• ۱۳۹۵/۰۶/۱۱ ۰۰:۰۱:۰۱
  • در افراد مشهور بهبهان
  • توسط argan2
  • بازدید: 4116
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۵/۰۶/۱۹ ۱۸:۵۷:۵۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

بیوگرافی محمد حسین مرتب

زندگینامه شاعر بزرگ بهبهانی محمد حسین مرتب

محمدحسین_مرتب فرزند حاجی بابا مرتب در آبان ماه1311خورشیدی در شهر بهبهان در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی
و دبیرستان را در بهبهان گذراند. به دلیل محدودیتها و دور افتادگی شهر بهبهان از مراکز علمی و پذیرفتن مسئولیت اداره خانواده ازادامه تحصیلات دانشگاهی چشم پوشید اما علاقه وافر ایشان به تعلیم وآموزش منجر به این شدکه درسال 1329خورشیدی درسن 18سالگی به استخدام اداره آموزش وپرورش بهبهان (فرهنگ)درآید.

چون تحصیلات خودرا برای شغل مقدس آموزگاری کافی ندانسته لذا درمحضرعلمای فاضل بهبهان ازجمله آیت الله حاج -شیخ عبدالهادی مجتهدی و حاج سیدمحمدعلی مرتضوی و... به تحصیل علوم عربی -فقهی و فلسفه و منطق پرداختند. ذوق شعری در خانواده ایشان کمابیش موروثی بوده و در هنگام نوجوانی در وجود ایشان تجلی نموده و از دوران دبستان به سرودن شعر روی آورد که مورد تشویق خانواده و بستگان خویش قرارگرفت بطوریکه اشعار فارسی ایشان در مجلات هفتگی آنزمان بچاپ میرسید.

در سال 1332بطور اتفاقی با نسخه ای از شعر بهبهانی میرزاشوقی بهبهانی کرائی آشنا شدند و این امرسبب شد تا به سرودن اشعار بهبهانی وادبیات محلی بهبهان علاقمند گردد. نخستین شعر بهبهانی ایشان (مملی )نام دارد و این شعر مورد استقبال همشهریان و ادب دوستان قرار می گیرد و وی را بسرودن اشعار بیشتری تشویق می کنند. علاوه بر سرودن شعر ایشان مشغول به تحقیق و مطالعه درباره ابیات محلی و فرهنگ عامیانه بهبهان میشوند درسال 1349 به جمعیت شیر و خورشید بهبهان می پیوندد و مدیریت کتابخانه شیر و خورشید را عهده دار می شود و در این زمینه فعالیتهای هنری و ادبی و فرهنگی فراوانی را به انجام میرساند. وی نخستین کسی بودکه اقدام به تهیه ماهنامه در بهبهان پیرامون معرفی آداب و رسوم ، گویش شهر بهبهان بصورت فولکوریک نمود که برای اعضای مشترک جوانان شیر وخورشید(حلال احمر) درسطح استان خوزستان انتشار وتوزیع میگشت.

نتایج زحمات و یک عمر تحقیق و تلاش او عبارتنداز: 1- مجموعه ضرب المثل های رایج در بهبهان با ترجمه فارسی و محل کاربرد آن . 2- مجموعه مراسم عروسی در بهبهان از زمان قدیم تا سالهای اخیر . 3- مجموعه بازیهای بهبهانی وعلت پیدایش و نتیجه آن . 4- لغت معنی بهبهانی شامل لغت های رایج در بهبهان. 5- مجموعه باورها وخرافات رایج در بهبهان.

ایشا ن در زمان حیات خویش سه اثر را بچاپ رساندند: 1- اشعار وترانه های بهبهانی 2-نشریه ای بنام شهرمن بهبهان برای دانش آموزان در قالب ( مبارزه با بیسوادی ) 3- اشعار فارسی بنام غنچه های نشکفته بغیر از اینها آثار دیگری از ایشان آماده چاپ است که عبارتنداز: 1- مجموعه کاملی از اشعاربهبهانی 2-کتابی شامل اشعار فارسی 3- دفتر اشعار مراثی و مدایح ائمه اطهار در سال 1359به افتخار بازنشستگی آموزش وپرورش نائل میشود و بعد از آن تا اواخر عمر مشغول به مطالعه و تحقیق ادبیات محلی بهبهان میپردازد. محمد حسین مرتب در4آبان 1380دارفانی را وداع و به دیار باقی شتافت
تهیه کننده گروه تخصصی ارگان معماری
نویسنده: مهدی نصیرپور
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.