• ۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۰۲:۲۵:۳۲
  • در طراحی و معماری باغ و پارک
  • توسط argan2
  • بازدید: 2214
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ ۲۰:۱۶:۴۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی

 

باغ‌ موزه‌ی هنر ایرانی در زمستان 1385 به‌ همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف نگهداری و نمایش آثار هنری در فضایی

آرامش بخش، گشایش یافت. این باغ با مساحت تقریبی یک هکتار در منطقه الهیه در شمال شهر تهران واقع شده است.


 

این باغ از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول بوده و با شیوه معماری خاص دوره خود در سال1310 (ه.ش) بنا شده است. این باغ که متعلق به همسرسپهبد امیر ابراهیمی بوده و به دلیل منطقه ساخت آن برای ییلاق و استفاده از
آب و هوای خنک آن در فصول گرم سال ساخته شده است.


 

موقعییت فعلی باغ در کوچه باغ های با صفای تجریش می باشد که با دیوارهای کاهگلی و عمارت آن با نمای آجری و دیوارهای قطور در متراژی کمتر از یک هکتار بنا شده است.

طرح اولیه باغ بجز درخت های کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامی آبراه، حوضچه، دیوارها و نرده های اطراف باغ از سال 1384 مرمت گردیده است.

در گذشته باغ در اختیار خانه سینما با فعالیت های جانبی آن بوده است که در حال حاضر با مرمت نهایی در سال 1385 تغییر کاربری داده و تبدیل به موزه گردیده است.


 

آثار هنری باغ‌ موزه را می‌توان به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد؛ دسته‌ی نخست ماکت آثار باستانی، میراث گران ‌بهای نیاکان‌مان به اضافه ‌ی آثار حجمی (چوب و فلز) برخی هنرمندان معاصر که به شکل دائمی امکان تماشای آن ها میسر است. دسته ‌ی دیگر آثار هنری قابل عرضه در فضای باغ، نگارخانه و دیواره‌ های باغ که در مدت محدودی در معرض مشاهده ‌ی علاقمندان قرار می‌ گیرد.


 

در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا کنون آثار بجای مانده به عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک باشد گردآوری شود. این مجموعه شامل ماکت هایی از ابنیه و اماکن تاریخی ایران، آثار حجمی اولین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی و همچنین آثار حجمی اعضای انجمن مجسمه سازان ایران می باشد.


 

ماکت های باغ موزه هنر ایرانی شامل آثار معماری قدیمی ایران چون سی وسه پل، چهل ستون، هشت بهشت اصفهان، شمس العماره تهران، قره کلیسای آذربایجان غربی، کاروان سرای مهیار، باغ فین کاشان، شوش دانیال، گنبد کاووس گرگان، نقش رستم مرودشت و برج آزادی و میلاد می باشد.


 

 

از دیگر آثار هنری باغ شامل: آثار حجمی و مجسمه هایی از برخی هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی در فضای سبز و در نگارخانه و دیوارها و حاشیه باغ با تابلوهایی زیبا که در مدت محدود در معرض دید شهروندان قرار می گیرد.




 





اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.