• ۱۳۹۵/۰۶/۲۰ ۰۰:۰۰:۴۷
  • در اطلاعات رشته عمران
  • توسط argan2
  • بازدید: 1976
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۱ ۱۸:۵۸:۲۲
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کف کاذب و آکوستیک ( استودیو ها )

کف کاذب و آکوستیک ( استودیو ها )

کف کاذب چیست؟؟؟

مقدمه:

در جامعه صنعتی امروز برای همگام شدن با تکنولوژی پیشرفته و مدرن باید ازتوانمندی های ماشین ها و وسایل الکتریکی استفاده نمود. از طرفی هر کدام از وسایل نامبرده ، انبوهی از سیم و کابل ارتباطی و ... را بهمراه دارد. سازندگان این دستگاه ها همیشه بدنبال بستری مناسب و مطمئن برای عبور دادن سیمها ، کابلها و ... بودند بطوری که در مواقع ضروری بتوانند براحتی به آنها دسترسی داشته باشند تا بازدیدها و تعمیرات و ... را در وسایل براحتی انجام دهند. همچنین در اکثر ساختمانها ی صنعتی، اداری،تجاری، بیمارستانی و ... همیشه سه موضوع سبک سازی وزن ساختمان و محل مناسب برای عبورتجهیزات مکانیکی و برقی و همچنین سرعت بالای اجرا از اهداف اصلی مهندسین طراح و مالکین ساختمان بوده است و بدینسان سیستم کف کاذب ابداء شد.

تعریف:

کف کاذب عبارت است از قطعات پیش ساخته ای که روی کف اصلی ساختمان نصب می گردد که شامل سه قطعه پانل، پایه واسترینگراست. البته برای رعایت استانداردهای ایمنی بهتر است این قطعات از مواد نسوزمانند فلزات ساخته شوند.

انواع کف کاذب :

فولادی - سنگی - چوبی - آلومینیومی - سرامیکی و ...

1-سیستم کف کاذب فولادی:

بیشترقطعات این نوع کف کاذب از فولاد میباشد. پانل های کف کاذب فولادی از ورق های فولادی روغنی نورد سرد تولید میشوند. این پانلها از دو ورق تشکیل شده اند: یک ورق تخت برش خورده رویی و یک ورق فرم داده شده زیرین ، که این ورقها بوسیله جوشکاری مقاومتی یا پرس جوش بهم متصل میگرددند. ضخامت این ورقها متغیر است (معمولا 2-0.7 میلیمتر). پانلها پس از تولید به روش پودری الکترواستاتیک رنگ میشوند و بعد از رنگ توسط نوارهای زهوار از جنس پلاستیک ABS دورتادور، احاطه میشوند. روکش های مختلف از جمله کفپوشpvc، وینیل گرانیت، وینیفلکس، HPL، سرامیک و ... توسط چسب های مخصوص و قوی پس از مرحله رنگ بر روی پانلها مونتاژ میشوند. پایه ها از مونتاژسه قطعه کلاهک (آلومینیومی)، لوله واسط (فولادی) و نشیمن گاه ( فولادی) ساخته شده اند و ارتفاع پایه ها معمولا مابین 150-13 سانتیمتر متغیراست. استرینگرهای فولادی با روکش گالوانیزه گرم ویا سرد می باشند. استرینگر ها از پروفیل های چهارگوش طی مراحل برش ،فرم شیار، پانچ سوراخ ، پوشش و مونتاژ فوم تولید می شوند. استرینگرها دارای دو سوراخ در دو طرف می باشند که به منظور مونتاژ سریع و دقت نصب بر روی استرینگر ها ایجاد شده اند.بر روی استرینگر ها، فوم صداگیر مخصوص مونتاژ می شود تا از ایجاد صدای فلز رو فلز جلوگیری کند. هر پانل فولادی به تنهایی دارای مقاوت فشاری 1200 کیلوگرم بر هر فوت مربع و 200 کیلوگرم بر هر اینچ مربع در مرکز پانل می باشد.

مزایا :

ایجاد فضای مناسب جهت اجرای سیستم های تاسیسات برق ومکانیک - دسترسی سریع و راحت به تاسیسات و سیم کشی - سبکی و کاهش بارمرده ساختمان - مقاومت زیاد در برابر فشار و ضربه - مقاومت در برابر حریق و گسترش آتش - نگهداری آسان و قابلیت تعویض - مقاوم در برابر رطوبت و موریانه - پیوستگی الکتریکی و خصوصیات اتصال الکتریکی به زمین بسیار عالی - مقاومت در برابر بارهای استاتیک وغلتشی سنگین - مقاوم در برابر الکتریسیته ساکن تولید شده توسط کامپیوتر(آنتی استاتیک) - ابعاد دقیق، گونیایی و تخت بودن عالی - نصب آسان و سریع -تنوع رنگی برای استفاده در محیط های مختلف - قابلیت نصب حتی روی سطوح ناهموار به حالت تراز - جمع آوری کل سیستم، انتقال و نصب آن در محل دیگر - طول عمر مفید و قابل ملاحظهو ...

کاربردها:

اتاق های سرور- ادارات عمومی سالنهای صنعتی صنایع نفت،گاز و پتروشیمی- اتاق های کنفرانس - نمایشگاه ها و غرفه های نمایشی - اتاق ها و آزمایشگاه های تمیز - اتاق های کنترل و اجرایی کارخانجات - سایتهای دانشگاه ها - مراکز داده پردازی - برجهای اداری و تجاری و مراقبت - راهرو ها - انبارهای نگهداری - اتاق های چاپ - کتابخانه ها - سالن های بایگانی - مکان های تعلیمی و تربیتی - اتاق های کامپیوتر - سالن های سوئیچینگ مخابرات - پست های برق - بیمارستان ها - بانک ها - سالن های همایش - کافی نت ها و سایت های اینترنت و ...

2-سیستم کف کاذب سنگی ( سنگ فرش خشک)

پانل های این نوع کف کاذب از سنگ های گرانیت کالیبره شده با دقت 2/0 میلیمتر تولید می شود. ابعاد آنها معمولا 500*500 میلیمتر و ضخامت آنها 30 میلیمتر می باشد. زیرسازی این نوع کف کاذب از دو قسمت پایه و استرینگر تشکیل شده است که هر دو فولادی بوده و بدلیل داشتن دقت بالا بدون اتصال پیچی مونتاژ می شوند ، استرینگرها دارای فوم صداگیر و پایه ها دارای نشیمندگاه پلاستیکی سخت جهت قرارگرفتن سنگ بر روی آنها می باشند. پایه ها از ارتفاع 10 الی 100 سانتیمتر قابل تولید می باشند و تا 3 سانتیمتر قابل رگلاژ می باشند.جهت استفاده در مناطق با درصد رطوبت بالا ، قطعات زیرسازی کف کاذب گالوانیزه گرم می شوند.کلیه پانل های سنگی بمنظور آب بندی بیشتر و همچنین جهت جلوگیری از لب پر شدن هنگام جابجایی و داخل و خارج کردن دارای فوم های EPDM مخصوص پشت چسبدار در لبه ها می باشند.هر پانل سنگی به تنهایی دارای مقاوت فشاری 1 تن بر هر فوت مربع و 400 کیلوگرم بر هر اینچ مربع در مرکز پانل می باشد.

مزایا :

ایجاد فضای مناسب جهت اجرای سیستم های تاسیسات آب، برق و سیستمهای تهویه روی کف-و دسترسی سریع و راحت به آنها - کاهش 50% وزن ساختمان نسبت به روش نصب با پوکه و ملات - کاهش بارمرده ساختمان - مقاومت زیاد در برابر فشار و ضربه - مقاومت در برابر حریق و گسترش آتش - نگهداری آسان و قابلیت تعویض - مقاوم در برابر رطوبت و موریانه - پیوستگی الکتریکی و خصوصیات اتصال الکتریکی به زمین بسیار عالی - ابعاد دقیق، گونیایی و تخت بودن عالی با خطای زیر 2/0 میلیمتر - نصب آسان و دو برابر سریعتر نسبت به سیستم نصب با پوکه و ملات -تنوع رنگی برای استفاده در محیط های مختلف - قابلیت نصب حتی روی سطوح ناهموار به حالت تراز - جمع آوری کل سیستم، انتقال و نصب آن در محل دیگر - طول عمر مفید و قابل ملاحظهو ...

کاربردها:

سالنها و دفاتر ادارات عمومی - لآبی هتل ها - سالنها و اتاقهای خانه ها و ویلاهای مسکونی - نمایشگاه ها و غرفه های نمایشی - برجهای اداری و تجاری - راهرو ها - انبارهای نگهداری - اتاق های چاپ - کتابخانه ها - بیمارستان ها - بانک ها - سالن های همایش - پاساژهای تجاری - کافی نت ها و سایت های اینترنت اتاقهایکامپیوتر- موزههاو ....

ترجمه صحیح نام این کالا " کف بلند شده " می باشد که دلیل بکارگیری آن عموماً جهت پوشش حجم زیادی از کابلها و تأسیسات است که در بعضی از اماکن بکار می رود . از آن جمله می توان از اطاقهای کنترل و فرمان مراکز کامپیوترهای سرور ، پستهای برق و مخابرات ، برجهای کنترل ، اطاقهای قرنطینه، گلخانه های مکانیزه و .... نام برد . ولی اخیراً بکارگیری انواع خاص از کف کاذب به منظور گرمایش از کف و انتقال آبهای سطحی و کاهش رطوبت و همچنین به منظور سبک سازی ساختمانها نیز رونق یا فته است ، ضمناً کفهای کاذب در ابعاد مختلف ارائه می گردند که معمولاً 40 ×40 ، 40 × 60 ، 50 × 50 ،60 × 60 ، 80 × 80 و 120 × 60 می باشد .
در این مقاله سعی شده است که به خواننده اطلاعات کافی جهت آشنایی با انواع کف کاذب و موارد مصرف آنها ارئه گردد


اجزاء کف کاذب :

کفهای کاذب عموماً از اجزاء کلی تایل یا کفه ، پایه ، رابط یا استرینگر تشکیل می شوند که بسته به نوع کف کاذب از مواد مختلفی جهت ساخت آنها استفاده می شوند .

انواع کف کاذب :

کف های کاذب از نظر کاربردی به چهار دسته تقسیم می شوند :

کف های مخصوص پوشاندن تأسیسات

کف های مخصوص انتقال آبهای سطحی، خاک وماسه

کف های مخصوص جهت نصب گرمایش کف وکاهش رطوبت

کف های مخصوص سبک سازی ساختمان


شرح:
1- بکارگیری کف های کاذب جهت نصب تأسیسات

این نوع کف ها عموماً در سالنهای صنعتی و مراکز کامپیوتری و مخابراتی بکار می روند و هدف ازبکارگیریآنهاایجادیکپوششمناسبجهتکابلهایبرقوشبکهکامپیوترمیباشدوبعنوانکفهای کاذبی که دائماً از محل خود جابجایی می شوند بکار می روند و عموماً سطح آنها از فپوشهای مخصوص از جنس PVC یا لنولئوم ، مکالئوم ، فرمیکا HPL وسنگ مصنوعی پوشیده شدهاست .


ازخواص مهم این کف های کاذب میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-1- قابلیت تحمل یک ساعت درشرایط آتش سوزی بدون ریزش و بدون ایجاد دود و گازهای سمی وخفهکننده .

2-1- قابلیت مقاومت به بارهای دینامیک متمرکزوغلطش درحدودیک تنبرهرتایل .
3-1- قابلیت مقاومت بارهای استاتیک حداقل باضریب طراحی 2

4-1- ضدالکتریسیتهساکنمناسبمراکزکامپیوتری

این نوع کف ها معمولاً از مواد فلزی و یا چوب و سنگ محافظت شده با فلزات ساخته می شوند .
از انواع رایج این کف ها می توان از انواع آلومینیومی نام برد که به علت مسائل اقتصادی از انواع
فولادیوچوبینیزدربعضیاماکنبهجایگزیناستفادهمیگردد .

2- ایننوعاز کف های کاذب غالباً مشبک و یا درزدار می باشند که در سالنهای مواد شیمیائی ،آزمایشگاهها،آبکاریهاوکارخانهجاتداروئیوغذاییوحتیدوراستخرهایورزشیواماکنعمومیورزشیوکشورهایشنخیزوبارانخیزنصبمیشوند . ایننوعازکفهایعموماًدارایتایلهای پلاستیکی یا فولاد زنگ نزن و پایه های فولاد و آلومینیومی یا پلاستیکی می باشند و بعنوان کف کاذب ثابت غالباً در کارخانه جات و یا فضای آزاد بکار می روند .

از خواص مهم ای کف ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1-2- مقاوم در برابر شرایط فضای آزاد و قابلیت نصب در سطوح سیمانی .

2-2- مقاوم در برابر اشعه UV

3-2- مقاوم در برابر پیری ( خستگی مواد ) .

4-2- مقاوم در برابر مواد اسیدی و قلیائی .

5-2- مقاومت عالی در برابر رطوبت .

3- بکارگیر کف کاذب جهت نصب گرمایشی

در کشورهای سردسیر خصوصاً در مناطق مرطوب جهت ایجاد یک سیستم گرمایش مطلوب ترجیح داده می شود لوله کشی آب گرم از سطح زیر کف انتقال داده شود و با بکارگیری لوله های هادی مانند لوله مسی انرژی گرمائی را به کف کاذب انتقال داد .

این نوع از کف ها های کاذب عموماً دارای پایه های بسیار کوتاه و تایلهای نازک هستند که برای بارهای سنگین مناسب نمی باشند ولی برای انتقال حرارت بسیار مناسبند .این نوع کف کاذب معمولاً بصورت ثابت می باشند و پس از نصب قابلیت جابه جایی تایلها به سادگی میسر نمی شود .

از ویژ گی های آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1-3- سطح آنها عموماً از جنس هائی مانند پارکت ،HPL، سرامیک و کفپوشهای چوب پنبه ایمیباشد .
2-3- به صورت پیچ ومهره به یکدیگرمتصل اند .

3-3- به میزان مناسبی عایق صوتی هستند .

4-3- مقاومت مناسبی درمقابل رطوبت ومواد شوینده خانگی دارند .

5-3- مقاوم حشرات موذی می باشند .

6-3- عموماً درخانه های چوبی و پیش ساخته بکار می روند .

4- بکارگیری کف کاذب جهت کاهش وزن ساختمانها :

اخیراً یک شرکت ایرانی شروع به تولید کف کاذبی نموده که جهت حذف عملیات زیرسازی سنگهای کف طبقات در ساختمانها و همچنین حذف کامل پوکه ریزی آنها طراحی شده و بلعکس سایر انواع ف کاذب علاوه بر این که باری بر ساختمان تحمیل نمی کند بطور میانگین باعث کاهش 10 % وزن ساختمان می شود . این نوع از کف کاذب در غرفه های نمایشگاهی نیز قابل نصب است و به علتطراحیخاصآنمقاومتبسیارخوبیدرمقابلبارهایجانبیداردوبدوننیازبهشاسیسازیویا محل اتکا بطور کامل مستقل از اطراف قابل نصب است . از دیگر مزایای این کف کاذب قابلیت نصب آن در سطوح ناصاف و ناهموار است . این نوع کف های کاذب غالباً با استفاده از چسب بتن مستقیماً روی سقفهای بتنی نصب می شوند و نیاز به هیچگونه زیر سازی ندارند . در این نوع کف ها عموماً از تایلهائی از جنس گرانیت مصنوعی ، مرمر مصنوعی و چوب فشرده استفاده می شود و مناسب ساختمانهای اداری می باشند این کف ها معمولاً قابلیت جابه جایی خوبی دارند و در فضاهای بسته بکار می روند .

ازویژگی های آن میتوان به به موارد ذیل اشاره کرد :

1-4- قابلیت تنظیم محوری پایه ها به همراه امکان تنظیم ارتفاع
2-4- مقاومت در مقابل بارهای جانبی

3-4- مقاومت سایشی عالی و مناسب بکارگیری در اماکن پر تردد .

4-4- عایق صوتی مناسب بعلاوه حذف صدای انعکاس تردد روی سنگ

5-4- ضد الکتریسیته ساکن و مناسب اماکن اداری مجهز به کامپیوتر
6-4- قابلیت شستشو

7-4- ظاهری مشابه به سنگ گرانیت طبیعی با امکان ساخت رنگهای سفارشی


نکاتی در انتخاب کیفیت کف کاذب :

- کف کاذب خوب کف کاذبی است که انتظارات مصرف کننده خود را برآورده کرده و حداقل استاندارد مربوطه را ارائه نماید. ( از این استانداردها می توان به 7 و UNI- 10466 و NASA- 10275 اشاره نمود . )
- در کف های کاذبی که برای اطاقهای فرمان بکار می روند بهتر است دقت شود که حتماً خواص لازم جهت شرایط آتش سوزی بدرستی در آن رعایت شده باشند و هریک از اجزائی که در زیر تایل قرار دارند در صورت بروز آتش سوزی بمدت حداقل یک ساعت خواص مکانیکی خود را حفظ نمایند . و
همچنین کفپوش، چسب و زه های پلاستیکی بکار رفته باعث ایجاد گازهای سمی ودودغلیظ نگردند.


اصولاً درسالن های یکه داراییک درب ورود وخروج می باشند این امرحساسیت ویژه ای دار دزیراپایه های کف کاذبی که در زیر آن کابلهای برق نصب شده است نمی بایست هنگام حریق ذوب شده و یا ریزش نماید .
عدم رعایت این مهم باعث مسدود شدن مسیر تخلیه سالن و بروز تلفات انسانی ناشی از اشتباه مهندسی ساختمان خواهد بود . البته این مسئله در کف هائی که برای انتقال
آبهای سطحی بکار می روند و یا در فضای آزاد نصب می باشند صدق نمی کند ولی در این موارد برای مقاومت در مقابل رطوبت و مواد شیمیایی بلعکس فضای بسته بهتر است ازپایه های پلاستیکی ودر درجهدوم از پایه های آلومینیومی باپوشش آنودایز و رنگ الکترواستاتیک ویا ازفولاد زنگ نزن استفاده گردد .

- هنگام بکارگیری کف کاذب در اماکنی که دائماً نیاز به جابجایی تایلهای کف کاذب می باشد بهت ر است دقت شود از انواعی استفاده شود که دارای ابعاد کالیبره ( ماشین کاری شده در کلیه جهت ها ) و مجهز به زه پلاستیکی شیبدار باشند تا کلیه تایلها به راحتی قابل جابجایی و جایگزینی باشد .

- در سالنهائی که تجهیزات سرور کامپیوتر نصب می شود و روش تهویه آن از زیر کف کاذب استبهتراست دقت شود از انواعی استفاده گردد که بخوبی هوابند وآببند باشند تا از خروج باد سرد از درزها وآزار پرسنل سایت جلوگیری گرددوهمچنین تأسیسات زیرین از پاشش مایعات شوینده در امان بمانند.


- در صورتی که محیط نصب کف کاذب ازشهرهای جنوبی یا شمالی کشور است که در آنها رطوبت بسیار زیاد می باشد لازم است دقت شود که پایه ها در حد امکان از جنس آلومینیوم و یا فولاد گالوانیزه باشند بطوری که عمل گالوانیزه بعد از ماشین کاری پایه ها انجام گرفته باشد و استفاده
ازمهره های فولادی دراین موارد باعث قفل شدن آنها روی محور پایه میگردد که برای جلوگیری ازآن بکارگیری روشهای حفاظت کاتدی مناسب توصیه میگردد .

ولی درهرصورت احتیاط نمایید برای بکارگیری فضای زیرکف کاذب جهت تهویه تجهیزات کامپیوتری یا الکترونیکی حساس از پایه های آلومینیومی ، فولاد زنگ نزن و یا پایه های گالوانیزه با پوشش رنگ اپوکسی استفاده نمائید زیرا بهعلت جدا شدن فلز روی ازسطح فولادی پایه ها ورود این ذرات رسانا به داخل مدارهای الکترونیکی دربلند مدت برای کاربر مشکل عدیده بوجود می آورد .

- جهت حفاظت از محیط زیست استفاده از کفپوشهای قابل بازیافت لینولیوم به انواع PVC ترجیح ارد ولی در صورت بکارگیری PVC مهم است که دقت شود انواعی بکار رود که سخت و ضخیم باشند زیراگونه های نازک در مقابل بارهای غلطشی مانند چرخهای دستگاههای سرور زودتر از بین می روند . وجهت حفظ سلامت حتما" فاقد آزبست باشد .همچنین از ثبات اندازه کفپوشها در دماهای پائین مطمئن شوید ، برای این کار کافی است تغییر اندازه کفپوش را پس از آنکه نیم ساعت در فریزر معمولی قرارداده شد ، اندازه بگیرید ، کفپوشهایی که پس از تولید به درستی عملیات حرارتی می شوند در چنین شرایطی تغییر اندازه کمی دارند ولی سایر کفپوشها دچار انقباض دائم می شوند و بکارگیری آنها باعث باز شدن درزهای کف کاذب طی دو سال پس از نصب آن خواهد شد . با تجربه شخصی اکثر کفپوش های خارجی بازار فعلی کیفیت لازم را ندارند بنابراین با توجه به مدت زمانی که برای تشخیص کیفیت پس از اجراء کار لازم است از محصولی که بخوبی با آن آشنا هستید استفاده نمائید .

غیر از مواد بکارگیری کف کاذب بصورت ثابت و تقریباً دائمی ، هنگام نصب کف کاذب دقت نمائید نصابان حدالامکان از قطعات درزگیر در زیر تایل برای رفع حالت لقی تایل استفاده ننمایند زیرا بکارگیری درزگیرها خصوصاً انواع غیر فلزی در صورتی که اشکال از پایه نباشد و علت لقی از تابیدگی تایل باشد ، باعث می شود بعداً هنگام بهره برداری در صورت جابجائی تایلها سروصداهای اضافی در کف ایجاد گردد و در این حالت رگلاژ دوره ای کف تنها راه حل خواهد بود بنابراین جهت جلوگیری از چنین شرایطی از نصاب بخواهید کلیه مهره ها را به صورت محکم ببندد و از نصب کلیه رابطهای پایه ها مطمئن شوید .

- اصولاً تایلهای آلومینیومی به علت خواص فلز آلومینیوم هنگام تحمیل بارهای ثابت در بلند مدت غییر شکل می دهد لذا در چنین مواردی برای دستگاه هائی مانند UPS که باتریهای سنگین بهمراهدارد بکارگیری شاسی جداگانه توصیه می شود درصورتیکه سایت مورد نظرغالباً برای قراردادنبارهای سنگین بکا ربرده می شود بهتراست ازضخیم ترین انواع تایلهای آلومینیومی استفاده گرددولی جهت بارهای دینامیک تفاوت چشمگیری بین تایلهای آلومینیومی وسایرتایلهای همتراز مشاهده نمی گردد .

- اگردرپروژهای مسئله اقتصادی مهمترازسایرشرایط فنی است ، دراینصورت کف های کاذبچوبی باتایلهائی ازجنس نئوپان ، بسیار ارزانتر از سایر انواع آن میباشد ولی در صورتی که طول مر کوتاه این تایلها نظر شمارا تأمین نمی کند انواع دیگر کف با تایلهائی از جنسMDF که همانند تخته های نئوپان ولی با فشردگی متوسط می باشد ( برای مصارف اداری سبک ) بصورت ساندویچبا ورق آهن یا آلومینیوم ساخته می شوند و همچنین نوع گرانیت مصنوعی مسلح برای اماکن اداری پرتردد تولید می شوند و بعلاوه می توانید ازنوع فولادی برای اماکن صنعتی کم تردد ولی پر تأسیسات که دائماً دستخوش تغییرات هستند استفاده نمائید .

توجه داشته باشید که بکارگیری انواع فوق در اطاقهای قرنطینه ، سرور کامپیوتر و کنترلی که تجهیزات الکترونیک خاص و گرانقیمت نصب می شوند از نظر استاندارد این گونه اماکن ، مناسب نمی باشند ولی برای بسیاری از مصارف عادی کفایت می کنند .

-در صورتی که صاحب بانک هستید یا عدم اصطلاک سرمایه گذاری پارامتر مهمی می باشد ، توجه داشته باشید که در هر صورت کف های کاذب آلومینیومی که حداقل 40 % ارزش خود را پس از پایان عمر خود حفظ می نمایند و هرگز اصطحلاک آنها به صفر نمی رسد . -در صورتی که تایلهای فولادی خریداری می نمائید توجه داشته باشید که سعی شود محل نصب مضرب صحیحی از این تایلها باشد و در حد امکان فاصله آنها با دیوار را با سکو پر نمائید زیرا در صورت برش این نوع تایلها مواد داخل آن خارج شده و بسیار ضعیف می شوند .

البته می توانید از نصاب بخواهید مقاطع برش داده شده را بپوشاند . در هر صورت به علت مزیت قیمتی استفاده از آنها در اماکن صنعتی کم رطوبت که ظاهر و سروصدا اهمیت خاصی ندارد بسیار مرقوم به صرفه است ولی اگر وسواس دارید شاید بهتر باشد انواع دیگر را مورد توجه قراردهید .

- با توجه به اینکه افزودنی های پلاستیکها که باعث افزایش طول عمر و کارائی آنها می شود بسیار گران قیمت هستند ، در صورتی که ظاهر و کیفیت سطح نهائی در درجه اول اهمیت قراردارد انواع کف سنگی مسلح انتخاب مناسبی می باشند علی رغم وزن نسبتاً زیاد و شکننده بودن تایلها استفاده از آنها برای اماکنی که مصرف کننده گان ندرتاً بایستی به تأسیسات زیرین دسترسی داشته باشند مناسب است بنابراین طول عمر تحمل بارکافی جذابیت طرح و رنگ و مقامت سایش خوب این محصول را برای مصارف اداری در مقام اول قرار می دهد .


- در صورتی که کف کاذب مورد پسند شما دارای قطعات لاستیکی و پلاستیکی است حتماً با استفاده از رزومه کاری فروشنده آن ، نمونه کارهایی که حداقل 8 سال یا بیشتر از عمرشان گذشته است را بازدید نمائید و در صورتی که قطعات پلاستیکی قدیمی تغییر شکل داده ، شکسته یا جنس آنها خشک شده است حتماً درخواست کنید که برای شما از معادل فلزی آن استفاده گردد .

- اگر مدیر یک شرکت دولتی هستید و می خواهید برای سازمان خود کف کاذب تهیه نمائید توجه اشته باشید در تهیه و اجراء کف کاذب بیش از 75 % قیمت مربوط به هزینه مواد است بنابراین اجباری برای خرید از طریقه مناقصه ندارید ولی در صورتی که این روش خرید را می پسندید دقت داشتهباشیدکه به علت تنوع زیاد این محصول بهترین محصول مناسبترین آن است و به هر حال در اینجا هم کیفیت آش با قیمت آن در ارتباط است ! بنابراین برای پیمانکار خود حتماً به دقت انتظار خود از کفکاذب مورد نیاز انرا تشریح نمایید ، چون متأسفانه جدول قیمت که در بوجه بندی بکارمیرود فقط یک نرخبرایهمه کف کاذبها ارائه می دهد ولی شاید هر نوع کف کاذب اصلاًٌ متناسب با مورد مصرف شما نباشد .

-در صورتی که کف کاذب چوبی یا با هسته چوبی یا گچی مانند نئوپانHDF و یا MDF خریداریمینمائیدحتماًازنصاباندرخواستنمائیدمقاطعبرشکاریشدهرامجدداًتوسطموادمناسبضد آب نمائید و بدقت کیفیت کار را کنترل نمائید . این مطلب برای برشهای ارجاء شده برای پریزهای کف خواب نیز صادق است .
-هرنوع تایلی که خریداری می نمائید در صورتی که برای نصب دائم نباشد دقت کنید لبه های
تایل ها دارای زاویه در راستای ضخامت یا اصطلاحا ًشیبدار باشد . تایلهای که این شیب به درستی در آنها پیش بینی نشده باشد ، پس از نصب در هنگام بهره برداری به علت نداشتن لبه راهنما هنگام جابجائی به راحتی به جای خود برنمیگردند بنابراین باعث پریدن لبه های تایلهای اطراف می شوند .

به همین جهت طول عمر تایل های شیبدار و یا دارای زه وار زاویه دار بسیار بیشتر از انواع فاقد آن ست . ولی برای اطمینان توسط یک چکش 200 گرمی استحکام زه های کناری را آزمایش کنید بطوری که مطمئن شوید هنگام قرارگرفتن در کف از تایلها جدا نخواهند شد . به هر حال زه وارهای پلاستیکی یک پارچه به علت اینکه درز آنها باز نمی شود مدت بسیار طولانی تری خود را در کنارتایل حفظ می کنند ودر مواردیکه تهویه سالن اززیرتایلها انجام شود این مسئله اهمییت خاصی دارد .

- درصورتیکه درساختمان اطاقها بطورخاص برای کفکاذب طراحی و بنائی نشده باشند وانتظار دارید خطوط تایلهای برای مدت طولانی راستای خود را حفظ نمایند . در محل نشیمنگاه تایلها روی دیوارها از یک پروفیل فولادی یا قرنیز یا سکو استفاده نمایید چون دقت صافی محل نصب کف کاذب می بایستی 1 ±میلیمتر است درحالیکه ندرتاً دقت ساخت دیوارهای بتنی یا آجری به این عددنزدیک می شود . ضمناً جهت گونیا کردن بهتر محل نصب ، می توانید با حذف پروفیل فولادی و پایه های کناری از نصب یک نبشی در محیط محل اجرا استفاده نمایید و پس از آن فاصله بوجود آمده از پشت نبشی تا دیوار اصلی که به علت خطای ساخت دیوار می باشد را توسط مواد پر کننده مانند سیمان ، سیلیکون ویا نئوپرن آب بندی نمایید .

- در صورتی که در پروژه ای از دیوار کاذب نیز استفاده خواهید نمود حتماً قبل از شروع کار با نصاب کف کاذب مشاوره نمایید .

-در آخر مهمترین آزمایش صداقت فروشنده است در صورتی که می توانید حتماً یک نمونه از تولیدات سابق یا یک نمونه را شخصاً از خط تولید فروشنده برداشته و به آزمایشگاه ارسال نمائید تا از انطباق آنها با اطلاعات فنی ارائه شده مطمئن شوید و در صورت مشاهده کوچکترین اختلاف از شخص دیگری خرید نمائید زیرا سازمانی در کشور بر کیفیت این نوع محصولات نظارت ندارد و شما مسئول هستید سلامت جامعه را حفظ نمائید وتجار یا سازندگان را موظف نمائید غیر از نمونه کار ، کل محصول خود را با کیفیت لازم به بازار ارائه نمایند . ضمناً توجه داشته باشید که کالای خارجی که به بازار وارد شده است نیز از این شرایط مستثنی نمی باشد چون پس از خرید کالای خارجی شما حتی به سازنده آن دسترسی نخواهید داشت و هرچه تحویل بگیرید باید بپذیرید .

اکوستیک چیست ونکاتی مهم در رابطه با آن :

تعریف اکوستیک: عبارت است ازعلمی ک به تولید وچگونگی انتقال امواج صدا درمحیط های گوناگون میپردازد وپدیده های بازتاب _ شکست _ پخشایی وجذب انهارا درساختمانها _تالارها _اتاقها واستودیوها بررسی می کند.

استودیو: مکانی است با شرایط اکوستیکی وتجهیزات خاص برای ضبط وپخش موسیقی و برنامه های رادیویی وتلویزیونی.

استودیوهای رادیویی وتلویزیونی:

اصولیترین نکات درتعیین یک استودیوی رادیویی وتلویزیونی عبارتنداز: حجم استودیو مکان استودیو و امکانات استودیو.

عموما استودیوهای رادیویی وتلویزیونی رابرای سه نوع برنامه طراحی میکنند:

1. استودیوی کوچک برای ضبط وپخش برنامه های ساده مانند خبر- گفتارساده آگهی و مصاحبه.

2. استودیوی متوسط برای ضبط برنامه های ترکیبی مانندمسابقات وسرگرمی حضورتعدادی تماشاچی.

3. استودیو باوسعت کافی و امکانات زیاد برای ضبط برنامه هایی مانند شو مسابقات بزرگ ونمایشهای رادیویی وتلویزیونی وحضورتعدادی تماشاچی

استودیوهای موسیقی:

اصول کلی در ساخت استودیوهای موسیقی مانند استودیوهای رادیویی وتلویزیونی است. اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. برای مثال سطح نویز زمینه دراستودیوهای موسیقی کمترازاستودیوهای رادیویی وتلویزیونی است. زیرا نورافکنها و دوربین های تصویربرداری وبومهای صداوغیره وجود ندارند.

بنابراین باید سطح نویز زمینه ناشی ازدستگاه های تهویه وسروصدای بیرون ازاستودیو درحدپایینتری نسبت به استودیوهای رادیویی وتلویزیونی باشد بوده و ایزولاسین آکوستیکی اهمیت زیادی پیدا میکند. زیرا درغیراینصورت امکان ضبط بهینهی صدای سازهای ضعیف مانندصوت ونی وجود ندارد.

حجم استودیوهای موسیقی باید متناسب باتعداد- نوع سازها ونیزسبک موسیقی باشد. برای مثال تعداد سازها درموسیقی سمفونیک است.

پس برای ضبط موسیقی سمفونیک نیاز به استودیویی بسیاربزرگترمی باشد. علاوه بر این زمان واکنش باید متناسب با نوع موسیقی باشد.

بهبودشرایط استودیوی خانگی:

درموارد زیرباید نسبت به بهبود شرایط اکوستیکی استودیوی موسیقی خانگی اقدام کرد:

_هنگامیکه درنزدیکی یک دیوار دیتان خود را برهم زده وصدای اکوی ضربانی آنرا میشنویدکه علت ان رفت و برگشت صدا بین دو دیوار سخت موازی است.

_ هنگامی که محل ضبط ازنظراکوستیکی زنده( وجود انعکاسات زیاد صدا) باشد. مثل پارکینگ یازیرزمین بادیوارهای سیمانی.

_هنگامی که محل ضبط کوچک وکم حجم باشد.

_هنگامی که سروصدای بیرون درصدای ضبط شده شنیده شود.

_هنگامی که تقویت کننده گیتار برقی و بلندگوهای مونیتورینگ صدایی بم دارند.

_ هنگامیکه قصد دارید میکروفون را درفاصله ی دورتری قرار دهید بدون اینکه نویزمحیطی و واخنش محل ضبط بیش ازحد باشد.

_هنگامی که نشت صدای دیگرسازها درسیگنالهای اصلی میکروفون ها شنیده شود.

دراین شرایط باپیروی ازتوصیه های زیر وضعیت اکوستیکی محل ضبط خود را ارتقا دهید.

وجود واخنش اکو به علت انعکاس صدا ازسطوح داخلی محل ضبط است. بنابراین سطوح یکه صدارت بیشترجذب می کنند به حل مشکلات کمک میکنند.

برای جذب فرکانس های بالا ازمواد نرم همچون اسفنجی استفاده کنید. انهارا میتوانید برروی دیوارها نصب کرده ویا ازچارچوبهای عمودی اویزان کنید.

اسفنج های ضخیم و قطور بهترازاسفنج های نازک عمل می کنند. اسفنجی باقطر 10 سانتیمتر برروی دیوارها فرکانس های 800 هرتز به بالاراجذب میکنند. صفحات اسفنجی را بافاصله ازهم قرار دهید چرا که این امربه پراکندگی صدا کمک میکنند.

ازصفحات اسفنجی بیش ازحداستفاده نکنید. زیرا محل ضبط از نظر اکوستیکی مرده (انعکاس بسیاراندک صدا) وبرای نوازندگی ناراحت کننده میگردد.

سعی نمایید بخشی ازانعکاسات صدای موجود درمحل ضبط را برای زنده بودن صداحفظ کنید...

دیگرجاذبه ای فرکانس بالای صدا فرش- موکت- کارتن وپشم شیشه ی عایق شده هستند. اگربین موادجاذب صدا ودیوارمحل نصب آنها چند سانتیمترفاصله باشد به جذب فرکانسهای میانی بم کمک میکند. برای استفاده ازمواد جاذب صدا ابتدا سطوح کوچکی از انها را درپشت یا بالای سرنوازنده قراردهید سپس با افزایش تدریجی سطوح فوق وضعیت اکوستیکی را تاحدمورد نظربه اکوستیک مرده نزدیک سازید.

برای جذب فرکانسهای پایین میتوانید انهارا به دام اندازید.

سه راه برای به دام انداختن فرکانس های پایین وجود دارد:

1. منبع تشدید صدا: یک سطح یا بشکه 130 الی 200 لیتری ازجنس پلاستیک را انتخاب کرده وانرا باپشم شیشه ی عایق شده پرکنید. ازپارچه ی کنفی یالایی چسب خیاطی برای پوشاندن دهانه استفاده کنید. این منبع تشدید فرکانسهای نزدیک به 2/1130 هرتزراجذب میکند. ارتفاع این بشکه برحسب فوت (یکفوت 48/30) است. برای مثال بشکه ای با ارتفاع 3 فوت 188 هرتزراجذب میکند. محل قرارگرفتن این بشکه درمکان ضبط چندان مهم نیست.

2. کیسه ی اصطکاک: یک کیسه یاگونی کنفی باقطر 600 سانتیمتروارتفاع 5/2 مترراتهیه کرده وانرا باپشم شیشه پرکنید. انگاه انرا درفاصله ی حدود 1 متر ازگوشه یا تاق ضبط اویزان نمایید. لازم به ذکراست که فاصله یکیسه ازگوشه ی اتاق تعیین کننده ی فرکانی استکه انراجذب میکند.

3. صفحه ی مشبک: دوچارچوب مربع شکل بافاصله ی یک مترساخته وانرا مشبک نمایید. سپس انها درد وگوشه ازگوشه های محل ضبط با فاصله ی 1 مترازسقف قراردهید. این چارچوب باید به صورت مورب بین دو دیوار قرارگیرد. سپس روی پارپوبهارابافویل الومینیومی وزیرانها را باپارچه ی برزنتی بپوشانید. انگاه حد فاصل آنها تا دیوار را باعایق صوتی آر_30 پرنمایید.

البته درصورتی که فرکانس های پایین درمحل ضبط تولیدنشود احتیاجی به استفاده ازروشهای فوق نیست. برای مثال چنانچه میخواهید صدای گیتار با سبرقیراضبط کنیدتقویت کننده قدرت انرا خاموش کرده وبا کابل صدای انرا ضبط نمایید ونوازنده میتواندبه کمک هدفون صدای سازخود رابشنود.

اگرصدای تقویت شده ی یک گیتار باسبرقیرا به وسیله ی بلندگو دریک اتاق پخش کنید وفرکانسهای پایین انرا تقویت نمایید ممکن است صدای برخی از نتها را بسیارتقویت شده تر وکوبنده تر بشنوید.

- چگونه ضبطی باکمترین نویز داشته باشیم؟

- هنگام صدا برداری دستگاه تلفن ودیگر لوازم باصدا را خاموش کنید.

- صبر کنید تا وسایل نقلیه ای همچون امبولانس و هواپیما عبورکنند.

- پنجره ها راببندید و روی انها را با تخته سه لایی ضخیم بپوشانید.

درب ها را ببندید وروزنه های انها را بادستمال کاغذی یاپارچه ای بپوشانید.

اشیاء کوچکی که میتوانند مولد سروصدا باشند از محیط ضبط دورکنید.

فاصله ی مابین درها وچارچوب دربرابانوارهای عایق صوتی حرارتی بپوشانید. به هنگامیکه ضبط صدا را انجام نمیدهید برای تهویه ی هوا دربها را باز بگذارید.

_درب های توخالی را با درب توپرجایگزین کنید.

_ تمام روزنه های اتاق ضبط را باتخته سه لایی ضخیم بپوشانید.

_کف اتاق بالای استودیو را با چندین لایه تخته سه لایی وفرش بپوشانید وعایق صوتی درفاصله ی هوایی بین استودیو وکف بالای استودیو قراردهید.

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.