• ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۹:۱۸:۴۶
  • در سبک معماری گوتیک
  • توسط argan2
  • بازدید: 2784
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ۲۱:۰۸:۲۲
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
گوتیک در ایتالیا

گوتیک در ایتالیا

گوتیک در ایتالیا

شیوه گوتیک در ایتالیا صورتی کاملاً متمایز از معماری بقیه اروپا به خود گرفت. از همان اواخر قرن دوازدهم، دیرهای سیسترسی در شمال و مرکز ایتالیا بر پا شدند. این در حالی بود که نقشه ی اصلی آنها، مستقیماًاز دیرها ساخته شده به دست رهبانان در فرانسه پیروی می کرد. یکی از ممتازترین آنها، کلیسای دیر فوسانووا واقع در حدود هشتاد کیلومتری جنوب رم است، که به سال 1208 میلادی تقدس یافت. نقشه ی ساختمانی کلیسا نوع ساده شده ای است از نقشه ی کلیسای سالزبوری، و داخل تناسب خوش بنا شباهت زیادی با عموم دیرهای سیستری آن زمان دارد. برج های نما حذف گردیده اند و فقط برجی بر محل تقاطع بازویی و شبستان بر پا شده است تا با آرمان زهد و سادگی فرقه ی سیسترسیان سازگار باشد. طاق های متقاطع با آنکه بر هلال های تیزه دار استوار شده اند، و رگه های مورب (دوگوش) ندارند. پنجره ها کوچک است و جزئیات معماری سهم بزرگی از همان صلابت و استحکام رومانسکی را در خود حفظ کرده است.


 

کلیسای جامع میلان (به ایتالیایی: Duomo di Milano) (دوئومو میلان) نام کلیسای جامع شهر میلان واقع در میدان دلدوئومواست.

این کلیسا دومین کلیسای بزرگ جهان (بعد از سن پیترز روم) است از سال ۱۳۸۶ تا ۱۸۰۵ میلادی ساختمان و تکمیل بنای آن انجام گرفته است نزدیک به ۱۴۶ متر (۴۸۶ پا) ارتفاع دارد، بر بالای ستون‌های مرمری آن که متجاوز از ۴۰ عدد می‌باشند مجسمه‌های مرمرینی از حواریون عیسی حجاری گردیده اند.

این کلیسا که ساخت آن پنج سده به درازا کشید، هم‌اکنون چهارمین کلیسای بزرگ دنیاست. در جای کنونی کلیسا، قصری بزرگ از زمان امپراتوری روم قرار داشت که پس از یک آتش‌سوزی در سال ۴۵۴ خورشیدی (برابر ۱۰۷۵) میلادی بی‌کاربرد ماند تا اینکه ساخت کلیسا در سال ۷۶۵ خ (برابر ۱۳۸۶ م) آغاز شد.

نمایی از بام کلیسا

 

ساخت این کلیسا در ۱۶ آبان ۷۶۵ خ (برابر ۲۰ می ۱۸۰۵ م) به دستور ناپلئون بوناپارت پایان یافت و وی در آتجا بعنوان پادشاه ایتالیا تاجگذاری کرد. ازین‌رو تندیس بزرگی از ناپلئون در روبروی این کلیسا در میدان ساخته شده است.

درازای بنا ۱۵۷ متر، پهنا ۹۲ متر، بلندای درونی ۴۵ (سوم در جهان)و بیرونی ۵/۶۵ متر و بلندترین تقطه آن تندیسی نمادین از مریم به نام مادونینا و بلندای ۵/۱۰۶ متر است. ساختمانش از آجر و نمای آن از مرمر است.


نمای جلوی این کلیسا بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ بازسازی شد و هم‌اکنون دیگر بخش‌های نمای آن در حال بازسازی است. بازدید این کلیسا همه‌روزه زایگان است و برای رفتن به
بام آن در سال ۲۰۱۰ می‌بایستی هزینه ۵ یورو از طریق پله و ۸ یورو با بالابر پرداخته شود





کلیسای جامع دوئوموی فلورانس

 

کلیسای جامع دوئوموی فلورانس، نمونه کلاسیک کلیاسهای جامع گوتیک ایتالیاست. ساخت این کلیسای جامع در سال 1296 میلادی به دست آرنولفودی کامبیو آغاز شد که جزء اولین مجسمه سازان فلورانسی بود. بر خلاف تصور عموم که این بنا را به عنوان دوئوموی آرنولفو می شناسند. بخش اعظم این کلیسای جامع پس از سال 1357 میلادی بر اساس طرح جدید فرانچسکو تالنتی ساخته شد.


 

کلیسای جامع میلان بزرگترین کلیسای گوتیک ساخته شده در ایتالیاست. ساختمان کلیسای جامع میلان در سال 1386 میلادی آغاز گردید. نقشه ی اصلی آن مدت ها مورد مناقشه ای بزرگ در میان معماران محلی و خبرگانی بود که از فرانسه و آلمان به مشاوره دعوت شده بود. حاصل کار آنها را متأسفانه نمی توان ترکیبی اصل از سنت های شمالی و جنوبی دانست. بلکه برعکس، باید آن را ترکیبی ناهنجار- گرچه جاه طلبانه - و سنگین شده در زیر بار تزئیناتی به شیوه ی گوتیک متأخر بر شمرد.

 


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.