• ۱۳۹۵/۰۵/۲۲ ۱۴:۵۹:۴۶
  • در آثار تاریخی ایران
  • توسط argan2
  • بازدید: 2258
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۱۹:۳۳:۰۳
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
میدان حسن آباد

میدان حسن آباد

 

میدان حسن آباد

ارگان معماری مینویسد: میدان حسن آباد و ساختمان های اطراف آن طی 10 سال‌، بین سال های 1303-1313 ه.ق، ساخته شد. حسن آباد را میرزا یوسف آشتیانی‌، صدراعظم ناصرالدین شاه، بنا کرد و نام پسرش میرزا حسن مستوفی الممالک را بر آن گذاشت‌. میدان را کریم آقا بوذر جمهری، با ویران کردن خانه ها و مغازه های چهار طرف، توسعه داد و بعدها هشت گنبد در هشت قسمت میدان بنا کرد.

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد

در سال 1345 ه.ق، یکی از گنبدها به منظور ساختن بانک ملی تخریب شد و میدان هشت گنبدان به هفت گنبدان تبدیل گردید. این گنبد هم اکنون بازسازی شده است‌. میدان حسن آباد تهران را چندین بار، سازمان میراث فرهنگی، مرمت و بازسازی کرده و این سازمان قصد دارد تا به شکل گذشته اطراف میدان را بازسازی و حفظ کند. کمی بالاتر از میدان در سمت غربی اولین ایستگاه آتش نشانی تهران است که بر روی گورستان قدیمی تهران ساخته شده است‌. این میدان به سبک معماری عصر رنسانس و با اقتباس از پلادیو، معمار معروف عصر رنسانس ایتالیا، بنا گردیده. چهار ساختمان میدان حسن آباد قرینه یکد‌یگرند و به گونه ای منحنی در چهار گوشه میدان قرار گرفته اند.

میدان حسن آباد

این میدان اکنون بورس کاموا و نخ های بافتنی و همچنین در جنوب بورس سیسمونی نوزاد است‌. قسمت شمالی میدان هم مرکز فروش مبلمان اداری و لوازم چوبی منزل است‌. میدان حسن آباد از میدان های تاریخی و جزء بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است.

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد

ساختمان های چهار طرف میدان کار قلیچ باقلیان است و مهندس محاسب آن، معمار برجسته ارمنی لئون تادوسیان بوده. به تازگی ساختمان های دور تا دور میدان که در وضع بدی به سر می بردند مرمت شده و این میدان شکوه نخستینش را تا اندازه ای بازیافته است. ساختمان های قدیمی بخش جنوب شرقی میدان که شبیه سازه های سه سوی دیگر میدان بوده اند در دوره ای تخریب شده و ساختمانی با نمای نوین تمام شیشه ای به جای آن ساخته شده است. این ساختمان متعلق به بانک ملی ایران است. به تازگی در پی بازسازی بناهای این میدان در جلوی ساختمان نوین بانک، سازه ای نمایشی شبیه سازه های قرینه ای که در طرفین دیگر وجود دارند ساخته شده است تا تمامیت فضای شهری میدان تا حدی بازگردد.

میدان حسن آباد

در طی بازسازی این میدان تاریخی، تمام خیابانهایی که به میدان وارد می‌شده اند، سنگفرش شده و گذر خودروها از آن ممنوع گردیده است و عبور و مرور خودروها تنها از طریق زیرگذر شمال به جنوب آن که خیابان حافظ را به خیابان وحدت اسلامی متصل می کند، انجام می گیرد. میدان حسن آباد امروزه با یک ایستگاه مترو با بقیه نقاط شهر ارتباط دارد.

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.