تلاش می تواند کارهای بزرگی انجام دهد. نکته قابل توجه در مورد قفسه های کتاب ها این است که برخلاف اکثر کتابخانه ها که براساس تخمین تعداد کتب و منابع موجود، تعداد قفسه ها تهیه می شوند، فوجیموتو با این حرکت اسپیرالی و قرار دادن تعداد زیادی قفسه خالی، امکان افزودن تعداد کتابهای بیشتر به کتابخانه را فراهم کرده و جالب اینجاست که مخاطبین هم براحتی می توانند این قضیه را درک کنند و به نظر می آید، این حرکت اوج این بناست.

نمونه موردی کتابخانه

نمونه موردی کتابخانه

نمونه موردی کتابخانه

نمونه موردی کتابخانه

نمونه موردی کتابخانه

نمونه موردی کتابخانه

نمونه موردی کتابخانه

نمونه موردی کتابخانه

دیاگرام کتابخانه

نمونه موردی کتابخانه

پلان کتابخانه

نمونه موردی کتابخانه
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.