• ۱۳۹۵/۱۰/۰۴ ۰۰:۵۹:۰۰
  • در طراحی مجتمع فرهنگی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1905
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ۱۷:۲۱:۳۲
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
مرکز فرهنگی ژان ماری تی جی بائو

مرکز فرهنگی ژان ماری تی جی بائو

مجتمع فرهنگی

به گزارش ارگان معماری:سایت تماشایی پروژه "مرکز فرهنگی ژان ماری تی جی بائو" در مکانی میان دریا و مرداب واقع شده که دارای پس زمینه ای کوهستانی است. به گفته "رنزو پیانو" معمار این مرکز فرهنگی، زیبایی پوشش گیاهی و توپوگرافی خاص جزیره دورافتاده "نیوکالدونیا" در کرانه های خاوری استرالیا، منبع اصلی الهام وی در طرح پروژه بوده است.

مرکز فرهنگی ژان ماری تی جی بائو، با طبیعت مانوس است و مطابق با اصول معماری پایدار و طراحی اکولوژیک که طبیعت را به عنوان تاثیرگذارترین الگو در طراحی می داند، ساخته شده است.

مرکز فرهنگی ژان ماری

این مرکز شامل 10 برج ساخته شده از چوب درختان صنوبر در هیاتی مشابه کلبه های بومی منطقه است که شاخصه اصلی این مجتمع می باشد. توده ساختمان به 3 بخش مختلف تقسیم می شود که 2 بخش آن شامل سه برج و بخش دیگر از 4 برج تشکیل شده است، حدفاصل بخش های ذکر شده که به تعبیری کیفیت فضایی مشابه دهکده های نیوکالدونیا دارند، باغ هایی سرسبز می باشد، سه حوزه تعریف شده در امتداد راهرویی با طول 230 متر قرار دارند که ساختمان های مجموعه با ارتفاع متفاوت به موازات آن و بدون تقارن و نظمی خاص جانمایی شده اند.

حجم مجتمع فرهنگی

کاربری های دیگری نیز در این مرکز وجود دارد، شامل؛ کتابخانه، سالن سمعی بصری، کافه تریا، نمایشگاه سالن اجتماعات، سالن رقص، آمفی تئاتر و موزه در مجتمع تعریف شده اند.

هر چند که عمده فضاهای مجتمع در سطح زمین گسترده شده اند اما این فضاها به خوبی با برج های عمودی در ارتباط می باشند. سازه برج ها ترکیبی است از عناصر عمودی از جنس چوب درخت صنوبر و بادبندهای خمیده فولادی، این ترکیب خاصیتی ارتجاعی به بنا می دهد که با توجه به اقلیم منطقه و طوفان های شدید از نکات مثبت در طراحی سازه به شمار می رود.

حجم عجیب ساختمان

در واقع شاهکار پیانو نمودی از سنت این قوم در ساختمان سازی است و از آنجایی که امروزه معماری بومی و سنتی رفته رفته به فراموشی سپرده می شود، اثر وی با تکنولوژی روز بخشی از سنن و فرهنگ آنان را به نسل های بعدی منتقل خواهد نمود.

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.