• ۱۳۹۶/۰۵/۰۶ ۰۰:۲۵:۰۷
  • در طراحی معماری و دکوراسیون هتل
  • توسط argan2
  • بازدید: 1098
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۱۱:۵۷:۱۸
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
اطلاعات معماری هتل - سری اول

اطلاعات معماری هتل - سری اول

تاریخچه هتل داری

ارگان معماری مینویسد: صنعت هتلداری نوین آغاز خود را به کشورهای اروپائی، به ویژه کشور سوئیس، مدیون است. این صنعت از ساختمان‌های کوچک و محقر، که برای گشودن آنها از کلید‌های چوبین استفاده می‌شد، شروع شد و در همین هتل‌های کوچک انواع خدمات و سرویس‌ها به مشتریان عرضه می‌گردید. دارندگان این گونه هتل‌ها، بیشتر طبقه ثروتمند و اشراف بودند. این مراکز هتل خوانده نمی‌شد و کلمه HOTEL حدوداً ازسال‌های ۱۷۶۰ میلادی برای نامیدن این مراکز به کار رفت. این واژه خود از کلمه HOSTEL مشتق شده است که در همان سال‌ها و در کشور انگلستان برای نامیدن این مراکز به کار می‌رفت. در کشور امریکا، مکان‌هائی که به این منظور اختصاص می‌یافت را با واژه Inn مشخص می‌کردند واژه Inn در زبان انگلیسی به مفهوم‌های کاروان‌سرا، مسافرخانه، میهمان‌خانه و گاه به معنی منزل به‌کار برده می‌شد و همراه با این کلمه و در مواردی مشابه از عبارت COFFEE HOUSE استفاده می‌شد.


رشد واقعی و تکامل این صنعت در آمریکا با گشایش (سیتی هتل) در نیویورک درسال ۱۷۹۴ آغاز شد و این نخستین ساختمانی بود که به ارائه خدمات مربوط به هتلداری اختصاص می‌یافت. فعالیت‌های این مرکز به ایجاد انگیزش و رقابت در میان شهرهای دیگر انجامید به طوری که سرمایه‌داران متعدد به این صنعت روی آوردند و هتل‌های چندی تأسیس کردند. در این هنگام بود که بر تعداد هتل‌ها افزوده شد، اما گسترش افسانه‌ای و شگفت‌آور این صنعت به سال‌های قرن بیستم برمی‌گردد. سال ۱۹۳۰ با رویدادی غم‌انگیز برای این حرفه همراه شد به طوری که چنان رکود سرد و سنگینی بر آن تحمیل شد که سرمایه داران اندکی امید به بهبود آن داشتند ولی آغاز جنگ جهانی دوم با عث شد که رونقی سریع و شگفت‌آور در این صنعت به وجود آید.


این همای سعادت در تمامی دوران جنگ و تا آغاز دهه ۱۹۵۰ بر بام همه مراکزی که هتل نامیده می‌شدند، در پرواز بود و رشد و شکوفائی آنها ادامه داشت، اما بحث مراکزی به نام (متل‌ها)، که فقط به آمریکای شمالی محدود می‌شد، با مقو له مذکور جدا بود. کارهای جمعی و گسترش سرمایه‌ها به منظور تأسیس هتل‌های زنجیره‌ای در همان سال‌ها شروع شد و این پدیده با عارضه‌ای نیز همراه می‌شد. بدین ترتیب که دارندگان هتل‌های کوچک‌تر خود را در مبارزه برای بقا با سرمایه‌داران بزرگ، ازبین رفته می‌دیدند. این صنعت در ابعاد و ملیت‌های مختلف توسعه می‌یافت و هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی می‌توانستند تخصص، تکنولوژی و بازاریابی را به خود اختصاص دهند که دارندگان هتل‌های کوچک و (منفرد) از این امتیاز بی‌بهره بودند و راهی نداشتند غیر از آنکه به هتل‌های زنجیره‌ای مانند شرایتون، هیلتون، هایت، هالیدی این، رامادا این و غیره بپیوندند.


- این هتل‌ها باجذب و شرکت دادن صاحبان هتل‌های منفرد، سرویس‌ها و خدماتی به شرح زیر برای آنها فراهم می‌کردند:

ـ شراکت:

منفردها در هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی شرکت داده می‌شدند و از مزایای این مشارکت برخوردار می‌گردیدند.


ـ زنجیره‌ای کردن:

هتل‌های کوچک متعلق به دارندگان آنها به عنوان نماینده یا بخشی از هتل‌های زنجیره‌ای معرفی می‌شدند.


ـ تعیین مدیریت:

مدیران مجرب و متخصص برای اداره هر چه بهتر هتل‌های کوچک ادغام شده، تعیین می‌شدند.


ـ بازاریابی:

شامل فروش مداوم و فعال، سودرسانی مداوم، آمیختگی و اشتراک در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حال و آینده، رزرو کردن اتاق‌ها و دیگر فعالیت‌های اقتصادی.

رونق و گسترش هتل‌های بزرگ روز‌افزون است به طوری که نمی‌توان برای آن پایانی متصور شد. نیاز‌های مراجعین، مسافران و میهمانان در همین هتل‌ها به کامل‌ترین صورتی برآورده شده و این خواسته‌ها بی‌انتهاست، هتل‌هائی که مدیران آنها بخواهند به زندگی اقتصادی و شکوفائی آن امید‌وار باشند، چاره‌ای ندارند غیر از آنکه انواع خدمات و سرویس‌های مورد نیاز میهمانان خود را درکامل‌ترین صورتی برآورده کرده و رضایت آنها را فراهم کنند.


ـ درچه زمانی هتل‌ها دارای اتاق‌ها و حمام خصوصی شدند؟

تا سال ۱۸۲۹، زمان افتتاح هتل Tremoht House در بوستون، هیچ هتلی که دارای اتاق‌های خصوصی باشد وجود نداشت. این نوآوری، یعنی قابلیت قفل شدن در اتاق‌های خواب، یک موفقیت بزرگ بود و استانداردهائی برای یک صنعت جدید و شکوفا وضع کرد. در قرن نوزدهم صنعت هتل‌سازی برای حفظ رقابت امکانات تکنولوژیکی جدید به‌ سرعت در کار خود تغییراتی، نظیر استفاده ازگاز طبیعی، آب لوله کشی، چراغ‌های الکتریکی، سیستم‌های صوتی پیام رسانی، مخابرات ( تلفن) آسانسورها و بالاخره سیستم حرارت مرکزی ایجاد کرد. این نوآوری‌ها در سال ۱۹۰۸ در هتل Statlier درBuffalo به اوج شکوفائی خود رسید، یعنی برای اولین مرتبه در یک هتل بزرگ تمامی اتاق خواب‌ها دارای حمام خصوصی شدند. صاحبان این هتل‌ها در آگهی‌های تبلیغاتی با کمال افتخار اعلام می‌داشتند: یک اتاق با حمام یک دلار و نیم.

از دیگر نوآوری‌های هتل Statlier می‌توان طرح پشت به پشت بودن حمام و دستشوئی‌ها به‌ خاطر مسائل اقتصادی، ویژگی‌های نظیر گردش آب در هر اتاق، آینه تمام قد، قرار دادن کلید چراق برق در آستانه در ورودی و بالای تخت خواب و تلفن، رادیو‌های توکار و Servidors را نام برد، مورد آخری که تأثیر فراوانی بر مشتریان گذاشت، قفسه‌ای کم عمق و به اندازه پوشاک میهمان بود که در داخل در اتاق خواب به گونه‌ای ساخته می‌شد تا تحویل البسه چرک و دریافت لباس شسته یا اتو کشیده میهمانان، آسان و بدون مزاحمت انجام شود



انواع هتل

متل تلفيقي است از دو واژه متل تلینی است از دو واژه

hotelو motol

و اساساً ماهيت بين راهي داشته و معمولاً خارج از شهرها قراردارد . در تعريف متل مي توان گفت که هتلي است که در آن مسافران مي توانند با خودروي شخصي وارد شده و حتي خودرو را مقابل درب اتاق خود پارک نمايند . يکي از مشخصه هاي اصلي متل ها عدم وجود لابي در آنهاست چرا که ميهمانان به مجرد وارد شدن به متل بدون نياز به پياده شدن کليد اتاق خود را از رسپشن دريافت نموده و مستقيماً به سمت اتاق خود رانندگي مي نمايند.در ادامه در ارگان معماری میخوانید


هتل پانسيون Hotel Pension:

درشهرواقع شده و تعدادي اتاق ، سالن غذاخوري ـ به اندازه اي که بتواند غذاي ساکنان اتاقها را تأمين نمايد ـ کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلويزيون درآن پيش بيني وآماده شده است. پانسيون معمولاً اتاق را به صورت ماهانه و يا سالانه اجاره داده و مشتريان ديگري را از خارج هتل براي صرف غذا نمي پذيرد . بر همين اساس معمولاً سالن غذاخوري پانسيون فقط به اندازه احتياج اتاق ها در نظرگرفته مي شود . درپانسيون ها مقرارت خاصي وجود دارد و مسافران مي بايست در ساعات معيّني براي صرف صبحانه ، نهار و شام سرميزحاضرشوند وتا ساعت مشخصي نيز درب ورودي پانسيون باز است.


ريزورت هتل Resort Hotel:

به هتل هايي اطلاق مي شود که معمولاً نزديک چشمه هاي مواد معدني و يا ساحل قرار دارند. (هتل هاي مخصوص استراحت )


هتل آپارتمان Apartment Hotel:

هتل مکانى است براى اقامت تا در آن از مسافر پذيرايى شود. حال اگر امکان پذيرايى در هتل کاهش يابد ، هتل آپارتمان شکل مي گيرد . در هتل آپارتمان ها وسايل آشپزى وجود دارد و نيازى به رستوران احساس نمى شود . اقامت در هتل آپارتمان بسيار شبيه به اجاره آپارتمان است با اين تفاوت که قرارداد اجاره اي وجود ندارد و مسافر هر وقت بخواهد مي تواند با هتل تسويه حساب نموده و آنجا را ترک نمايد . بر خلاف هتل ها که داراي شرايط سختي هستند هتل آپارتمانها داراي انعطاف پذيري بالائي بوده و انواع بسيار متفاوتي دارند . معمولاً شبيه هتل ها ساخته مي شوندو داراي تعداد زيادي آپارتمان مي باشند . دوره اقامت در آنها بسيار متفاوت بوده و از چند روز تا چند ماه متغير است .معمولاً قيمت آنها از هتل هاي هم رديف پايين تر است مسافريني که در آن اقامت مي گزينند آنرا به مثابه خانه خود انگاشته که موقتاً از محل اصلي زندگي آنها به دور است . بنابراين هرآنچه که در خانه فراهم است ممکن است در هتل آپارتمان نيز فراهم باشد



انواع هتلها بر حسب ستاره


هتل هاي 2 ستاره :

تميزي و راحتي و دکوراسيون منظم و هماهنگ از الزامات اين هتل ها مي باشد . ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضي و نه همه موارد زير مي باشد:

خانه داري بسيار خوب ، دکوراسيون جذاب و وجود تلويزيون رنگي در تمام اتاقها ، مبلمان با کيفيت، داراي رستوران با قابليت ارايه سرويس در هر وعده غذايي ، استخر شنا ، خدمات رساني به اتاق ها ، ورودي هتل با ظرفيت مناسب ، تخت هايي با اندازه معمولي و بزرگتر ، سرويس حمام خوب و زيبا ، قفسه هاي کافي ، امکانات تفريحي ، حوله و صابون با کيفيت بالا ، پرسنل آموزش ديده و لاندري و روم سرويس .


هتل هاي 3 ستاره :

در هتل سه ستاره خدمات به طور کامل ارايه مي گردد و به طور شايسته مديريت مي شود ، اين نوع هتل ها داراي چشم انداز زيبا و امکانات گسترده اند . ارائه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضي و نه همه موارد زير مي باشد :

نظافت و خانه داري و نگهداري عالي ، هال ورودي بزرگ با طراحي جذاب ، فضاي پذيرش فعال 24 ساعته ، اتاق هاي بزرگ و راحت ، بدون سر و صدا با نور کافي و فضاي نشيمن با دکوراسيون جذاب و گاهي نقاشي روي ديوار، مبلمان با کيفيت بالا ، سيستم مرکزي تهويه هوا و سيستم حرارتي ، اتاق هاي مفروش شده با کيفيت بالا و داراي تشک هاي عالي ، ترموستات کنترل درجه دما ، سرويس حمام زيبا که بعضي از آنها داراي وسايل آرايشي ، صابون وحوله با کيفيت عالي است ، داراي سوئيت اتاق لوکس ، محدوده زماني گسترده جهت سرويس دهي به اتاق ها ، وجود دو دستگاه تلفن در اتاق يکي کنار تخت و ديگري در حمام يا روي ميز ، استخر شنا در محوطه ساختمان يا نزديک آن ، خدمات بيدار کردن ، وجود بيش از يک رستوران با غذاي عالي ، امکانات تفريحي براي ميهمان از قبيل سونا ، گلف و . . . ارايه خدمات ويژشه از قبيل اتاق ملاقات ، پارک اتومبيل توسط مستخدم .


هتل هاي 4 ستاره :

اين هتلها نه تنها بايد کليه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه بايد از خود هويتي داشته باشند . تأمين راحتي و آسودگي ميهمانان هدف اصلي کارکنان مي باشد ، آنها آموزش ديده، کارآمد و آگاه و مؤدب مي باشند اين نوع هتل ها داراي امکانات متنوعي هستند . ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضي و نه همه موارد زير مي باشد :

خانه داري و نگهداري فوق العاده از هتل ، اتاق و فضاي سبز ، طراحي ساختمان بصورت خاص و جالب ، هال ورودي لوکس، مبلمان بسيار خوب ، فضاهاي عمومي ، آثار هنري ، کيفيت بالاي فرش و گل تازه ، چشم انداز محيط طبيعي و فوق العاده ، فضاي مناسب و دکوراسيون جذاب براي پذيرش ، رزوراسيون بسيار سريع و کارآمد ، کارکنان متعهد با يونيفرم ، وجود دربان ، مديريت متخصص ، تجهيزات عالي رستوران و غذاهاي متنوع ، خدمات رساني عالي به اتاقها ، وجود اتاقهاي بزرگ با نور کافي و مبل مناسب و زيبا ، داراي تلويزيون و دکوراسيون عالي و تزئين شده با کارهاي هنري ، دو تلفن يکي در کنار تخت و ديگري روي ميز ، داراي تشک راحت و پتوي اضافه و تخت هاي بزرگ و معمولي، سرويس دهي بصورت دو مرتبه در روز به اتاق ها ، حمام بسيار تميز با صابون وسايل آرايش و حوله ، جعبه کمک هاي اوليه ، آيينه مناسب جهت اصلاح و آرايش، سيستم خشک کن دست ، در اختيار قرار دادن لباسهاي راحت به ميهمانان ، سيستم روشنايي هوشمند در حمام و اتاق خواب و ساير امکانات مثل حمل و نقل ، روزنامه رايگان و ...


هتل هاي 5 ستاره:

اين نوع هتل ها در رديف اول قرار دارند . قوانين واستاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کيفيت آن همواره بايد ثابت نگه داشته بشود . ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضي و نه همه موارد زير مي باشد :

معماري و دکوراسيون زيبا و منحصر به فرد ، نگه داري و خانه داري منحصر به فرد و مستمر ، داراي بيش از 100 اتاق ، هال ورودي ، اتاق مهمان ، فضاي عمومي تزئين شده با کارهاي هنري ، مفروش شده با کيفيت بالا ، لابي بسيار زيبا ، دفتر پذيرش بسيار منظم در فضاي کافي و آرام ، داراي نگهبان و سرويس 24 ساعته ، پرسنل آموزش ديده و متعهد ، تزئين اتاقها با استفاده از اشياء عتيقه ، داراي 3 تلفن ( کنار تخت ، روي ميز و داخل حمام ) ، تميز کردن اتاق بصورت دو مرتبه در روز ، سرويس حمام زيبا و مدرن ، داراي رستوران عالي و غذاهاي متنوع و سرويس غذا دهي ، امکانات رستوران جذاب ، سرويس حمل و نقل ، مغازه و فروشگاه پوشاک ، يخچال در داخل اتاقها با انواع نوشيدني .


کارکنان در هتل 5 ستاره : بسيار مرتب و يونيفرم پوشيده با لباسهاي شيک ، مؤدب وآگاه و کارآمد و روابط عمومي خوب ، نسبت به رفع نيازهاي مهمانان متعهد هستند و بسيارعالي سرويس مي دهند . داراي مدير حرفه اي و متخصص ، سازگاري و هماهنگي سرويس ها ، تداوم نگهدارى وخانه داري بي عيب و نقص اجزاء اصلي و اساسي براي حفظ درجه 5 ستاره مي باشند .


نکته مهم : نکته مهم درباره ستاره هتل ها و هتل آپارتمان ها اينست که « هتل ها را از يک تا 5 ستاره طبقه بندي مي نمايند در حالي که مهمانپذير ها، مهمانسراها و هتل آپارتمان ها را از يک تا 3 ستاره طبقه بندي مي نمايند . به تعبيرى ديگر هتل آپارتمان 3 ستاره با هتل 5 ستاره برابرى مى کند و اين دو نوع از مراکز اقامتى از نظر کيفيت و خدمات دهى در گروه خودشان بهترين هستند.»


انواع هتل:

هتل تجارتى Commercial Hotel

هتل حومه شهر Sub-urban Hotel

هتل شهرى Urban Hotel

هتل با فضاى بازميانى Atrium Hotel

هتل بزرگ
Meca Hotel

هتل گرد همايى
Convention Hotel

هتل فرودگاه Air port Hotel

هتل مسکونى براى مهمانانى که اقامت طولانى دارند Lodging Type Hotel

هتل بازيهاى شبانه Night Clup Hotel

هتل سوپر لوکس Super Lux Hotel

هتل تمام سوئيت Suite Hotel

هتل باسوئيت هاى يک طبقه هاى پراکنده BungalowSuite Hotel

متل بين راهى Motel

متل متوسط ميان راه Motor inn

هتل ارزان قيمت Budget inn

هتل تفريحى Resort Hotel

هتل آپارتمان Apartment Hotel

هتل مالکيت زمانى مشترک Time Sharing Hotel

هتل مالکيت مشترک Condominium Hotel

پانسيون Boarding House

مهمانسرا Guest House

مسافر خانه، استراحتگاه Hostel

خوابگاه Dormitory

هتل کازينو Hotel Cazino

انواع اتاق هاي موجود در هتلها

سوئيت اداري Office Suite

سوئيت کنفرانس Conference Suite

سوئيت کوچک Mini Suite

سوئيت معمولي Junior Suite

سوئيت دو لوکس Deluxe Suite

سوئيت دوبلکس Doublex Suite

سوئيت مسافرين مهم Vip Suite

سوئت مجلل Imperial Suite

سوئت محصور Pent house Suite

سوئت ماه عسل Fiesta Suite

سوئيت ماه عسل (براي اقامت ) Dolcevita Suite

سوئيت يک نفره Single Suite

کابانا Cabana

استوديو Studio

آپارتمان Apartement

بنگلو
Bungalow

اتاق هاي دور
Remote Function

اتاق هاي تو در تو Connected Room

اتاق با بالکن Balcony Room

اتاق با استخر خصوصي Room With Private Pool

اتاق ضيافت Banquet Room

اتاق خانواده Family Room

واحد هاي فاميلي Family Units

اتاق معمولي با حمام Room With Bath

اتاق با چشم انداز جنگل
Woods View Room

اتاق معمولي بدون حمام Room Without Bath

اتاق نشيمن يا سالن پذيرايي Parlor



انواع اتاق

اتاق يک نفره : اتاق يک نفره که سينگل ناميده مي شود . داراي يک تخت مي باشد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده مي شود

اتاق یک نفره: دارای یک تخت می باشد و اختصارا با علامت SGH نشان

اتاق دو نفره : اتاق دو نفره که دبل يا توئين ناميده مي شود . دبل يعني اتاقي که يک تخت دو نفره به هم چسبيده دارد و توئين اتاقي است که دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده مي شود .

اتاق سه نفره : اتاق سه نفره که تريپل ناميده مي شود . داراي 3 تخت تک نفره و يا يک تخت تک نفره و يک تخت دونفره به هم چسبيده مي باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده مي شود .



سوئيت Suite: به اتاقي گفته مي شود که قسمت جلوي آن مختص پذيرايي و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضي از هتل ها قسمت پذيرايي در پايين و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد ( دوبلکس ) البته مي توان در سوئيت يک آشپزخانه کوچک نيز داير نمود .

آپارتمان Apartment :عبارت است ازيک هال و پذيرايي با يک ، دو و يا سه اتاق خواب که هر کدام داراي دو تخت است . در صورتي که دواتاقه باشد، معمولاً يک اتاق ( دبل ) يک تخت دو نفره و اتاق ديگر توئين، دو تخت يک نفره خواهد داشت .هر آپارتمان يک حمام مشترک دارد و يک آشپزخانه کوچک.معمولاً در قسمت پذيرايي به تعدادکافي صندلي يا مبل راحتي وجود دارد.

استوديو Studio : به اتاقهايي گفته مي شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذيرايي ديده مي شود ولي در صورتي که مبلها يا کاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حکم اتاق خواب را خواهد يافت، از اين رو روزها اتاق پذيرايي و شبها اتاق خواب است .البته کاناپه ها طوري ساخته شده اند که مي توان بالش و پتو و ملحفه را داخل آن جاي داد. اتاق استوديو حمام نيز دارد، استوديو مي تواند آشپزخانه کوچکي نيز داشته باشد.

کانکتد روم Connected Room : دو اتاق تودرتو را مي گويند، هر دو اتاق به راهرو اصلي هتل راه دارد و هر کدام به تنهايي يک اتاق کامل است و حمام جداگانه اي هم دارد، اين دو اتاق به وسيله يک در از وسط به هم متصل است. چنانچه يک خانواده چهار نفره ، چنين اتاقي را درخواست نمايد ، بچه ها در يک اتاق و پدر و مادر در اتاق ديگر اقامت خواهند نمود ، بدون اين که درب راهرو اصلي را باز کنند، دو اتاق از درب وسط مي توانند با هم در ارتباط باشند.با ارگان معماری همراه باشید

کابانا Cabana :اتاقي است هم کف، که پنجره آن به محوطه اي باز مي شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنين اتاقي مي تواند براي تعويض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نمايد .

فيستا سوئيت Fiesta Suite : اين نوع سوئيت ها معمولاً در هتل هائي قرار دارند که داراي سالن عروسي است و پس از پايان مجلس عروسي ، براي استراحت و خواب در اختيار عروس و داماد قرار مي گيرد . معمولاً مخارج اين سوئيت قبلاً جزو هزينه هاي مجلس عروسي منظور گرديده و حساب جداگانه اي ندارد .

اتاقهاي ديگري هم در هتلها و متلها وجود دارند که بنا به علاقه وتمايل مسافران دراختيار آنان گذاشته مي شود که عناوين آنها در جدول "انواع اتاق " آورده شده است .



انواع تخت در هتل

تخت سالن پذيرايى- کاناپه قابل تبديل به تخت
Bed- parlor

کاناپه تبديل به تخت Bed-Studio=Convertible Sofa

کاناپه تبديل به تختخواب Convertible Couch

مبل تختخوابشو Sleeping Couch

تخت ديوارى Folding-up bed

تخت تاشو Roll-A-Way-Bed

يک تخت يکنفره Single

 

دو تخت جداى تکنفره Twin

يک تخت دونفره Double

يک تخت دونفره و دو تخت تکنفره Twin Double

تخت دونفره بزرگ Queen Size

تخت بزرگ King Size

تخت دوبل دوبله Double- Double Bed

تخت با تشک آبى Water Bed

تخت دو طبقه Bunk Beds

انواع تخت هاي موجود در اتاق هاي هتل در جدول "انواع تخت " آورده شده است ليکن در اينجا لازم است مسافرين با تخت اضافه و تخت بچه بيشتر آشنا گردند .

اکسترا بد Extra Bed ـ تختخواب تاشو


چون تعداد افراد بعضى از خانواده ها زياد و بيش از تعداد تختخوابهاى اتاق است، ناچار استفاده از تخت اضافى ناگزير خواهد بود . تختخوابهاى اضافى را اکسترابد مى نامند. اين تختها در طبقات هتل وجود دارد و براساس فرمى که رسپشن به خانه دارى مى دهد، در اختيار اتاقها گذاشته مى شود. اين تختها از نوع تاشو مى باشند و علت اين که بايستى طى صدور فرمى تحويل شود اين است که بابت تخت اضافى، وجه اضافى از مسافر دريافت مى شود که به حساب اتاق منظور مى گردد. از اين فرم نسخه اى نيز به کشير (صندوق ) مى رود تا وجه تخت اضافى به حساب اتاق نوشته شود .


تختخواب بچه

مسافرينى که بچه همراه مى آورند، معمولاً نياز به تختخواب بچه دارند، زيرا تختخوابهاى مسافرين براى بچه مناسب نيست و احتمال دارد بچه از روى تختهاى معمولى و مخصوص بزرگسالان به زمين بيافتد . اين نوع تختها هم طى فرمى که قبلاً اشاره شد به اتاق ، اضافه مى شود و وجه اضافى نيز به حساب منظور مى گردد. تختخواب بچه ،رو تشکى مشمع نيز دارد که مانع از رسيدن رطوبت از بچه به تشک مى شود.


انواع سرويس در هتل ها

O.R) Only Room): يعني اتاق جهت اقامت بدون هيچگونه وعده غذائي.

B.B) Bed & Breakfast): يعني اتاق جهت اقامت همراه با يک وعده صبحانه در روز.

H.B) Half Board): يعني اتاق جهت اقامت همراه با يک وعده صبحانه و يک وعده نهار يا شام. مثلاً سرويس H.Bدر دبي معمولاً به يک وعده صبحانه و يک وعده نهار اطلاق گرديده در حالي که همان سرويس در ترکيه (منطقه آنتاليا و منطقه درياي اژه) به يک وعده صبحانه و يک وعده شام اطلاق مي گردد.

F.B) Full Board): يعني اتاق جهت اقامت همراه با يک وعده صبحانه ، يک وعده ناهار و يک وعده شام. در بعضي از هتل ها اين سرويس بصورت سرويس Full board plus يعني اتاق جهت اقامت همراه با يک وعده صبحانه ، يک وعده ناهار ، يک وعده شام و نوشيدني ها هنگام صرف ناهار و شام ارائه مي گردد .

ALL َAll Inclusive: يعني اتاق جهت اقامت همراه با تمام وعده هاي غذائي شامل صبحانه ، ناهار ، عصرانه و شام و نوشيدني هاي رايگان . اين سرويس معمولاً در هتل هاي واقع شده در شهرهاي ساحلي نظير کوش آداسي ، بودروم ، مارماريس ، آنتاليا و . . . ارائه مي گردد و بسته به نوع نوشيدني ارائه شده مثلاً توليد داخل يا خارج کشور و اينکه در چه ساعاتي از شبانه روز ارائه مي گردد داراي واژه هاي متفاوتي است نظيرUltra All Inclusive و Maximum All Inclusive. در بعضي از هتل هائي که چنين سرويسي ارائه مي گردد استفاده رايگان از ورزشهاي آبي از قبيل جت اسکي ، اسکي روي آب ، غواصي ، ماساژ و . . . براي يکبار در طول اقامت جزئي از سرويس مي باشد .



اصطلاحات مربوط به سن مسافر


بزرگسال
Adult : به افراد بيش از 12 سال اطلاق مي گردد و با علامت اختصاري ADL نشان داده مي شود .

اطفال 2-6 سال Child: کودکاني هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمي يابد و با علامت اختصاري CHD2-6 نشان داده مي شود .

اطفال 6-12 سال Child: کودکاني هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت از نوع سفري اختصاص مي يابد و با علامت اختصاري CHD6-12 نشان داده مي شود .

نوزاد Infant: به کودکان زير دوسال اطلاق مي گردد که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمي يابد و با علامت اختصاري INF نشان داده مي شود


ارگان معماری دنیای اطلاعات معماری

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.