• ۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۰۰:۴۰:۰۰
  • در طراحی مجتمع فرهنگی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1256
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ۲۰:۱۱:۰۰
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
مجتمع فرهنگی گتی

مجتمع فرهنگی گتی

مجتمع فرهنگی گتی

به گزارش ارگان معماری:مجتمع فرهنگی گتی، نمونه ای موفق از معماری سفید "ریچارد مه یر" می باشد که، بخش عمده ای از فعالیت حرفه ای خود را در تببین اصول آن سپری نمود.

مه یر پس از آغاز به کار حرفه ای، خیلی زود در سال 1984 موفق به کسب جایزه پرایتز گردید و در مدت زمان اندکی توانست معماری خود را با احجام اقلیدسی و نماهای تخت و سفید در عرصه بین المللی مطرح نماید. دغدغه اصلی او خلق فضا با دست بردن و بازی با حجم، سطح، شکل و نورپردازی است، به نحوی که فضای خلق شده دارای نظمی منطبق با معیارهای انسانی مخاطبین باشد.

مجتمع فرهنگی گتی با هزینه  733 میلیون دلار، در لس آنجلس آمریکا ساخته شد. ترکیب بنا با توپوگرافی اطراف و ایجاد باغ های پلکانی همراه با مصالحی سفید، چشم اندازی خیال انگیز را در مقابل دیدگان بازدیدکنندگان قرار می دهد. جنوب و غرب سایت را اقیانوس آرام احاطه کرده و کوه های سانتامونیکا از سمت شمال با سایت پروژه همسایه است که شامل انبوه ساختمان های به هم پیوسته و باغ های وسیع می باشد.

مجتمع فرهنگی گتی سالانه پذیرای 1.3 میلیون بازدیدکننده است، این آمار آن را در زمره پر مخاطب ترین بناهای فرهنگی آمریکا قرار می دهد. این بنا که "آکروپولیس مدرن" خوانده می شود یکی از دو شعبه موزه "پل گتی" به شمار می رود که مشخصا به نمایش نقاشی، طراحی، مجسمه و کتب مربوط به اروپای پیش از قرن بیستم اختصاص دارد. در ضمن این مرکز، 6 حوزه دیگر نیز دارد: انیستیتو تحقیقاتی گتی با فرمی دایره ای شکل، انیستیتو حفاظت از آثار باستانی و منابع طبیعی، بنیاد گتی و بخش اداری در قالب سه ساختمان. به علاوه این مرکز شامل؛ کافه تریا، تالار کنفرانس با گنجایش 450 نفر، رستورانی 3 طبقه با ظرفیت 650 نفر و کتابخانه با 9 میلیون جلد کتاب و 2 میلیون عکس هنری می باشد.


مجتمع فرهنگی گتی

بازدیدکنندگان در بدو ورود به مجموعه از ایستگاه تله کابین که در پلازای ورودی و میان ساختمان های اداری و ورودی موزه قرار دارد به سایت وارد می شوند. نور طبیعی از مهم ترین عناصر معماری مرکز فرهنگی گتی است و دیوارهای خارجی شیشه ای، اجازه ورود نور خورشید را به فضای درونی می دهند.

همچنین پلکانی مخاطبان را از رستوران به باغ مرکزی مجموعه می رساند، حیاط موزه دارای کانال آب خطی است که به چشمه ای دایره ای می انجامد. این حوض دایره ای شکل با المان هایی از سنگ طبیعی که از درون آن ها آب می جوشد، ساخته شده است. بخش جنوبی و غربی در امتداد ساختمان موزه و در انتهای این مسیر باغ کاکتوس قرار دارد.  در ضمن کاربرد 1.2 میلیون متر مربع سنگ تراورتن سفید به دلیل دوام، استحکام و سادگی از خصوصیات قابل توجه این پروژه است. این بنا اولین ساختمان با استاندارد LEED (مدیریت انرژی و طراحی سازگار با محیط زیست) در آمریکا است.


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.