• ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ ۰۰:۵۹:۰۰
  • در طراحی و دکوراسیون کتابخانه
  • توسط argan2
  • بازدید: 1831
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ۱۱:۴۷:۱۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کتابخانه سلطنتی دانمارک

کتابخانه سلطنتی دانمارک

فروشگاه معماری

 کتابخانه سلطنتی دانمارک

به گزارش ارگان معماری:الماس سیاه نام ساختمانی پوشیده از سنگ گرانیت سیاه و شیشه هایی تیره رنگ در حاشیه ساحل شهر کپنهاگ دانمارک است. این بنای عظیم  کتابخانه ای است که در سال 1999 به ساختمان قدیمی کتابخانه سلطنتی دانمارک الحاق گردیده و امروزه به عنوان یکی از جذابترین شاخصه های شهری پایتخت به شمار می رود.

بنای جدید در سال 1993 و در مسابقه ای توسط یکی از معتبرترین دفاتر معماری بومی (Schmidt, Hammer & Lassen) طراحی گردید. در این طرح علاوه بر بازسازی بنای موجود به زیربنای 7 هزارمتر مربع، بنایی جدید با زیربنای 21 هزار متر مربع احداث گردید.

تصاویر کتابخانه سلطنتی دانمارک

معماری بنای جدید در مجاورت ساختمان قدیم که در سال 1906 میلادی طراحی شده است بسیار متفاوت و در عین حال تاثیرگذار به نظر می رسد. ساختمانی سنگین و سیاه رنگ که دیواره های آن در تمامی جداره ها مایل بوده و کنج های تیز و نماهای صیقلی آن موجب شده است تا لقب الماس سیاه را به خود اختصاص دهد. در مرکز این بنای هفت طبقه که توسط سه پل به ساختمان قدیمی متصل شده است آتریومی عظیم به ارتفاع 24 مترمربع قرار دارد که شاخصه اصلی طرح می باشد. جداره های این آتریوم موجی شکل از شیشه و کفپوش های طبقات از جنس چوب بوده و درخشش آتریوم بسیار تاثیرگذار است.

نما کتابخانه سلطنتی دانمارک

دیواره شیشه ای عظیمی در مقابل این آتریوم رو به آبهای دریا وجود دارد که در روز منظری مناسب به بیرون بنا داشته و در شب هنگام نیز موجب درخشندگی بنا در ساحل و بندرگاه می گردد. در جداره های این آتریوم فضاهای جانبی کتابخانه که بسیار متنوع نیز می باشند مکان یابی شده اند.در جداره های آتریوم فضاهای تجاری، گالری های نمایش، رستوران و کافه ها قرار گرفته اند. در طبقات بالاتر بنا سالن های مطالعه عمومی با ارتفاع سقفی حدود شش طبقه و چندین نیم طبقه داخلی قرار گرفته اند که روشنایی آنها هم از بازشوهای کوچک رو به دریا و هم از جداره های رو به دریا آتریوم می باشد. بخشی از قسمت اداری، اتاق های جلسات و سالن های مطالعه کوچک در بنایی به اسم ماهی با فرم ارگانیک و متناسب به خطوط بندرگاه قرار دارد.این ساختمان نیمه مستقل با ارتفاع دو طبقه و رنگی روشن در مجاورت ساختمان اصلی و در امتداد ساحل گسترده شده است.

نما از دور کتابخانه سلطنتی دانمارک


 کتابخانه سلطنتی دانمارک

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.