• ۱۳۹۶/۱۱/۱۳ ۱۹:۱۴:۴۵
  • در نمای eps
  • توسط argan2
  • بازدید: 1363
  • اخرین ویرایش: -/-
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
پلی استایرن اکسترود شده و XPS

پلی استایرن اکسترود شده و XPS



پلی استایرن که به آنها یونولیت نیز می گویند، از پلیمرهای استایرول یا استایرن ساخته می شود. پلی استایرن به دوسته پلی استایرن منبسط شده (Expanded Polystyrene – EPS) و پلی استایرن اکسترود شده (Extruded Polystyrene – XPS) تقسیم بندی می شوند.

پلی استایرن یا یونولیت، کاربردهای بسیار متنوعی دارد و یکی از شناخته شده ترین مواد پلاستیکی در ساخت اقلام پلاستیکی است


مزایای پلی استایرن

       مقاومت بسیار خوب در مقابل نفوذ رطوبت و جذب آب بسیار کم

        وزن کم و نسبت استحکام به وزن بسیار عالی

          پایداری بالا

       قابلیت جذب ضربه بسیار خوب

 هزینه مناسب در کاربردهای مسکونی و صنعتی

غیر سمی

 مقاوم در مقابل آلودگی های میکروبی و قارچی، روغن ها و حلال ها



تولید پلی استایرن منبسط شده (EPS)

:تولید پلی استایرن در ۵ مرحله صورت می گیرد

1-مرحله قبل از انبساط

: در این مرحله دانه های پلی ا ستایرن به طور مستقیم با بخار در معرض حرارت با بخار خواهند بود. به این ترتیب دانه های پلی استایرن، بدون ایجاد هیچ گونه اتصالی به هم، بزرگ تر می شوند. 

2- تهویه:
پس از عملیات بخاردهی و بزرگ شدن، دانه های پلی استایرن حاوی بخار آب و گاز پنتان خواهند بود. در گذاشتن دانه های بخار دیده در جریان هوای آزاد، هوا به آرامی به درون دانه ها نفوذ کرده و جای بخار و پنتان را می گیرد.


3- قالب گیری: 

پس از مرحله دو، دانه های پلی استایرن به درون قالب مورد نظر ریخته می شوند. قالب به صورت شکل نهایی مورد نظر طراحی شده است مانند اسلب. دانه ها مجداد در معرض بخار قرار می گیرند و منبسط می شوند. با تحت فشار قراردادن دانه ها و انبساط آنها و حرارت گرفته شده از بخار، دانه های پلی استایرن با دانه های مجاور خود اتصال برقرار می کنند و به هم جوش می خورند و محصول همگنی را بوجود می­آورند.


4-شکل دهی:

پس از یک مرحله کوتاه خنک سازی و تهویه، بلوک پلی استایرن ساخته شده از قالب خارج شده و به شکل نهایی مورد نظر بریده می شود. عمل برش با استفاه از سیم داغ انجام می گردد.

فوم پلی استایرن به طور طبیعی سفید رنگ است ولی می توان با اضافه کردن افزودنی هایی به ترکیب شیمیایی یا ریزدانه های رنگی، رنگ آن را در طی فرآیند تغییر داد.تحریریه معماری ارگان



تولید عایق پلی استیارن اکسترود شده (XPS)
در تولید پلی استایرن اکسترود شده، دانه های پلی استایرن ذوب شده و به طور پیوسته به درون یک قالب اکسترود تحت فشار، تزریق می شوند. در حین فرآید اکسترود، گاز منبسط کننده به درون مذاب پلی استایرن تزریق می شود و پس از خروج از دهانه قالب، به علت اختلاف فشار پدید آمده، منبسط شده و فوم پلی استایرن را به صورت فومی سلولی و همگن، تشکیل میدهد. یکی از رایج ترین گازهای منبسط کننده CO2 است.


پس از گذشتن از دهانه قالب اکسترود، فوم منبسط شده و وارد یک ناحیه خنک کننده می شود. پس از سرد شدن، لبه های فوم با سیم داغ بریده شده و فوم به شکل بلوک موردنظر در می آید. با تغییر پارامترهای فرآیند می توان به XPS با مشخصات مختلف و چگالی های متغیر با دامنه بسیار وسیع و استحکام فشاری متفاوت دست یافت.


از منوی محصولات دیدن فرمائید
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.