• ۱۳۹۵/۰۹/۱۲ ۰۰:۴۰:۰۰
  • در طراحی و دکوراسیون کتابخانه
  • توسط argan2
  • بازدید: 2009
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ۱۰:۴۹:۰۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کتابخانه مرکزی ونکوور

کتابخانه مرکزی ونکوور

کتابخانه مرکزی ونکوور

به گزارش ارگان معماری:کتابخانه مرکزی ونکوور یکی از بزرگترین پروژه های فرهنگی در پایتخت کانادا به شمار می آید که در سال 1995 افتتاح گردید. ایده و تصمیم ساخت این بنا پس از نظرسنجی عمومی از شهروندان در نوامبر 1990 در دستور کار مسوولان قرار گرفت.


کتابخانه ونکوور

بدین ترتیب مسابقه ای برای انتخاب طرح بنا برگزار گردید که در آن تنها از سه دفتر معماری بسیار معتبر دعوت به همکاری شده بود. انتخاب نهائی ترکیبی از نظر هیئت داوران و رای عموم مردم به طرح های پیشنهادی بود و از این میان طرح ارائه شده توسط دفتر معماری موشه سفدی توانست بیش از دیگر آثار نظر عموم را به خود جلب کند. یکی از دلایل موفقیت سفدی را می توان سابقه درخشان او در طراحی فضاهای فرهنگی نظیر موزه، گالری ملی و تالار شهر در کانادا دانست. یکی دیگر از نقاط قوت طرح، گنجاندن برج اداری 21 طبقه ای در پروژه  بود که به دولت فدرال تعلق داشت و همچنین عملکردهای دیگری مثل واحدهای تجاری، رستوران ها و پارکینگ عمومی و فضای سبزی که بر فراز بام کتابخانه طراحی شد و دید بسیار مناسبی به مناظر شهر داشت.

کتابخانه مرکزی ونکوور

اکنون بالغ بر دو میلیون کتاب و محصولات فرهنگی در اینجا نگهداری می شود. هسته مرکزی کتابخانه در مرکز بنا واقع شده است، این هسته مرکزی مکعب مستطیلی 9 طبقه شامل قفسه های کتاب و بخش های خدماتی می باشد که دو دیواره منحنی شکل با اندکی فاصله آن را احاطه کرده و مکعب را در فرمی بیضی شکل پنهان می کنند. این دیواره ها در حقیقت فضای مطالعه را در خود جای داده اند که دسترسی به آنها به واسطه پل های فلزی میسر گردیده است. دیواره دوم با فاصله بیشتری نیمی از بنا را احاطه نموده و فضاهایی نظیر فروشگاه، کافی شاپ و رستوران ها را در خود جای داده است.

تصاویر کتابخانه مرکزی ونکوور

در این فاصله فضای وسیعی که از جذاب ترین فضاهای عمومی بنا می باشد با سقفی شفاف قرار گرفته و ارتباط بصری مناسبی بین این فضا و فضاهای مطالعه کتابخانه وجود دارد. قرار گیری فرم بیضوی توده در سایت مستطیلی شکل موجب شده است تا فضاهای باز شهری و عمومی میان بنا و شهر قرار گیرند؛ فضاهایی که با گذشت زمان به یکی از پویاترین فضاهای شهری ونکوور تبدیل شده اند.

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.