• ۱۳۹۵/۰۸/۲۱ ۰۰:۲۰:۰۰
  • در طراحی معماری مجتمع تفریحی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1575
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ۲۰:۰۱:۰۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
سالن کنسرت فیلارمونیک

سالن کنسرت فیلارمونیک

 سالن کنسرت فیلارمونیک

به گزارش ارگان معماری:هانس شارون (Hans sharoun) معمار مشهور آلمانی است که آوازه اش را مدیون طراحی ساختمان باشکوهی در برلین آلمان برای کنسرت فیلارمونیک این شهر است. وی طراحی این مجموعه را در سال 1956 آغاز و در سال 1963 به اتمام رساند. این مجموعه جایگزینی بود برای ساختمان کنسرت ویران شده در جنگ جهانی دوم.


 سالن کنسرت فیلارمونیک

برنامه فیزیکی پروژه واضح و روشن بود، ساختمان می بایست شامل دو سالن اجرای موسیقی باشد، به این ترتیب که سالن اصلی ظرفیتی در حدود 2500 نفر و سالن کوچکتر پذیرای 1200 نفر باشد. موقعیت پروژه به واسطه برنامه ساده اش نیست بلکه در رویکرد متفاوتی است که معمار در پاسخ به نیازهای تعریف شده می دهد. وی دو سالن را در دو حجم مجزا در هیاتی پویا و ارگانیک طراحی کرده است؛ گویی احجام بنا با موسیقی کنسرت ها در حال رقصند. استفاده از رنگ زرد در جداره های هر دو ساختمان آن ها را به یکدیگر پیوند زده و مجموعه را به عنصری شاخص در زمینه تبدیل نموده است. در سالن اصلی، صحنه اجرا در مرکز پلان و جایگاه های نشستن گرداگرد آن قرار گرفته اند. همچنین تراس هایی پشت سر هم و حول مرکز در قالب سطوحی حلقوی و مدور جانمایی شده اند که با ساختاری پلکانی و ایجاد سطوح متعدد جهت انعکاس صدا بالاترین میزان آکوستیک را میسر می سازند. این ترفند فاصله دریافت صدا در دورترین جایگاه را به نحو چشم گیری کاهش داده است.

سالن کنسرت

هانس شارون سطوح حلقوی مدور را که با نظمی خاص و رعایت استانداردها بیشترین تعداد صندلی ممکن را در خود جای می دهند،"تاکستان" نامیده است.
معمار، موسیقی را به عنوان اصلی ترین عنصر تاثیرگذار در کانسپت طرح در نظر گرفته و از این رو در ساختار فضاهای داخلی مکان اجرای آن را در قلب فضا در قالب پلانی با هندسه شش ضلعی جانمایی نموده است. همچنین به واسطه سطوح زاویه دار و شکسته در پیرامون صحنه اجرا که در حجم بنا نیز نمود یافته اند کیفیت فضایی بی نظیری پدید آمده است؛ این طور به نظر می رسد که ساختمان نیز گوش به آنچه در داخل اجرا می شود سپرده و با آن هم گام شده و به این ترتیب داخل و خارج بنا ماهیتاً در هماهنگی کامل با یکدیگر درک می شوند.

شارون از طرفداران سرسخت معماری ارگانیک بوده و همواره سعی در برقراری تعامل، تناسب و هارمونی میان معماری ساختمان هایش و طبیعت پیرامون آن داشته است. در این مجموعه نیز حجم بنا با صفحات پویا، سطوح منحنی و زاویه دار نما، سعی در ایجاد پیوند و همگونی با پارک جنگلی واقع در شمال سایت دارد.



اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.