• ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۰۰:۰۱:۰۰
  • در طراحی موزه
  • توسط argan2
  • بازدید: 2246
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ۱۸:۰۹:۴۸
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
موزه هنر سامسونگ

موزه هنر سامسونگ لیوم سئول، موزه ای از سفال

موزه هنر سامسونگ

شاهکار بزرگ معماران مشهور جهان با نام‌های ماریو بوتا، ژان نوول و رم کولهاس یک موزه پیچیده با نام لیوم است که در دامنه کوه‌های Namsan واقع شده و در کنار هتل Hyatt در شهر سئول قرار دارد. با ارگان معماری همراه باشید.

موزه هنر سامسونگ

سئول پایتخت کره جنوبی یکی از شهرهایی است که به ندرت پیش می‌آید گردشگری را ناراضی به خانه‌اش بر‌گرداند. شهری که سرشار از جاذبه است. از تنوع آثار سنتی و مدرن و ساختار زیبای شهری، کلیساها و معابد کهن گرفته تا موزه‌ها، رستوران‌ها و رودخانه زیبای هان، همه و همه دلایل خوبی است که از این شهر جالب دیدن کنیم. یکی از زیبایی‌های قابل انکار این شهر موزه هنر سامسونگ لیوم سئول است که سالانه هزاران نفر را از سرتاسر جهان را برای بازدید از این موزه زیبا و سفالی به این شهر می‌کشاند.

موزه هنر سامسونگ

مجموعه «موزه لیوم» تحت سرپرستی «بنیاد سامسونگ»، نه تنها طیف وسیعی از آثار هنری فاخر را ارائه می‌کند، بلکه سه بیان متفاوت در معماری معاصر را نیز در یک مکان گرد هم آورده است؛ سه بیان به روایت سه معمار. موزه هنر سامسونگ لیوم شامل دو بخش خانه هنر کره‌ای سنتی و هنر معاصر است. موزه شماره یک توسط معمار سوئیسی ماریو بوتا (Mario Botta) و موزه شماره دو توسط معمار فرانسوی، معمار مشهور بین‌المللی به نام ژان نوول (Jean Nouvel) و معمار هلندی رم کولهاس (Rem Koolhaas) طراحی شده‌اند.

موزه هنر سامسونگ

در طول دوره‌هایی که موزه هنرهای باستانی در حال ساخت بود، قسمت بزرگ‌تری از مرکز فرهنگی و ساختمان‌های آن توسط ژان نوول طراحی شد. بعدها موزه هنرهای معاصر نیز توسط وی طراحی گردید و بخش دیگر کار هم توسط رم کولهاوس با عنوان نمایشگاه موقت حقوق خلق شد و به‌راستی عرصه را برای یک رقابت پرمفهوم برای هر سه معمار فراهم آورد.

موزه هنر سامسونگ

موزه شماره یک مجموعه‌ای از هنر سنتی؛ شامل ۳۶ قطعه از گنجینه‌های ملی کره جنوبی و به‌عنوان بخش فرهنگی مجموعه موزه است. از جمله این گنجینه‌ها می‌توان به مناظر و نقاشی‌های محلی، سرامیک‌های سنتی و ظروفی مانند کلادون و بون چئونگ، ظروف سفالین سنتی کره‌ای که رنگ آبی مایل به سبز دارد و همچنین خنجر قرن ۱۴، تاج، گوشواره و زیور آلات و هنر بودایی، مجسمه‌ها، نقاشی و نسخه‌های خطی، اشاره نمود.

موزه هنر سامسونگ

موزه شماره دو ویژگی‌های هنر مدرن و معاصر از هنرمندان هر دو کره شمالی و جنوبی و دیگر کشورها است. بسیاری از هنرمندان مشهور از جمله «دیمین هرست»، «وارهول»، «ایو کلاین» و «دونالد جاد» نمایشگاه دائمی دارند. این موزه یکی از بهترین دیدنی‌های کره جنوبی و جاذبه‌های گردشگری سئول به‌شمار می‌رود. گفتنی است که ساختمان درخشنده و هیجان‌انگیز طراحی شده توسط بوتا در سال ۲۰۰۴ میلادی به طور کامل با معماری تیره رنگ ژان نوول و رم کولهاس در تضاد است. اما تضادی که چشم را اذیت نمی‌کند و خود عامل شهرت این موزه شده است.

موزه هنر سامسونگ

سایت پروژه واقع در یک فضای شهری آشفته و بی‌نظم در سئول است. موزه هنرهای سنتی در حاشیه سایت در یک نوار باریک، که حدفاصل دو معبر بوده و سطح شیبدار سبزی است، قرار گرفته است؛ همراه با نمایش دو عنصر متضاد و خالص: یک مکعب و یک مخروط واژگون. این دو حجم به عنوان عناصر پیوند دهنده با بقیه بناها در ارتباط هستند. مکعب توسط یک سری احجام پیرامونی همراه با ردیفی از صفوف مردم و پرچم‌هایی که تداعی‌کننده خاطره‌ای از پرچم‌هایی است که در دوران باستان توسط نگهبانان مرزی از قسمت فوقانی برج‌ها آویخته می‌شدند، دارای هویت و شخصیت شده و توالی احجام باعث شده که ساختمان‌ها به طور کلی روشن‌تر به نظر بیایند و نتیجه آن قراردادن حجم کلی موزه در پس زمینه‌ای از تپه‌ها است. ساختمان، بلندتر از بقیه ساختمان‌های اطراف است و به یک نشانه شهری تبدیل شده است.

موزه لیوم سئول

شاخصه‌های آثار بوتا نظیر دقت در توپوگرافی زمین، گرایش به فرم‌های هندسی، ایجاد سایه روشن و بهره‌گیری از نور طبیعی با استفاده از نورگیرهای سقفی، پیوند بنا با طبیعت و تاکید بر مهارت‌های حرفه‌ای در اجرا را می‌توان در این موزه یکجا مشاهده کرد.

موزه هنر سامسونگ

اما در مورد ذرات ریزی که روی سطوح به صورت سیستم مدولار نمایان است باید گفت ترکیبی است از عناصر مجرد ذوزنقه‌ای شکل که با سطوح منحنی کامل بنای نمایشگاه پوشش داده شده است. تصمیم مبنی بر پوشاندن هر دو سطح خارجی بلوک‌ها با مصالح یکسان، به شاخص نشان دادن فرم آن‌ها و ارتباط صمیمی بین دو بدنه کمک می‌کند.

موزه هنر سامسونگ

موزه با یک تصویر سحرآمیز و غیرقابل نفوذ، مانند استحکامات نظامی سنتی کشور کره، ظاهر شده است به طوری که در قسمتی که به صورت فضای نمایشگاهی است به طور کامل خویشتن‌گرا و قابل تفکر و تامل است؛ این فضا توسط یک سری از فضاهای مستقل تعریف شده‌ و فرم را از هر نوع ارتباط مستقیم خارجی حفظ می‌کند.

موزه هنر سامسونگ

در یک دوره زمانی فضای نمایشگاهی موزه گوگنهایم اثر فرانک لوید رایت تنها محیطی تصور می‌شد که به دور یک مرکز تهی به صورت یک مسیر حلزونی ممتد گسترده شده است. ورودی موزه در سئول، توسط پله‌های ریزی که دسترسی به اتاق‌های مستقل نمایشگاه را تأمین می‌کند و در چهار طبقه به صورت تاج مدوری سازمان یافته، دارای هویت و شخصیت شده‌است. پله‌ها از بالا توسط نور آسمان روشن می‌شوند. در این میان از طریق برش آن که به طرف پایین باریک‌تر می‌شود، عمق فضا ادراک می‌گردد و بازدیدکننده را در طبقه زیرین برجسته می‌کند و از طریق آن با موزه هنرهای معاصر اثر ژان نوول و فضای نمایشگاهی موقت اثر رم کولهاوس که این پروژه فرهنگی را به نحوه شایسته‌ای تکمیل کرده، رابطه مناسبی برقرار می‌نماید. این فضاها بنا به درخواست بنیاد فرهنگی سامسونگ ساخته شده‌اند وگرنه لزومی دیده نمی‌شد نظمی را که بوتا در این موزه حاکم کرده بود بر هم زده شود. به هر حال آنقدر ترکیب‌های نوول و کولهاوس با دقت و ظرافت فوق‌العاده در کنار سفال‌های بوتا قرار گرفته شده‌اند که دیگر کسی بر این تضاد ایرادی نمی‌گیرد.

موزه هنر سامسونگ

این ساختمان سفالین شامل یک حجم راست‌گوشه مکعب‌مستطیل شکل در بخش بالایی و یک مخروط وارونه در بخش پایینی است. ساختمان بدون پنجره طراحی شده است. توده مخروطی به صورت یک نقطه اتکا در مرکز مجموعه به نمایش درآمده و توده مکعب مستطیلی با یک سری احجام پیرامونی بر بالای آن که بر روی آن‌ها درختانی روئیده که یادمانی از قلعه‌ها و استحکامات نظامی قدیم کشور کره با پرچم‌های آویخته است و احساسی از قدمت و سنت را به وجود می‌آورد که در ارتباط با عملکرد موزه به عنوان محل نمایش هنرهای سنتی طراحی شده و سرشار از معانی سمبلیک است. به این ترتیب شخصیت ساده، ابتدایی و هندسی بنا به بیان فیگوراتیو و فرمی تبدیل شده است.

موزه هنر سامسونگ

مخروط واژگون، مانند گوهری در تنه اصلی موزه قرار گرفته و به حالت یک نقطه اتکاء معکوس حقیقی در نقش یک عنصر در مرکز یک مجموعه بدون عیب به نمایش درآمده است. برای رویه نمای بناها، بوتا به مصالح بناهای سنتی متوسل شده است، به عنوان مثال سفال. اما او این مصالح را در طرح منحصر به فرد خود به حالت امروزی درآورده و در بناهای خود از روش ساختمان سازی بدون چسب و یا بتن جدید استفاده کرده است. به عنوان مثال باد خور کردن نمای سردر که در آن عناصر یک در میان و متوالی صافی، به بلندی ۵۰ سانتی‌متر همراه با باریکه‌های نوک تیز حجم مکعب را پوشش می‌دهند و یک بافت متغیر را خلق می‌کنند که بنا را به حالت یک جادوی واقعی نمایان می‌کند. همچنین عناصر نوک تیز به بلندی ۵۰ سانتی‌متر و ضخامت ۱۵ سانتی‌متر دور تا دور مخروط واژگون رو در روی هم جاگیری شده‌اند.

موزه هنر سامسونگ

دو حجم سفالین اصلی ماریو بوتا در موزه هنرهای سنتی جدید سئول قابل تشخیص است.

موزه هنر سامسونگ

پوشش بدنه‌ها هم‌جنس و از قطعات مدولار تکرارشونده سفالی است که احساس سنت و قدمت را تشدید می‌کند. اما بوتا این مصالح را به شکل مدرن به کار گرفته و قطعات به روش جدید بدون چسب یا ملات به ساختمان متصل شده‌اند. این قطعات سفالی در بدنه حجم مکعب مستطیلی به صورت یک ردیف در میان از قطعات صاف و ذوزنقه‌ای شکل و در توده مخروطی همگی از نوع ذوزنقه‌ای شکل به کار رفته‌اند.

گالری‌ها در مجاورت و اطراف وید قرار گرفته و تا یک طبقه زیرزمین پایین می‌روند. پلکانی در مجاورت وید در یک مسیر حلزونی پیچ می‌خورد و به گالری‌ها می‌رسد. از طریق هسته نورانی وید که به سمت پایین باریک‌تر می‌شود، عمق فضا درک شده و کشش و جاذبه‌ای به طبقه تحتانی ایجاد می‌شود که از این طبقه زیرزمینی، این موزه با موزه هنرهای معاصر و فضای نمایشگاهی موقت؛ که این پروژه را به شکل مناسبی تکمیل کرده اند، ارتباط برقرار می‌کند.

نکته جالب این است که امروزه معماران برای ایجاد مفاهیمشان به صورت گروهی همکاری می‌کنند و شاهکارها را می‌سازند. معمارانی که هر کدام به تنهایی خالق آثار باارزشی بوده‌اند. امید است در کشور ما هم از این دست اتفاقات خوب بیافتد.
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.