• ۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۰۰:۰۰:۰۱
  • در طراحی و دکوراسیون کتابخانه
  • توسط argan2
  • بازدید: 1461
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ۲۰:۰۷:۲۸
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کتابخانه ملی فرانسه

کتابخانه ملی فرانسه

 کتابخانه ملی فرانسه

به گزارش ارگان معماری: کتابخانه ملی فرانسه که اکنون یکی از نمادهای ملی این کشور محسوب می شود آخرین و مهم ترین پروژه ملی فرانسوا میتران، رئیس جمهور معاصر فرانسه است.

تارخچه تاسیس این بنا به سال 1368 میلادی بازمی گردد؛ در آن زمان شارل پنجم کتابخانه ای را با بیش از هزار نسخه خطی در یکی از تالارهای اصلی ساختمان لوور دایر کرد.و چند بنای دیگر هم به همین نحو ساخته شد. پس از مدتی دولت فرانسه تصمیم گرفت بنای جدیدی را در قالب مسابقه بین المللی انتخاب کند. در این مسابقه معماران بزرگ دنیا شرکت کردند و جالب آن که در این بین، کار معمار جوان؛ دومینیک پرو، به عنوان طرح برگزیده انتخاب گردید. و پس از چند سال در سال 1997 درهای کتابخانه به روی عموم گشوده شد. مهم ترین شاخصه بنا در این مقیاس تراس وسیعی است که همچون نمادی بی واسطه با فضای شهری در پیوند بوده و از یکسو امکان دید به بزرگراه، رودخانه و بافت شهری جدید پیرامون را ممکن می سازد و از سویی بر باغ سبز واقع در مرکز پروژه اشراف دارد.

تصاویر کتابخانه ملی فرانسه

این حیاط مرکزی که همچون پارکی در مقیاس شهر تعریف شده است دیگر شاخصه مهم بناست. دید به آن از سالن های مطالعه واقع در گرداگرد حیاط و قدم زدن در آن خستگی را از مراجعین کتابخانه برطرف می سازد. محصوریت این باغ که توسط جداره های آن به خوبی تعریف شده است، با چهار برج اصلی کتابخانه که در چهار گوشه مستطیل سایت با ارتفاعی معادل 80 متر قرار گرفته اند، تکمیل می شود. هر کدام از این برج ها شبیه کتابی عظیم و گشوده است که شامل 6 طبقه؛ اداری، انبار و تجهیزات می باشند.تمامی جداره ها از شیشه پوشیده شده اند اما دید و تابش مستقیم به داخل ندارند.

 کتابخانه

در این کتابخانه که زیربنایی به وسعت 290 هزار متر مربع دارد؛ غیر از مراجعین موقت و مخاطبین کنفرانس ها و تالارها، برای 2600 نفر فضای مطالعه تعبیه شده است. به دلیل وسعت زیاد بنا و دور بودن برج ها از هم، کتاب ها از طریق سیستم اتوماتیک به نام داک، به نقاط مختلف بنا منتقل  می شوند. در این سیستم کتاب در خواستی در جعبه ای قرار گرفته و از طریق  واگن کوچکی که روی شبکه ای از ریل ها حرکت می کند به قسمت مورد نظر می رسد. بدین ترتیب زمانی حدود 4 تا 5 دقیقه طول خواهد کشید تا کتاب به دست مراجعه کننده برسد.طرح این بنا سرآغاز موفقیت های دومینیک پرو شد، طرحی دقیق و سنجیده و با وقار که توانست آن را به نمادی برای کشور فرانسه تبدیل کند

برای ادامه تصاویر به گالری رجوع کنید

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.