• ۱۳۹۵/۰۵/۰۲ ۰۵:۴۰:۱۹
  • در طراحی و معماری مقابر
  • توسط argan2
  • بازدید: 1313
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۱۹:۵۱:۰۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
امام زاده اسحاق گرگان

امام زاده اسحاق گرگان

 



امام زاده اسحاق گرگان

به گزارش ارگان معماری: امامزاده اسحاق (نور)، در خیابان امام خمینی، محله سرچشمه گرگان استان گلستان قرارگرفته است. این امامزاده مربوط به سده 9 ه.ق است و در تاریخ 20 خرداد 1321 با شماره ثبت 346 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امام زاده اسحاق گرگان

بر چهارچوب در امام زاده، کتیبه ای مورخ 857 بوده است که امروزه وجود ندارد. بر دو لنگه در قدیمی بنا، تاریخ 867 حک شده است. بر اساس زیارتنامه امامزاده، نسب امامزاده اسحق به امام موسی کاظم(ع) می رسد. به گفته رابینو، بر کتیبه چهارچوب در، واقف آن امیرجلال الدین بایزید الجلیله الحسینی و استاد سازنده آن جاجی محمد معرفی شده بود.

امام زاده اسحاق گرگان

هیلن براند در مقاله "معماری و تزیینات" بنای امامزاده اسحاق (اسحق) را با دقت بررسی کرده و آن را از نمونه های کم نظیر معماری سلجوقی در استان های مجاور دریای خزر در ایران دانسته است. در گزارش اداره میراث فرهنگی استان گلستان آمده که نوع معماری و خصوصا تزیینات بنا به سبک دوره سلجوقیان است، اما در آن زمان بنا نشده و به احتمال قوی، این بنا به اواخر دوره ایلخانیان است. مشکوتی این بنا را از ابنیه قرن نهم شمرده است.

امام زاده اسحاق گرگان

نمای خارجی دوازده وجهی و قاعده فضای داخلی آن چهار ضلعی است. امروزه شیروانی شیبدار بی مناسبتی، این بنا را پوشانده است که کلاهکی بر فراز خود دارد. در تصویر بنا از قرن دوازدهم هجری، بام شیبدار ساده سفال پوشی بر فراز بنا دیده می شود.

امام زاده اسحاق گرگان

هیلن براند در مقایسه این بنا با بناهای دیگر، از جمله گنبدقابوس، می نویسد که سقف اصلی بنا گنبدین و چند وجهی یا مخروطی بوده است. او بر آن است که برخلاف امروز، بنا بر زمینی شیبدار قرار داشته است. بر بدنه خارجی بنا، تزیینات زیبا و پرکار آجرکاری دیده می شود؛ اما نیمه پایین بنا ساده و بی تزیین است.

امام زاده اسحاق گرگان

هیلن براند می نویسد که ممکن است چند وجه از بخش پایین بنای اولیه با بنای مجاور پوشیده بوده و معمار برای برقراری ترکیب متعادل سراسر نیمه پایین بنا را بی تزیین گذاشته باشد.

امام زاده اسحاق گرگان

امام زاده اسحاق گرگان

 


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.