• ۱۳۹۵/۰۵/۰۸ ۱۴:۵۹:۵۹
  • در طراحی و دکوراسیون خوابگاه
  • توسط argan2
  • بازدید: 3818
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۶ ۲۰:۵۱:۴۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
خوابگاه دانشجویی توکیو

خوابگاه دانشجویی توکیو

 

خوابگاه دانشجویی توکیو

به گزارش ارگان معماری: خوابگاه دانشجویی دانشگاه توکیو ژاپن یکی از موفق ترین نمونه های خوابگاه های دانشجویی از لحاظ تنوع فضایی، نحوه تفکیک واحدهای اقامتی استفاده بهینه از نور و منظر می باشد. این مجتمع اقامتی در طی چهار مرحله به تعداد 200 واحد مسکونی خواهد رسید که هم اکنون 98 واحد آن به مرحله اجرا در آمده است.

خوابگاه دانشجویی توکیو

خوابگاه دانشجویی توکیو

حجم اصلی به دو بلوک مجزا قابل تفکیک است؛ یکی برای دانشجویان متاهل و خانواده ها و دیگری برای دانشجویان مجرد. حداکثر ارتفاع هر بلوک چهار طبقه می باشد. دو حجم اصلی در یک نقطه که پلکانی برج مانند است به یکدیگر متصل می شوند. این برج سمبلیک که از فولاد و شیشه ساخته شده و با رنگ هایی گرم رنگ آمیزی شده، شاخصه اصلی مجموعه می باشد. ساختار مجموعه بتنی و فاقد تزئینات می باشد اما برخی از جداره های مجموعه به رنگ هایی تند نظیر آبی، زرد و قرمز رنگ آمیزی شده و کف سازی مسیرهای ارتباطی در طبقه همکف تماماً از سنگ هایی به رنگ های به رنگ کرم و نارنجی است. ساختار بتنی مجموعه امکان ایجاد بازشوعایی عریض و مناسب را پدید آورده. تراس ها غالبا ً از حجم اصلی بیرون زده اند.

خوابگاه دانشجویی توکیو

خوابگاه دانشجویی توکیو

سیرکولاسیون و نحوه دسترسی به واحدها در این پروژه بسیار منحصر به فرد می باشد. ایده اصلی در ساختار سیرکولاسیون"کوچه هایی در ارتفاع بوده است" که توانسته است کیفیت فضایی مناسبی را در کنار رعایت سلسله مراتب صحیح دسترسی به ارمغان آورد. کیفیتی که بیش از آنکه در خوابگاه های دانشجویی متداول باشد، در مجتمع های مسکونی از آن استفاده می شود. پیچیدگی و در هم تنیدگی ساختار ارتباطی و فضایی مجموعه نشان می دهد که معمار برای دستیابی به فضاهای نیمه عمومی و تعریف زون هایی نظیر واحدهای همسایگی، از گردش های متنوع، راهروهایی در ارتفاع، حیاط های مرکزی و چرخش احجام استفاده نموده است؛ راهروهایی که بر روی یکدیگر و پیرامون حیاط ها چیده شده اند؛ پلکان هایی که آزادانه در انتهای راهروها قرار گرفته اند و پل هایی که راهروها را به یکدیگر متصل می سازند.

خوابگاه دانشجویی توکیو

خوابگاه دانشجویی توکیو

در نظام دسترسی مجموعه چهار پلکان به چشم می خورد که هر یک دسترسی به تعداد متنوعی از واحدها را ممکن می سازد. نکته حائز اهمیت دیگر تاکید معمار بر ایجاد زمینه هایی جهت برخوردهای اجتماعی و آشنایی دانشجویان با یکدیگر می باشد. و بدین منظور مکان هایی مثل نشیمن ساکنین و غذاخوری و فضاهای مکث در راهروها باعث تجمع های دانشجویی شده است. در نحوه مکان یابی فضاها در داخل واحدهای اقامتی نیز سعی شده است تا قسمت های عمومی در نزدیکی مسیرهای ارتباطی و راهروها قرار گیرند تا بدین ترتیب دید به فضاهای خصوصی واحدها کنترل شود. در این خوابگاه از کشورها و فرهنگ های مختلف حضور دارند، لذا حاکمیت اصول معماری سنتی ژاپنی در آن کمتر به چشم می خورد. از بی نظیرترین و خاص ترین اتفاقاتی که در این پروژه رخ داده است؛ مسیرهای ورودی و چرخش های بسیار هوشمندانه بناست که از یکنواختی پلان کاسته و باعث تنوع در انتخاب مسیرها و راه ها شده و در پلان کاملا مشهود است.

خوابگاه دانشجویی توکیو

خوابگاه دانشجویی توکیو

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.