• ۱۳۹۵/۰۴/۲۶ ۱۴:۳۶:۵۷
  • در معماری ایرانی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1189
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۹/۰۳ ۰۰:۲۶:۴۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
معبد آناهیتا کنگاور

معبد آناهیتا کنگاور

معبد آناهیتا کنگاور

 

معبد آناهیتا کنگاور

معبد آناهیتا بنای تاریخی که امروزه در شهر کنگاور واقع شده‌است. کنگاور در میانه راه امروزی همدان کرمانشاه و بر سر راه تاریخی هگمتانه تیسفون قرار گرفته‌است. این بنا با ۶/۴ هکتار وسعت، بر پشته صخره‌ای و مشرف به دشت گنگاور ساخته شده‌است.

معبد آناهیتا کنگاور

آناهیتا فرشته و نگهبان آب و فراوانی و زیبایی و باروری در نزد ایرانیان دارای مقام بلند و ارجمندی بوده‌است. «بقایای این پرستشگاه باشکوه که از بزگترین بناهای سنگی در ایران است با بنایی چهار ضلعی مستطیلی شکل در اندازه ۲۰۹ در۲۴۴ متر بر فراز تخت سنگ کم ارتفاع سیلیس آتشفشانی در شهر کنگاور و در استان کرمانشاه قرار دارد. پرستش گاه آناهیتا نیز همچون بناهای که بر بلندی ساخته شده است برگرفته از شیوه سکوسازی (صُفه سازی)که در دشت ایران باب بوده است و دردوره های پسین نیز بناهای مهم پرستشگاهی و برخی بناهای حکومتی روی سکو بنا می شده اند.» فراز این اثر تاریخی ردیفی از ستون‌های سنگی بر پا بوده که بلندای هر ستون ۵۴/۲ متر است. ورودی بنا به وسیله پلکان دو طرفه در جبههٔ جنوبی تعبیه شده و در جبههٔ شمال خاوری پلکان یک طرفه راه دسترسی به این مکان را ممکن ساخته‌است. معدن سنگ چهل مران در ۲ کیلومتری باختر این بنا قرار دارد و اکنون سنگ‌های نیمه تراش میان ستون و سنگ‌های نما در سطوح معدن از همان زمان باقی مانده‌است. قدمت این بنا را به دورهٔ اشکانی و ساسانی نسبت داده، نشانه‌ها و واژه‌های دوره ساسانی بر روی سنگ‌ها حک گردیده‌است.

معبد آناهیتا کنگاور

آتشکده آناهیتا یا معبد آناهیتا (آناهید )یکی از چهار عنصر مقدس آب و آتش و هوا و خاک است در معنی می توان گفت که پاک و با عفت و با تقوی است که ارمنیان درست آن را تلفظ می کنند.

معبد آناهیتا کنگاور

معبد آناهیتا کنگاور

معبد آناهیتا کنگاور

معبد آناهیتا کنگاور

 


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.