• ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ ۰۰:۵۹:۰۰
  • در معماری و طراحی داخلی خانه
  • توسط argan2
  • بازدید: 1339
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۱ ۱۹:۱۷:۵۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
خانه تاگندات

خانه تاگندات

خانه تاگندات

به گزارش ارگان معماری: گرت تاگندات؛ یک روشنفکر و دنباله رو مارتین هایدگر فیلسوف بود و سادگی مطلق خانه را مایه وقار آن می دانست؛ به گفته او "من همیشه یک خانه مدرن همراه با فضاهای وسیع و فرم های ساده و واضح خواسته ام".

خانه تاگندات

ویلا تاگندات اثر لودویگ میس ون در روهه، در شهر برنو کشور جمهوری چک واقع شده است. این خانه در پلان و مقطع، کمی پیچیده است. قلب خانه، نشیمن اصلی آن واقع در طبقه میانی است و هر عنصر دیگری در آن زائد می نماید. در این اتاق هیچ تغییراتی در ارتفاع و ترازها وجود ندارد؛ تنها گستره ای ساده از لینولیوم (نوعی مشمع کف اتاق) سفید در تطابق با سقف مسطح گچ کاری شده ای به چشم می خورد.

خانه تاگندات

این فضا در قسمت های جنوبی و شرقی توسط دیوارهای شیشه ای مستقیم و یا با دید داخل این شیشه ها تعریف شده است. اولی یک دید وسیع بر فراز باغ قصر اسپیلبرگ واقع در تپه مقابل و دومی تصویری نزدیکتر از گیاهان خانگی در یک باغ زمستانی باریک می باشد. بنابراین اتاق نه با تصاویری از طبیعت بلکه با خود طبیعت زینت یافته است.

خانه تاگندات

خانه در قسمت های شمالی و غربی، با عقب نشینی ها و شاه نشین هایی که کاربردهای مختلفی را تعریف می کنند، پیچیده تر شده است: یک عرصه ورودی، یک اتاق مطالعه، یک کتابخانه و فضایی برای پیانویی بزرگ. دو قسمت از دیوارهای شیشه ای رو به جنوب، هر یک به عرض پنج متر، می توانند توسط موتورهای الکتریکی در کف زمین فرو روند. بازشوها دقیقا به موازات صفحات چوبی و رنگارنگ قرار دارند؛ بنابراین آنچه در پلان شبیه  فضایی انعطاف پذیر است در واقعیت بطور هوشیارانه ای به دو ناحیه مختلف توسط ستون ها، صفحات، مبلمان و قاب های پنجره ای تقسیم شده است که به طور متقارنی آرایش یافته اند.

خانه تاگندات

هنگامی که خانه ساخته شد، یک درخت بید مجنون بزرگ در نزدیکی این پلکان و دقیقا مقابل فضای ناهارخوری قرار داشت؛ اکنون این درخت وجود ندارد اما در پلانهای اصلی نشان داده شده و بدون شک قسمتی از طراحی بوده است؛ یعنی محور طبیعی جاندار کل ترکیب بندی. هم اکنون از خانه تاگندات به عنوان یک بنای یاد بود تاریخی و موزه حفاظت می شود.

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.