• ۱۳۹۵/۰۵/۱۱ ۰۵:۴۰:۵۵
  • در طراحی و دکوراسیون داخلی مجتمع اداری
  • توسط argan2
  • بازدید: 1789
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ۱۹:۵۲:۰۹
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
بورس اوراق بهادار تهران

بورس اوراق بهادار تهران

 

بورس اوراق بهادار تهران

به گزارش ارگان معماری: قرار بود طرح جدید ساختمان بورس اوراق بهادار تهران طی مسابقه ی انتخاب و در نهایت اجرا شود، که در بین شرکت کنندگان این مسابقه نام آتلیه ی معماری سراجی نیز به چشم می خورد.

بورس اوراق بهادار تهران

این آتلیه در این مسابقه رتبه ی سوم را به خود اختصاص داد. مساحت این پروژه 20000 متر مربع بوده و دارای بخش هایی مانند: تالار بورس، کتابخانه، سالن ورزشی، مرکز داده ها و نمایشگاه می باشد. در ادامه به معرفی طرح ارائه شده توسط آتلیه ی معماری سراجی در این مسابقه خواهیم پرداخت، اما بد نیست ابتدا، کمی با موسس این آتلیه یعنی خانم نسرین سراجی، آشنا شویم.

بورس اوراق بهادار تهران

بورس اوراق بهادار تهران

پروفسور نسرین سراجی فارغ التحصیل انجمن معماری لندن متولد تهران است. وی در سال ۱۹۸۹ در کشور فرانسه به عنوان یکی از برندگان رقابت آزاد در جشن های ۲۰۰ ساله انقلاب فرانسه، انتخاب شد. پس از کسب رتبه اول در مسابقه طراحی مرکز موقت آمریکا بود که خانم سراجی، آتلیه معماری سراجی را در سال ۱۹۹۰ در پاریس تأسیس کرد. این بانوی معمار ایرانی از سال ۱۹۹۳ در دانشگاه کلمبیا و دانشگاه پرینستون تدریس کرده و هم اکنون رئیس بخش معماری دانشگاه کرنل است. او علاوه بر کار های حرفه ای، در سال ۲۰۰۶، با حکم ریاست جمهوری، به مقام ریاست مدرسه عالی معماری پاریس دست یافت و همان سال مجدد به عنوان رئیس بخش معماری و آکادمی هنرهای زیبا در شهر وین اتریش انتخاب شد.

بورس اوراق بهادار تهران

وی در سال ۲۰۰۶، نشان (et des letters chevalier des Arts) را از وزیر فرهنگ فرانسه و در سال ۲۰۰۸ نشان نقره را از انجمن معماری فرانسه و نشان (Chevalier dans l’ordre national du Mérite) را با حکم ریاست جمهوری فرانسه دریافت کرد. پروفسور سراجی بارها و بارها به عنوان عضو هیئت داوران در کشور های مختلف انتخاب و دعوت شده است. نسرین سراجی با به کار گیری مفهوم بادگیر های ایرانی در آسمان خراش یکی از بزرگ ترین مراکز تجاری جهان را خواهد ساخت. این آسمان خراش در کشور مالزی خواهد بود، درباره خصوصیات دیگر این آسمان خراش آمده است که این مرکز خرید جهانی، هیچ گونه دی اکسید کربنی تولید نخواهد کرد. این یکی از طرح های علمی و هنری خانم سراجی می باشد.

بورس اوراق بهادار تهران

اما در مورد طرح بورس اوراق بهادار تهران، همانطور که گفته شد این پروژه توسط آتلیه معماری سراجی طراحی شده. در این بین همکاری هایی بین آتلیه سراجی و آقای مهدی بخشی زاده و شرکت تدبیر عمران ایرانیان نیز صورت گرفته است. اما موضوع اصلی این طرح از یک پرسش آغاز می شود، و آن این است که معماری یک ساختمان تجاری، بانکی و یا تالار خرید و فروش سهام چگونه باید باشد تا جنبه ی ایرانی بودن آن ساختمان قابل تشخیص باشد؟ در واقع معماری این ساختمان به چه صورتی باید باشد تا بیان کننده ی تفاوت بین فرهنگ معاصر غرب و ایران می باشد؟ و بر اساس این پرسش و توانایی و ظرفیت مهندسان ایرانی بود که ایده ی این پروژه آغاز گردید. نتیجه کار فضای عمومی جدیدی شد که به خوبی نوآوری در ساختار ساختمان های تهران را نشان داده و بسیار هوشمندانه در بستر خود جای گرفته است.

بورس اوراق بهادار تهران

بورس اوراق بهادار تهران

در زبان هنر و معماري، چند عنصر ضروري وجود دارند، اما راههاي تركيب اين عناصر بسيار است. نمود آن استفاده از چند عنصر محدود و نتيجه اي ژرف دراشعار، موسيقي و مينياتورهاي پارسي می باشد كه همه درباره تعمق و توجه است. اينگونه هنر، در ساختار فرهنگي چين هم ديده مي شود، بدين شكل كه از دو شكل هندسي اصلي، دايره و مربع، كليه طرح ها شكل مي گيرد.

بورس اوراق بهادار تهران

بورس اوراق بهادار تهران

اين طرح به ساختارها، فضاها، برنامه ريزي ها و نماها اين امكان را مي دهد كه همه از منطق يكساني پيروي كنند و با يكديگر معماري زيبايي را در منطقه تهران به نمايش بگذارند. با نگاه به طرح ساختمان بورس تهران آتلیه سراجی مي توان دريافت كه طراحان، ساختماني با ويژگي هايی چون: عظمت، سادگی، زيبایی و كارآمدیی خلق نموده اند. ساختماني كه به سادگي قابل درك است، بارز بوده و محدوديت زماني ندارد، پيشگام و الگوي بسياري ديگر از ساختمانها است، و قابل ارائه در سطح جهان نیز می باشد.

بورس اوراق بهادار تهران

بورس اوراق بهادار تهران

 


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.