• ۱۳۹۵/۰۷/۰۶ ۰۰:۴۰:۰۰
  • در طراحی و دکوراسیون دانشگاه و دانشکده
  • توسط argan2
  • بازدید: 1504
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۲ ۱۹:۲۵:۳۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کتابخانه دانشکده براندنبرگ

کتابخانه دانشکده براندنبرگ

کتابخانه دانشکده براندنبرگ

به گزارش ارگان معماری: همانگونه که تاریخچه معماری موزه را می توان به قبل و بعد از طراحی موزه گوگنهایم فرانک گری تفکیک نمود، معماری کتابخانه نیز توسط دو بنای شاخص وارد مرحله جدیدی گردید.


کتابخانه دانشکده براندنبرگ

این کتابخانه، شاهکاری از رم کولهاس و بنایی حیرت انگیز از دفتر معماری "هرزوگ و دمورن" می باشد که در سال 1994 برنده مسابقه طراحی کتابخانه دانشکده تکنولوژی براندنبرگ در شهر کتبوس آلمان گردید. هر چند که طرح اولیه آنها تغییرات بسیاری نمود اما سرانجام طرح نامتعارف این بنا که اجرای آن چهار سال به طول انجامید، تقریبا همزمان با کتابخانه معروف سیاتل اثر رم کولهاس افتتاح گشت.


کتابخانه دانشکده براندنبرگ

فرم ظاهری کتابخانه BTU؛ آمیب گونه، سیال و حتی تصادفی به نظر می رسد اما رسیدن به فرم نهایی این ساختمان با ارتفاع 32 متر، پس از مطالعات، ساخت ماکتهای آزمایشی، بررسی سکانسهای حرکتی ممکن در داخل و خارج بنا و در یک کلام؛ با وسواس بسیار زیاد و معمول در دفتر معماری هرزوگ و دمورن حاصل شده است. در آثار این دفتر، مصالح و گرافیک از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و یکی لازمه دیگری می باشد. جداره های این بنا که بیشتر به تندیسی عظیم در فضای سبز دانشگاه شبیه است، باشیشه مات که حروف الفبا به چندین زبان مختلف بر روی آن تایپوگرافی شده و به بافتی نامتعارف استحاله یافته، پوشیده شده است.


کتابخانه دانشکده براندنبرگ

این بنا از تمامی زوایا در معرض دید بوده و در نتیجه تمامی نماهای آن، نمای اصلی می باشند. از این رو با کاستن اهمیت تعریف ورودی و طراحی آن به صورت شکافی کوچک در بنا، تصویر ذهنی بیننده از پشت و روی ساختمان تغییر کرده و جداره های حجم به صورتی هم ارزش درک می شوند. سیالیت بنا در مقطع و نحوه چیدمان طبقات بر روی هم نیز حفظ شده است.

در اینجا معماران متوجه تفاوتهای عملکردی و کیفیت فضایی میان دوگونه متفاوت این عملکرد یعنی کتابخانه دانشگاه وکتابخانه عمومی بوده و ساختمان را کاملا هماهنگ با نیازهای دانشجویان طراحی کردند. سالن های مطالعه در ابعاد و ارتفاع های مختلف طراحی شده و به خوبی از نور کنترل شده طبیعی بهره می برند.


به طور کلی برخلاف جداره خارجی که تکرنگ می باشد، رنگ در داخل بنا به طور مبالغه آمیزی زیاد و البته هدفمند استفاده شده است. رنگ های تند بنفش، آبی، صورتی، قرمز و زرد در تمامی عناصر فضای داخلی نظیر ستون، کف، دیوار، قفسه و نرده ها دیده می شود. تنها سالن های مطالعه برای حفظ تمرکز مخاطبین خاکستری و سفید باقی مانده است.
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.