• ۱۳۹۶/۰۸/۲۰ ۲۰:۲۹:۲۰
  • در بیوگرافی معماران
  • توسط admin
  • بازدید: 1910
  • اخرین ویرایش: -/-
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
نظام عامری

نظام عامری

نظام عامری

 به گزارش ارگان معماری:نظام عامری در آبان ماه سال ۱۳۰۵ در تهران متولد شد، وی فرزند شیخ خزعل (از حاکمان جنوب ایران) بود از همان دوران کودکی تحت مراقبت بوده و زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. وی پس از گذراندن تحصیلات پایه ای خود برای دریافت مدرک دیپلم به انگلستان رفته و پس از مدتی برای تحصیل در دانشگاه عازم آمریکا شد. او ابتدا در رشته هنر در دانشگاه کِنت (kent university)، ایالت اوهایو تحصیلات خود را آغاز کرد، و بعد از مدتی به معماری علاقه مند شد و در این رشته ادامه تحصیل داد.

 آشنایی او با رایت در همان سال اول تحصیلش در رشته معماری با دیدن آثار وی در کتابخانه دانشگاه، آغاز شد. عامری یک سال زودتر تحصیلات خود را در دانشگاه به پایان رساند تا بتواند هرچه سریعتر به مدرسه رایت بپیوندد. آنگونه که خودش بیان می‌کند، مصاحبه دشواری را برای ورود به مدرسه تالیسین (taliesin school)، در پیش داشت. همچنین، بنا به گفته‌های وی رایت، مدرک و درجات دانشگاهی را قبول نداشته، بنابر این مصاحبه بدون توجه به مدرک او صورت گرفته بود. فرانک لوید رایت 85 ساله پس از مصاحبه، عامری را به عنوان شاگرد خود قبول می‌کند و پس از سپری کردن 2 سال تحصیل در تالیسین، از او در طراحی موزه گوگنهایم ،نزد خود کمک گرفته و وی را به عنوان نماینده خود درخاورمیانه معرفی می‌کند، همچنین به دلیل علاقه‌ای که به نظام عامری پیدا کرده بود، برای او اقدام به طراحی منزل شخصی می‌کند که این امر در بین شاگردان رایت امری بی‌سابقه بوده است.

 نظام عامری پس از گذراندن 2 سال پربار نزد معمار صاحب سبک آمریکایی، به عنوان تنها شاگرد ایرانی فرانک لوید رایت، به ایران باز می‌گردد، و فعالیت حرفه‌ای خود را با طراحی و اجرای خانه‌ای در شمال تهران برای سیاوش شقاقی، آغاز می‌کند. پس از آن نیز در سال 1341 دفتر معماری خود را با همکاری کمال کمونه و هرمزیار خسروی تأسیس می‌کند که حاصل کار این دفتر، اجرای بیش از 90 پروژه در ایران است.

سوابق و افتخارات نظام عامری:
تاسیس گروه مهندسین مشاور «نظام عامری ـ کمونه ـ خسروی» (همکار بنیاد رایت در ایران)، با همکاری کمال کمونه و هرمزدیار خسروی، در سال 1342

برخی از آثار وی
ـ قصر شمس پهلوی در مهرشهر کرج (با همکاری بنیاد رایت)
ـ کالج دخترانه دماوند (دانشگاه پیام نور کنونی) (با همکاری بنیاد رایت)
ـ ساختمان دفینه (موزه پول)
ـ بیمارستان پارس تهران
ـ بیمارستان سینا تهران
ـ سینما کاپری (بهمن) تهران
ـ خانه دکتر سیاوش شقاقی در تپه‌های امانیه
ـ پاساژ گلشن تهران
ـ آتلیه هنر چلسی در انگلستان
- کتابخانه مرکزی شیراز
- پارک شهر
- دانشگاه اصفهان
سرانجام نظام عامری روز جمعه یکم  جولای ۲۰۱۶ برابر با ۱۲ تیرماه ۱۳۹۵ چشم از دنیا فرو بست.



اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.