• ۱۳۹۵/۰۶/۰۳ ۰۰:۱۵:۰۰
  • در معماری و طراحی داخلی آپارتمان مسکونی
  • توسط argan2
  • بازدید: 2357
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۲۰:۵۵:۱۰
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
برج پرایس

برج پرایس

برج پرایس

به گزارش ارگان معماری: در زمان ساخت برج پرایس بحث های مطبوعات معماری بر روی تئوری های فرانک لوید رایت از ساختمان های بلند مرتبه و ارتباط آن ها با دید و منظر شهری بالا گرفت. پروژه های ابتدایی فرانک لوید رایت در زمینه ی ساختمان های بلند مرتبه مانند: طرح ساخته نشده ی برج سنت مارک نیویورک آمریکا، برج های شیکاگو (1930)، و برادِیکر سیتی (1934) همگی بر مبنای یک هسته ی سازه ای مرکزی بوده که صفحات کنسول شده و بیرون زده ی طبقات را نگه داشته بود.

برج پرایس

رایت در کتابی که برای بزرگداشت ساخت برج پرایس منتشر شد، از استعاره ی یک درخت استفاده کرد: به منظور حیات و شکوفه دادن، بر خلاف برج های فشرده ی آمریکایی، برج آینده نیاز به این داشت که از جنگل و ساختمان های بلند مرتبه ی دیگر جدا باشد. به همین ترتیب برج بارتلزویل به صورتی مجزا طراحی شده و به شهری کم ارتفاع و در آن سوی شهر به چمن زارهای ایلالت اوکلاهومای آمریکا دید دارد.

برج پرایس

ادعا می شود مجتمع مسکونی برج پرایس یکی از اولین پروژه هایی است که دارای تسهیلات سکونتی در کنار فضاهای اداری می باشد. با یک پلان شعاعی و مربعی سخت و خشک، هر طبقه دارای یک آپارتمان دوبلکس، در یک چهارم پلان بوده و فضاهای اداری در سه چهارم دیگر قرار گرفته اند. آپارتمان ها دارای فضاهای نشیمن و آشپزخانه در طبقات پایین خود و اتاق خواب و حمام ها در طبقات بالایی می باشند.


برج پرایس

ترازهای بالاتر، واحدهای اقامتی کوچکی هستند که دارای دیافراگم های چوبی برای محصور شدن فضاهای خواب یا باز کردن آن ها رو به فضاهای نشیمن پایین دست هستند. طراحی پلان بر مبنای شکل الماسی (لوزی شکل) با زوایای 120 و 60 درجه داخلی می باشد. زوایایی که فرانک لوید رایت مدعی بود که برای آرایش فضاها مناسب تر هستند. مبلمان و تجهیزات کار گذاشته شده، همگی نیازمند طراحی و اجرای خاص خود بودند.

برج پرایس

کنترل های محیطی و سرویس های بهداشتی نیز به صورت پیشرفته ای در این طرح دیده شده اند. تیغه های بتنی که آسانسورهای اتوماتیک را در خود جای داده اند، دارای لوله کشی ها و داکت هایی نیز بودند که کانال های عمودی مخصوص تهویه هوا را تغذیه می کردند. دیوارهای بیرونی شیشه ای در دو سمت دارای شیشه های مات و نورگیرهای کرکره ای (لوور) عمودی بیرونی می باشند که در مقابل نور آفتاب، سایه ایجاد کرده و حفاظت از باران های شدید و بادهای تند را به عهده دارند. طرح این برج تأثیر مثبتی بر ارتقای مهندسی و طراحی ساختمان های بلند مرتبه داشت -خصوصاً سبکی سازه ی آن، که ساخت آن را اقتصادی و مقرون به صرفه کرد-. رایت مدعی بود برج پرایس در تفکر مدرن جایگاه خاصی دارد: این برج خصوصی بودن فضاها، ایمنی و زیبایی آن ها را تأمین می کند.

برج پرایس


این مجتمع مسکونی در تراز خیابان بر روی قطعه زمینی در کنج، به ابعاد 140*150 متر با دسترسی مجزا و پارکینگ سر پوشیده برای بخش های اداری و واحدهای مسکونی بنا شده است. فضاهای ورودی با ارتفاع دو طبقه در آن سوی برج امتداد پیدا کرده تا محدوده ی واحد سرایداری را احاطه کرده و تعریف کند و ادارات و کمپانی های عمومی را تشکیل دهند که همگی با سقف های چمن کاری شده به یکدیگر مرتبط هستند. پنت هاوس این برج دارای سوئیتی برای صاحب این برج به نام «هَرولد سی.پرایس» و یک رستوران و تراس های سقفی برای کارکنان پرایس می باشد.


برج پرایسبرج پرایس


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.